Hej,
Jag går i tankarna om att måla taket. Det är ett plåttak som har ett lager typ kallasfalt på men är osäker vad det egentligen är (se bild). Huset/Taket är från 92 och vi har bott här sen 2018. Just nu ser taket rätt solblekt och har några mossfläckar här och där. Hur ska man gå tillväga när man målar om ett sådant tak? Och vilken färg ska man använda?
 
  • Närbild på solblekt och mossafläckigt plåttak med kornig yta och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solblekt plåttak täckt med ett lager kallasfalt och mossfläckar, synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag inte måla ett sådant tak. Det kan ju gå men om det går åt pipan så är det ju bara riva bort sen och byta helt.
Det där är ju en ytbehandling som är gjord för att efterlikna betongpannor. Är väl nå pvc påfört på nåt vis så det blir struktur.
vill man ändå måla så skulle jag nog helst börja på en överbliven bit och testa hur det biter. Har man ingen sån så skulle jag nog som sagt avstå och i första hand försöka tvätta det ordentligt.
 
  • Gilla
Tummen_mittihand
  • Laddar…
skulle inte rekommendera att måla ett sånt tak , kommer inte bli snyggt ( i mina ögon iallafall ) eftersom ytan inte är plan.
en takfirma tar nog runt 250-300 kr / kvadraten för plåtmålning . ny plåt kostar från 180 kr/ kvadraten & uppåt , är du lite händig själv så är det inga problem att lägga plåttegel själv
 
MultiMan
Varför tror du det är kallasfalt? Den i mina ögon bästa plåtleverantören i Sverige, Plannja har sålt takplåt med sådan skrovlig yta i många år. Kan det inte vara det?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför tror du det är kallasfalt? Den i mina ögon bästa plåtleverantören i Sverige, Plannja har sålt takplåt med sådan skrovlig yta i många år. Kan det inte vara det?
Ja tror inte det är kallasfalt, visste inte riktigt hur jag skulle beskriva strukturen. Det kan säkert vara ett Plannja tak .
 
S Stefan1972 skrev:
Personligen skulle jag inte måla ett sådant tak. Det kan ju gå men om det går åt pipan så är det ju bara riva bort sen och byta helt.
Det där är ju en ytbehandling som är gjord för att efterlikna betongpannor. Är väl nå pvc påfört på nåt vis så det blir struktur.
vill man ändå måla så skulle jag nog helst börja på en överbliven bit och testa hur det biter. Har man ingen sån så skulle jag nog som sagt avstå och i första hand försöka tvätta det ordentligt.
Strukturen har blivit väldigt blek så frågan är hur det blir om man bara tvättar. Vad skulle man använda för färg om man skulle måla just med tanke på strukturen?
 
Strukturen är väl inget problem, vanliga putsade väggar går ju bra att måla trots de är skrovliga.
Problemet är kemiskt, att hitta en färg som sitter fast och inte påverkar underlaget negativt.

Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju gissa att det är en akrylatfärg som det är målat med.

Här är ett exempel på akrylat och grus:

Vit villa med takpannor belagda med stengranulat och akrylbindemedel som exempel på byggmaterial.
 
Redigerat:
Rickard.
Ett tips är att först tvätta med jape Grön fri (eller en av alla många liknande produkter) så det blir ordentligt rent och fritt från växtlighet sen kan ni ta en fundering om ni vill måla. Rent måste det bli oavsett om ni väljer att måla så det skadar inte att vänta med beslutet.
 
  • Gilla
Tummen_mittihand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.