11 453 läst · 22 svar
11k läst
22 svar
Husqvarna Automower 230ACX - vänster hjul fungerar ej
Problemet är att det vänstra hjulet snurrar mycket långsammare än det högra. Man kan stanna den med handkraft och måste hjälpa den igång igen med handkraft. Jag har såklart testat att byta plats på motorerna och felet kvarstår på vänstra sidan så då är det antingen kablaget eller kretskortet. (Förtydligande: båda motorerna fungerar klockrent när dom kopplas till högersidan).
Jag bifogar lite bilder på moderkortet (som ser ut att ha fått fukt på sig någon gång). På den sista bilden så noterade jag ett hål på en komponent, ska det verkligen vara så eller kan det vara det som är felet?
Jag kan precis tänka mig hur det gått till oxå. Man har årligen lämnat in klipparen på årsservice (för 1300kr) och då rengör dom den, påstår att dom uppdaterar firmware (fast det inte kommit någon ny sen 20 oktober 2010), bytt knivar samt vinterförvarat den. Dom har konstaterat att batterierna behöver bytas för X antal kronor till och sedan tagit isär den, bytt batterier och monterat ihop den felaktigt så att fukt senare kunnat tränga in.
Jag bifogar lite bilder på moderkortet (som ser ut att ha fått fukt på sig någon gång). På den sista bilden så noterade jag ett hål på en komponent, ska det verkligen vara så eller kan det vara det som är felet?
Jag kan precis tänka mig hur det gått till oxå. Man har årligen lämnat in klipparen på årsservice (för 1300kr) och då rengör dom den, påstår att dom uppdaterar firmware (fast det inte kommit någon ny sen 20 oktober 2010), bytt knivar samt vinterförvarat den. Dom har konstaterat att batterierna behöver bytas för X antal kronor till och sedan tagit isär den, bytt batterier och monterat ihop den felaktigt så att fukt senare kunnat tränga in.
Ett fel som låter bekant. Sannolikt ligger det spänning på motorn via (defekt) drivtransistor. Ger inte mycket hopp att det går att fixa. Det kräver långtgående kunskaper omkring elektronik och att ha jämförande kretskort för felsökning. Komponenterna ser också ut att sakna beteckning vilket gör det ännu svårare.
Kanske kan du hitta någon begagnad maskin som du kan använda för att plocka reservdelar från.
Kanske kan du hitta någon begagnad maskin som du kan använda för att plocka reservdelar från.
Det som går att avläsa på transistorn: 840 ON 25PE etompau skrev:Ett fel som låter bekant. Sannolikt ligger det spänning på motorn via (defekt) drivtransistor. Ger inte mycket hopp att det går att fixa. Det kräver långtgående kunskaper omkring elektronik och att ha jämförande kretskort för felsökning. Komponenterna ser också ut att sakna beteckning vilket gör det ännu svårare.
Kanske kan du hitta någon begagnad maskin som du kan använda för att plocka reservdelar från.
En sak är väl säkert, det ska nog inte vara ett hål i den
Problemet är väl VARFÖR det uppstått ett hål i den.
Kommer inte byta ut kretskortet, tänkte försöka hitta en ny transistor och löda om den.R re_82 skrev:
Ja precis, jag har googlat lite och kommit fram till att det borde vara en IRF840 MOSFET. Testar att ta hem en sån från eBay så får vi se hur det går.A ansic skrev:
Jag har nu fått tag på ett motsvarande donatorkort från en 230ACX, men såklart så stämde ju inte siffrorna på transistorn.
På det andra kortet står det istället 705 ON 25P. Det betyder väl att det är helt andra värden?
Tror ni att automowern börjar vandra i cirklar om jag ändå tar den transistorn?
Bortse från vattendropparna på kretskortet, jag har nyligen tvättat upp det så.
På det andra kortet står det istället 705 ON 25P. Det betyder väl att det är helt andra värden?
Tror ni att automowern börjar vandra i cirklar om jag ändå tar den transistorn?
Bortse från vattendropparna på kretskortet, jag har nyligen tvättat upp det så.
Min tolkning av märkningen:
840 respektive 705 är datumkod, År x8 vecka 40 respektive år x7 vecka 05.
25P kan vara batchnummer.
03LG verkar vara modellbeteckningen i kortform för
NTD25P03L: Single P-Channel Logic Level Power MOSFET -30V, -25A, 72mΩ
https://www.onsemi.com/products/discretes-drivers/mosfets/ntd25p03l
Det borde alltså gå utmärkt att transplantera från andra kortet.
Edit:
840 respektive 705 är datumkod, År x8 vecka 40 respektive år x7 vecka 05.
25P kan vara batchnummer.
03LG verkar vara modellbeteckningen i kortform för
NTD25P03L: Single P-Channel Logic Level Power MOSFET -30V, -25A, 72mΩ
https://www.onsemi.com/products/discretes-drivers/mosfets/ntd25p03l
Det borde alltså gå utmärkt att transplantera från andra kortet.
Edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ahh, tack för det. Jag missade helt det där "03LG" då det var så otydligt.P Pucco skrev:Min tolkning av märkningen:
840 respektive 705 är datumkod, År x8 vecka 40 respektive år x7 vecka 05.
25P kan vara batchnummer.
03LG verkar vara modellbeteckningen i kortform för
NTD25P03L: Single P-Channel Logic Level Power MOSFET -30V, -25A, 72mΩ
[länk]
Det borde alltså gå utmärkt att transplantera från andra kortet.
Edit:
[bild]
Märkligt hur man väljer att rista in tillverkningsveckan tydligare än vad det är för modell på själva komponenten.
Jag ska löda om den vid tillfälle och lovar återkomma med resultatet.
Fortfarande samma problem även med transistor från donatorkortet.
Är dom värmekänsliga? Jag var tvungen att värma på som tusan för att ens få loss den från donatorkortet så en liten risk finns att den är bränd.
Inte världens snyggaste lödning heller, men den är där och leder som den ska när jag mäter mot pinnarna.
Är dom värmekänsliga? Jag var tvungen att värma på som tusan för att ens få loss den från donatorkortet så en liten risk finns att den är bränd.
Inte världens snyggaste lödning heller, men den är där och leder som den ska när jag mäter mot pinnarna.
Inte överdrivet känsliga, nej. Anledningen till att det är väldigt svårt att löda där är att ytan där den är monterad på är konstruerad för att leda bort värme. Det underlättar att förvärma lite lagom med t.ex. en värmepistol.C Cambudgie skrev:
Jag hade problem med en 220 där ena motorn inte gick. Det visade sig vara kortslutning mellan ben under den svarta plastbygeln som låser huvudkontakten. Ta bort den och kolla så att det inte har krupit in något och kortslutit. Billig och bra lösning för mig.
Man kan se ärg i kontaktstycket på en av bilderna.
Man kan se ärg i kontaktstycket på en av bilderna.
Du menar alltså här:Q qsecofr skrev:Jag hade problem med en 220 där ena motorn inte gick. Det visade sig vara kortslutning mellan ben under den svarta plastbygeln som låser huvudkontakten. Ta bort den och kolla så att det inte har krupit in något och kortslutit. Billig och bra lösning för mig.
Man kan se ärg i kontaktstycket på en av bilderna.