Vi har en entreprenör som orsakat en vattenskada i vårt badrum, de säger att detta kommer de att ta på sin försäkring. Besiktningsmannen har varit här och tittat och säger att det inte är några problem.


Jag har nu kontaktat vårt försäkringbolag som kommer att göra en egen besiktning. och då säger handläggaren att det kommer att göras åldersavdrag.


Badrummet är renoverat för ca 12 år sen. Vårt bolag har 5% per år i avdrag men utan avdrag de 10 första åren för kakel och klinker

Entreprenörens bolag har 25 år utan avdrag och sen 5% per år.

Känns inte helt ok att jag ska behöva betala åldersavdrag när det är entreprenörens försäkring som ska gälla?

Sen är jag nyfiken på vad som skulle hända om jag nu inte haft någon försäkring alls? Skulle det varit bättre i just det här fallet?
 
Varför har du blandat in ditt försäkringsbolag?
 
W witten skrev:
Varför har du blandat in ditt försäkringsbolag?
Besiktningsmannen från Entreprenörens bolag bad mig ringa och berätta vad som hänt.
 
Du ska väl inte betala något alls? Om entreprenörens försäkring tar detta så spelar ju vad ditt försäkringsbolag säger ingen roll.
Eller hur menar de att de ska göra åldersavdrag? Har de verkligen förstått att det inte är de som ska stå för det hela?
 
Tydligen ska det gå på vårt bolag som sen kräver in detta från byggfirmans bolag
 
Det låter ju väldigt onödigt kan jag tycka, som dessbättre sluppit ha med försäkringsbolag att göra i någon större utsträckning, men det kanske är standardförfarande.?
Är det erat bolag eller entreprenörens bolag som säger att det ska gå till så?
Och vad säger ert bolag om att entreprenörens inte har åldersavdrag och att ert bolag ändå kan få tillbaka hela summan även om de skippar åldersavdraget?
 
Brukar inte entreprenören gärna vilja ha det så här just för att självrisken brukar vara väldigt hög på deras egen försäkring...........Så kolla upp detta noga med ditt eget innan du säger ja till nåt.
 
Det kommer en besiktingsman från vårt bolag i eftermiddag. ska höra med honom hur det verkligen fungerar.
 
Har nu talat med försäkringsbolaget och det verkar som det inte blir något åldersavdrag efter som allt är så pass nytt.
Återkommer om det är något som ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.