Jag planerar en stor altan cirka 150m2. Tidigare i projekteringen har jag på olika ställen läst att altaner i marknivå inte kräver bygglov. Uttalanden i stil med ”du kan bygga altan på hela tomten sålänge du håller dig på marknivå och 4,5 meter från grannarna”.

När jag går in på kommunens hemsida och läser följande blir jag osäker:

Informationsblad som förklarar bygglovsregler för altan; att bygglov krävs om golvet är över 1,8 meter från marken eller om altanen är mer än 3,6 meter från huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min altan kommer sträcka sig ut från huset mer än 3,6m.

Är det något jag missar eller är det just definitionen av altan som rör till det för mig. Jag kanske inte bygger en altan per definition utan ett trädäck!?

vad säger ni?
 
Hör med din kommun. Kan vara olika i olika kommuner. Vill du inte avslöja dina planer för kommunen? Det är tänkt kortsiktigt. Det finns alltid några grannar som hör sig för hos kommunen när din altan växer fram. Sedan kan det vara nyttigt vid framtida försäljning att ha rena papper.
 
Jag kan absolut höra med kommunen.

Efter att ha läst en del om bygglovsprocessen tror jag dock inte det skadar att vara lite påläst för det fall jag mot förmodan får kontakt med en handläggare som inte ser det som sin primära uppgift att tillämpa gällande bestämmelser.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Såhär skrivs det i forumet:
Text ur ett foruminlägg som förklarar att en uteplats i nivå med marken inte kräver bygglov och kan täckas med trall.

https://www.byggahus.se/bygga/bygga-altan-tradack-regler

Jag skulle behöva en källa på det, alltså att man kan bygga trall över hela tomten utan bygglov.

min kommun svarar att man ska ha bygglov om ”altanen går ut från huset mer än 3,6m”
 
Boverket säger såhär: "En altan kan bestå av olika sorters material, till exempel trä, stål eller betong. Boverket anser att en altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Det innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan."

Då är ju frågan hur "Upphöjd i förhållande till (..) marken" tolkas av din kommun.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Att kommuner tycka olika betyder inte att de har rätt, blir det prövat så är det samma regler som gälla

i marknivå får du bygga hur stor du vill
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det är exakt så jag tänker....

finns det rättsfall?
 
D Derbyboy skrev:
Det är exakt så jag tänker....

finns det rättsfall?
Vet inte lagen om altan är ju ganska ny uppdaterad så läs där
 
3,6 meter ut från huset brukar vara det som gäller för ett plank, innan man behöver bygglov för planket. Verkar som kommunen inte har koll.
 
Jag har nu ställt frågan till byggingenjören på kommunen.

”kundcentret” va inte mycket att hänga i julgranen.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
Kommunen har nog koll.

PBL 2010:900 9 kap 4f §
För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.
 
Jo men det överensstämmer inte med:

Textutdrag diskuterar regler om bygglov för uteplatser i marknivå och altaner utan behov av bygglov.
 
På kommunens hemsida står det att följande altan är bygglovsbefriad:

Text från kommunens webbsida som beskriver bygglovsbefriade altaner, blå bakgrund och vit text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


läser man kommunens text om vad som är bygglovspliktigt tillsammans med texten om vad som är bygglovsbefriat skulle man kunna tolka det som att alla altaner oavsett storlek är bygglovsbefriade om de är lägre än 1,2m. Överensstämmer med texten från forumet.

Är höjden mellan 1,2-1,8 meter så krävs det inte bygglov om altanen bara sticker ut 3,6m från huset.
 
D Derbyboy skrev:
Jo men det överensstämmer inte med:

[bild]
¨
Jag svarade bara på kommentarerna om att kommunen inte skulle ha koll på reglerna. Jag är inte helt säker på vad definitionen av marknivå är. När man mäter hur hög en altan är så är marknivån den faktiska marken. Men det är möjligt att en altan som är ett par dm hög räknas som marknivå också?
 
D Derbyboy skrev:
På kommunens hemsida står det att följande altan är bygglovsbefriad:

[bild]

läser man kommunens text om vad som är bygglovspliktigt tillsammans med texten om vad som är bygglovsbefriat skulle man kunna tolka det som att alla altaner oavsett storlek är bygglovsbefriade om de är lägre än 1,2m. Överensstämmer med texten från forumet.

Är höjden mellan 1,2-1,8 meter så krävs det inte bygglov om altanen bara sticker ut 3,6m från huset.
Fast nu har du ju klippt lite. Rubriken är ju egentligen "Exempel på små förändringar som normalt är bygglovsbefriade inom detaljplanerade områden är. Plus att det i texten står generellt. Så du kan nog inte tolka texten som att allt som uppfyller det där bygglovfritt.

Är nog bara att göra det du redan ha gjort och höra med kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.