Hej,

En liten fråga. Jag är i färd med att renovera en dusch och en bastu. Duschrummet är utanför bastun. Dvs man måste gå igenom duschrummet för att komma in i den lilla bastun. En bastu ska ju enligt konstens alla regler ventileras ut till samma utrymme som tilluften till bastun tas i från. I detta fallet är det duschrummet. Men från duschrummet har jag också frånluft som går till ett FTX aggregat på vinden. Aggregatet är ett heru 130. Dvs med roterande växlare. Hur mycket vattenånga är det egentligen tillrådligt att suga upp i FTX-aggregatet? Även om det är väl isolerat så misstänker jag att ånga från en bastu kanske blir lite väl mkt för aggregatet. Eller?
 
Det är ok att ta frånluft från bastu i yttervägg också, kommer funka. Lär inte bli några problem att ha det som beskriver heller.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ok att ta frånluft från bastu i yttervägg också, kommer funka. Lär inte bli några problem att ha det som beskriver heller.
Men kan bli problem med att den tänkta från luften blir tilluft istället i.o.m. att duschrummet står i förbindelse med bastun och att det råder undertryck i duschrummet p.g.a. FTX .
Jag har FTX. Utsug ur duschrummet och även en kanal med från luft från bastun. Har fungerat bra för mig, men för säkerhets skull tog jag och isolerade frånluftskanalen lite extra ( ligger på kallvind ).
 
Bara för att förtydliga. Min oro gäller inte funktionaliteten med själva bastuventilationen. Min oro rör själva FTX-aggregatet. hur mycket vattenånga pallar det med? Det kommer ju väldigt koncentrerade ångpuffar när man kastar vatten på bastuaggregatet osv. Någon stans i systemet måste ju detta kondensera. En del lär väl gå tillbaka med tilluften och spridas i resten av huset också. Det kanske är ett mindre problem.
 
Jag har inte en Heru utan en gammal med korsvärmeväxlare och har inte sett några problem. Därmed inte sagt att ett Heru reagerar annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.