Problemet är att det vänstra hjulet snurrar mycket långsammare än det högra. Man kan stanna den med handkraft och måste hjälpa den igång igen med handkraft. Jag har såklart testat att byta plats på motorerna och felet kvarstår på vänstra sidan så då är det antingen kablaget eller kretskortet. (Förtydligande: båda motorerna fungerar klockrent när dom kopplas till högersidan).

Jag bifogar lite bilder på moderkortet (som ser ut att ha fått fukt på sig någon gång). På den sista bilden så noterade jag ett hål på en komponent, ska det verkligen vara så eller kan det vara det som är felet?

Jag kan precis tänka mig hur det gått till oxå. Man har årligen lämnat in klipparen på årsservice (för 1300kr) och då rengör dom den, påstår att dom uppdaterar firmware (fast det inte kommit någon ny sen 20 oktober 2010), bytt knivar samt vinterförvarat den. Dom har konstaterat att batterierna behöver bytas för X antal kronor till och sedan tagit isär den, bytt batterier och monterat ihop den felaktigt så att fukt senare kunnat tränga in.
 
  • Kretskort med synliga fuktskador och ett hål i en komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderkort med tecken på fukt och ett hål på en komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med tydliga tecken på fuktskador och ett hål på en komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt kretskort med synliga tecken på fuktskada och ett eventuellt hål i en komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med tecken på fukt och en skadad komponent med hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med synliga tecken på fuktskador och korrosion vid kontaktdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakstycket på ett grönt kretskort med synliga ledningar och lödpunkter, liggande på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med synliga tecken på fukt och ett hål i en komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med spår av fukt och en komponent med ett misstänkt hål, möjlig orsak till tekniskt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kretskort med markerad transistor där skada kan ses, eventuell fuktskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fel som låter bekant. Sannolikt ligger det spänning på motorn via (defekt) drivtransistor. Ger inte mycket hopp att det går att fixa. Det kräver långtgående kunskaper omkring elektronik och att ha jämförande kretskort för felsökning. Komponenterna ser också ut att sakna beteckning vilket gör det ännu svårare.

Kanske kan du hitta någon begagnad maskin som du kan använda för att plocka reservdelar från.
 
E etompau skrev:
Ett fel som låter bekant. Sannolikt ligger det spänning på motorn via (defekt) drivtransistor. Ger inte mycket hopp att det går att fixa. Det kräver långtgående kunskaper omkring elektronik och att ha jämförande kretskort för felsökning. Komponenterna ser också ut att sakna beteckning vilket gör det ännu svårare.

Kanske kan du hitta någon begagnad maskin som du kan använda för att plocka reservdelar från.
Det som går att avläsa på transistorn: 840 ON 25P
En sak är väl säkert, det ska nog inte vara ett hål i den :)
Problemet är väl VARFÖR det uppstått ett hål i den.
 
  • Transistor med texten "840 ON 25P" på kretskort, en av transistorna har ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cambudgie skrev:
Det som går att avläsa på transistorn: 840 ON 25P
En sak är väl säkert, det ska nog inte vara ett hål i den :)
Problemet är väl VARFÖR det uppstått ett hål i den.
Antingen komponentfel eller överbelastning gissar jag på. Kan du hitta ersättningskomponent så testa att byt den.
 
Om du ska byta ut hela kretskortet är jag intresserad av det gamla
 
ON semiconductor IRF840? Borsta rent brädet med lacknafta/IPA. Kanske har smutset haft gate hög och kortslutit h-bryggan?
 
R re_82 skrev:
Om du ska byta ut hela kretskortet är jag intresserad av det gamla
Kommer inte byta ut kretskortet, tänkte försöka hitta en ny transistor och löda om den.

A ansic skrev:
ON semiconductor IRF840? Borsta rent brädet med lacknafta/IPA. Kanske har smutset haft gate hög och kortslutit h-bryggan?
Ja precis, jag har googlat lite och kommit fram till att det borde vara en IRF840 MOSFET. Testar att ta hem en sån från eBay så får vi se hur det går.
 
Jag har nu fått tag på ett motsvarande donatorkort från en 230ACX, men såklart så stämde ju inte siffrorna på transistorn.
På det andra kortet står det istället 705 ON 25P. Det betyder väl att det är helt andra värden?
Tror ni att automowern börjar vandra i cirklar om jag ändå tar den transistorn? :)

Bortse från vattendropparna på kretskortet, jag har nyligen tvättat upp det så.
 
  • Närbild på ett grönt kretskort med transistorn märkt '705 ON 25P' och andra komponenter, några vattendroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tolkning av märkningen:
840 respektive 705 är datumkod, År x8 vecka 40 respektive år x7 vecka 05.
25P kan vara batchnummer.
03LG verkar vara modellbeteckningen i kortform för
NTD25P03L: Single P-Channel Logic Level Power MOSFET -30V, -25A, 72mΩ
https://www.onsemi.com/products/discretes-drivers/mosfets/ntd25p03l
Det borde alltså gå utmärkt att transplantera från andra kortet.

Edit:
Diagram över märkning och pinnummer för en MOSFET med förklaring av koder som datum och partinummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P Pucco skrev:
Min tolkning av märkningen:
840 respektive 705 är datumkod, År x8 vecka 40 respektive år x7 vecka 05.
25P kan vara batchnummer.
03LG verkar vara modellbeteckningen i kortform för
NTD25P03L: Single P-Channel Logic Level Power MOSFET -30V, -25A, 72mΩ
[länk]
Det borde alltså gå utmärkt att transplantera från andra kortet.

Edit:
[bild]
Ahh, tack för det. Jag missade helt det där "03LG" då det var så otydligt.
Märkligt hur man väljer att rista in tillverkningsveckan tydligare än vad det är för modell på själva komponenten.
Jag ska löda om den vid tillfälle och lovar återkomma med resultatet.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Fortfarande samma problem även med transistor från donatorkortet.
Är dom värmekänsliga? Jag var tvungen att värma på som tusan för att ens få loss den från donatorkortet så en liten risk finns att den är bränd.
Inte världens snyggaste lödning heller, men den är där och leder som den ska när jag mäter mot pinnarna.
 
  • Kretskort med flera transistorer, en med synlig grov lödning och brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
C Cambudgie skrev:
Är dom värmekänsliga? Jag var tvungen att värma på som tusan för att ens få loss den från donatorkortet så en liten risk finns att den är bränd.
Inte överdrivet känsliga, nej. Anledningen till att det är väldigt svårt att löda där är att ytan där den är monterad på är konstruerad för att leda bort värme. Det underlättar att förvärma lite lagom med t.ex. en värmepistol.
 
Jag hade problem med en 220 där ena motorn inte gick. Det visade sig vara kortslutning mellan ben under den svarta plastbygeln som låser huvudkontakten. Ta bort den och kolla så att det inte har krupit in något och kortslutit. Billig och bra lösning för mig.

Man kan se ärg i kontaktstycket på en av bilderna.
 
Q qsecofr skrev:
Jag hade problem med en 220 där ena motorn inte gick. Det visade sig vara kortslutning mellan ben under den svarta plastbygeln som låser huvudkontakten. Ta bort den och kolla så att det inte har krupit in något och kortslutit. Billig och bra lösning för mig.

Man kan se ärg i kontaktstycket på en av bilderna.
Du menar alltså här:
 
  • Närbild av ett kretskort med vit kontaktplats och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cambudgie skrev:
Du menar alltså här:
ja, precis. Hos mig hade något krupit in och dött där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.