Tänkte försöka byta gammal PAX-fläkt mot ny som kan gå kontinuerligt på lågvarv. Har dock lite svårt att begripa exakt hur jag ska ta ned den gamla fläkten.

Som jag förstår det ska man trycka upp de grå "reglagen" på bägge sidor för att kunna lossa fronten. Har dock svårt att rucka på något över huvud taget och det ser ut som att hela fläkten sitter upptryckt i taket. Finns det något knep att ta till här eller jag ute på fel spår?

(Bonusfråga: någon som vet om skruvhål i denna gamla PAX har samma avstånd och dimensioner som ny PAX Calima?)
 
  • Gammal gul PAX-fläkt fastsatt i taket, ser ut att behöva rengöras eller bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal PAX-fläkt uppsatt i takhörna visande grå reglage och fästdetaljer för att illustrera frågan om demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog redan insett att den är fastbyggd av innertaket............Den som sänkte innertaket tänkte nog inte alls eller så utgick denne ifrån att den skulle hålla livet ut.
 
Ja då förstår jag.. men vad är nästa steg? Såga ned fanskapet? Paja innertaket? Strunta i att byta fläkt?

Bryr mig inte överdrivet om det blir fult, det är gammalt badrum men tanken är att fixa ventilation som fungerar tills vi renoverar helt inom ett par år.
 
Stämjärn eller vass kniv och hugga lite i taklisten, så "reglagen" kan manövreras, kanske hjälper.
En annan variant är att sabba fläkten genom att bryta bort "reglagen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.