G
R roli skrev:
Varför krångla med justerbara stolpskor? De är både dyra och ranka. Gör ramen och lägg ut, markera var stolpskorna skall vara, borra och gjut fast, sätt en stolpe i de skor där ramen inte kan fästas direkt, markera var stolparna skall kapas för att få en jämn yta att lägga ramen på, såga alla stolpar. Nu är det bara att lägga ut ramen på stolparna och de skor där den passar direkt, vid varja stolpe fästs en regel på ramens insida som låser ramen till stolpen, klart för att lägga trall. Med ram menar jag att både längs och tvärgående regelverk ingår.
Ah ok, då skulle jag kunna fästa skorna långt ner i hålet och inte behöva bry mig om nivån då jag kapar stolparna sen i samma höjd istället? smart!
Och då syns inte fästet mellan ram och stolpe då den är på insidan. Men då får jag sätta de hela så högt att jag kommer åt att skruva fast regeln på insidan?

Vad för stolskor, stolpe rekommenderar du för detta?
 
Min altan hemma står på berg med stolpskor för 45 mm virke och stolpen är en 45*95 med en 45*95 som monteras på sidan och låser själva stolpen, som är under regeln, till regeln. Den sidomonterade regeln går upp ca 75% på ramen och ända ner till stolpskons skänkel. Kortaste stolpen är nog kring 30-40 cm medans den längsta är över 1,8 m.
 
G
R roli skrev:
Min altan hemma står på berg med stolpskor för 45 mm virke och stolpen är en 45*95 med en 45*95 som monteras på sidan och låser själva stolpen, som är under regeln, till regeln. Den sidomonterade regeln går upp ca 75% på ramen och ända ner till stolpskons skänkel. Kortaste stolpen är nog kring 30-40 cm medans den längsta är över 1,8 m.
Ah tack, och jag förstår ju att man lättast skruvar dit regeln innan man lägger trallen? :D Ibland går inte cellerna ända fram hehe, ger väl sig när man står där sen också! Men tack så mycket för all hjälp!
 
Nu har du lösningen, nu är det bara bilder på framstegen som saknas :)
 
  • Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
G
maah maah skrev:
Nu har du lösningen, nu är det bara bilder på framstegen som saknas :)
Absolut! Tack!
 
G
Vi var nog lite för heta på gröten. Har tänkt till lite på vad det är för byggnad till barnen vi ska bygga och tänkte nog mer något i denna stilen. Alltså enkelt men ändå mysigt så! Den där klassiska lekstugan känns inte lika rolig.
Man får väl max bygga 3m högt om man ska bygga typ "lekstuga" väl? Så då borde ju detta bygget vara rätt lämpat om man har det som gräns, så blir det lite koja i träd där dom får ta stege upp osv. Och detta är väl inte så svårt att få till? Är det så lätt som det ser ut? 4 st stolpar i varje hörn.. en ram runt där golvet ska vara och en upptill där taket ska vara så är väl konstruktionen stabil nog? Och så kan man ju göra taket lite snett och ändå någob form av träpanel runt med olika gluggar och fönster.
Något jag bör tänka på? Väljer jag att bygga denna på berget kan man väl skaffa någon lämplig stolpsko till de 4 stolparna bara?
 
  • Enkelt men mysigt trädhus för barn med stolpar, stege, och träpanel i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
D Daniel 109 skrev:
Det har jag på mitt bygge också. Två hörn har stående reglar för att nå ner till stenen.
Såg du mitt senaste inlägg? :) Va tror du om att bygga en mer koja som på bilden? Håller 70x70 stolpe för ett sådant bygge tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.