Hej!
Vill göra något åt mitt väldigt slitna parkettgolv från 83. Min första tanke var att slipa och lacka till en annan fräsch kulör. Tog hit en golvläggare som avrådde mig till det, då golvet har en del fuktskador, repor och något hål och kunde därför inte garantera att resultatet skulle bli bra. Jag vill helst inte slita bort det och byta till billigt laminat.. Min fråga är då om ni tror det går att laga de skador som finns dvs hål, och om det går att slipa bort de fuktskador som finns i golvet. Är det värt att anlita en golvläggare till det och chansa på att det blir bra?
mvh Patrik
 
  • Nötet parkettgolv med synliga fuktskador och repor som symboliserar behovet av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den länkande bilden visar dom värsta skadorna.
 
Det där var väl inte så farligt, oxalsyra på fläcken och träspackel på hålen borde lösa det?
 
  • Gilla
Patrik.M
  • Laddar…
BirgitS
P Patrik.M skrev:
om det går att slipa bort de fuktskador som finns i golvet.
Välkommen till forumet!

Det är ju lite svårt att på en bild se hur långt ner fukten har gått mellan brädorna, men det är sällan som fuktskador bara är i översta 1 mm. Sen beror det ju på hur bra resultatet måste vara, laminat har ser ju inte lika bra ut som riktig parkett heller efter en tid, särskilt inte om det ofta spills på golvet.
 
  • Gilla
Patrik.M
  • Laddar…
Då det inte är ett massivt stavparkettgolv så skulle jag nog ta mig i kragen och få det där utbytt - En liknande 3-stav Ek från Kährs lackat i Sidenmatt ligger runt 350-400 per kvadratmeter.
Endast lätt fuktad trasa för att skura dylika golv.
 
  • Gilla
Patrik.M
  • Laddar…
tack för svaren! blir att ta hit en annan golvläggare och diskutera olika alternativ att dels försöka reparera, slipa och lacka eller helt byta ut om risken är för stor att det inte blir bra. vad som spelar stor roll är ju priset för bägge alternativ med. Vad tror ni en golvläggare tar för lagning, slipning och lack? golvet är ca 20 m2. en annan fråga om all fuktskada inte går bort, kommer resultat ändå bli dåligt vid mörkare kulör?
 
googlar man verkar det kosta nånstans mellan 2-300 per kvm plus moms service bil etc.
så det är ju billigare än att byta men om man byter kan man ju välja vilket golv man vill ha och tänker man bo kvar så är det ju det alternativet ag skulle valt.
Sen om det är en hall då skulle jag nog fundera på att lägga ett vinyl klick direkt på parketten istället bara för att slippa att vara rädd för vatten.
 
P Patrik.M skrev:
tack för svaren! blir att ta hit en annan golvläggare och diskutera olika alternativ att dels försöka reparera, slipa och lacka eller helt byta ut om risken är för stor att det inte blir bra. vad som spelar stor roll är ju priset för bägge alternativ med. Vad tror ni en golvläggare tar för lagning, slipning och lack? golvet är ca 20 m2. en annan fråga om all fuktskada inte går bort, kommer resultat ändå bli dåligt vid mörkare kulör?
Hej Patrik,
Jag erbjuder dig att byta golv eftersom det inte är så mycket bara 20 m2. Eftersom du bör torka en våt plats.
 
Efter vad ni svarat och jag läst, lutar det mot att byta ut det. vinyl är ett alternativ då jag även slipper tänka på nivåskillnad så mycket (5mm), typ detta: https://www.bauhaus.se/vinylgolv-gerflor-senso-clic-pecan-2-02m2
Jag har nyligen lagt vinylklick i hall och kök vilket jag är nöjd med. Vad tror ni om det? fungerar vinyl bra i vardagsrum?
 
  • Gilla
Palwinder Singh Nagra
  • Laddar…
plus att jag kan lägga direkt på parketten
 
P Patrik.M skrev:
Efter vad ni svarat och jag läst, lutar det mot att byta ut det. vinyl är ett alternativ då jag även slipper tänka på nivåskillnad så mycket (5mm), typ detta: [länk]
Jag har nyligen lagt vinylklick i hall och kök vilket jag är nöjd med. Vad tror ni om det? fungerar vinyl bra i vardagsrum?
Detta är din valfråga, andra människor gillar mer trägolv som vinyl och oposit.
Om du planerar att installera vinyl på parketten bör du kontrollera att parkettgolvet är stabilt, lika, stabilt.
 
  • Gilla
Patrik.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.