Hej,

min granne har precis grävt upp sin gräsmatta, han har tidigare haft växter och gräs helt närliggande emot min garagevägg. Jag har tidigare sett att panelen börjat ta stryk i nederkant och tänkt byta ut dem i sommar.

Nu när de har grävt syns syllen till vårat garage och den är helt förstörd.

min frågar lyder om grannen har något ansvar gällande sin vegetation emot grannens fasad, i detta fallet ett garage?
 
Har inte du något ansvar för ditt garage?
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Har du pratat med grannen om dennes syn på vad som kan ha hänt med ditt garage pga odlingarna?
 
Ligger ditt garage precis i tomtgräns?
 
S
D Droukey skrev:
Hej,

min granne har precis grävt upp sin gräsmatta, han har tidigare haft växter och gräs helt närliggande emot min garagevägg. Jag har tidigare sett att panelen börjat ta stryk i nederkant och tänkt byta ut dem i sommar.

Nu när de har grävt syns syllen till vårat garage och den är helt förstörd.

min frågar lyder om grannen har något ansvar gällande sin vegetation emot grannens fasad, i detta fallet ett garage?
Det hoppas jag inte att han har, det lär ju inte komma som en överraskning att det är såhär..
 

Bästa svaret

Att grannen har växter vid tomtgränsen, på sin tomt kan du inte komma åt. Du kanske kanske kan åtgärda genom att mura ett skift med Leca block när du byter syllen.

Tänk på att du är väldigt beroende av grannens välvilja om du skall underhålla din garagevägg. Du har ingen formell rätt att göra något från grannens tomt. Så jag skulle nog vara väldigt försiktig med att ha synpunkter på växtligheten.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 25 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att grannen har växter vid tomtgränsen, på sin tomt kan du inte komma åt. Du kanske kanske kan åtgärda genom att mura ett skift med Leca block när du byter syllen.

Tänk på att du är väldigt beroende av grannens välvilja om du skall underhålla din garagevägg. Du har ingen formell rätt att göra något från grannens tomt. Så jag skulle nog vara väldigt försiktig med att ha synpunkter på växtligheten.
Om garageväggen ligger i tomtgräns är det brukligt att det i fastighetsbildningen står inskrivet att grannen har rätt att underhålla sin fasad. Dvs rätt till tillträde.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T
Syllen brukar väl inte ligga i marknivå för det första eller har dom fyllt på jord så det ligger mot panelen?
Ofta sträcker sig väl tomtgränsen några cm utanför garageväggen, så det kan ju vara ditt gräs som grannen skött åt dig.

Sen brukar gräs vara att föredra, själv har jag plattor som ligger mot garageväggen på grannes tomt.
Det ledde till att vatten stänkte upp på ändträet på panelen och den ruttnade.
Så när jag bytte panel så satte jag plåt (överbleck) längst ner för att förhindra detta igen.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Om garageväggen ligger i tomtgräns är det brukligt att det i fastighetsbildningen står inskrivet att grannen har rätt att underhålla sin fasad. Dvs rätt till tillträde.

Nej det är inte alls brukligt....Fastighetsbildningen har så klart skett före det att garaget byggdes....

När man söker bygglov så gör kommunen ingen koll på om det finns officialservitut eller inte och dom kräver heller inte att ägarna till fastigheterna skall göra en dyr förrättning där det skapas ett officialservitut.
 
D Droukey skrev:
Hej,

min granne har precis grävt upp sin gräsmatta, han har tidigare haft växter och gräs helt närliggande emot min garagevägg. Jag har tidigare sett att panelen börjat ta stryk i nederkant och tänkt byta ut dem i sommar.

Nu när de har grävt syns syllen till vårat garage och den är helt förstörd.

min frågar lyder om grannen har något ansvar gällande sin vegetation emot grannens fasad, i detta fallet ett garage?
Om du ser syllen så har ju fasadpanelen helt ruttnat bort, det är väl knappast grannens ansvar att sköta din fasadpanel?
Hade panelen varit fräsch hade förmodligen även syllen din mått bättre...
 
S seniorkonsult skrev:
Om garageväggen ligger i tomtgräns är det brukligt att det i fastighetsbildningen står inskrivet att grannen har rätt att underhålla sin fasad. Dvs rätt till tillträde.
Håller med . Tillträde för underhåll av byggnation i tomtgräns ligger i avtalet om byggnationen , normalt är det 1.5 m
eller mer om behovet finns t.ex att hög höjd medför behov av större byggställning. Samma gäller för dräneringsarbete
samt att plantering skall ske så att det inte finns uppenbar risk för att rotsystem kan skada avtalad byggnation.
Fastighetsägarna har ingått ett avtal som innebär vårdplikt av objektet och avtalet .
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med . Tillträde för underhåll av byggnation i tomtgräns ligger i avtalet om byggnationen , normalt är det 1.5 m
eller mer om behovet finns t.ex att hög höjd medför behov av större byggställning. Samma gäller för dräneringsarbete
samt att plantering skall ske så att det inte finns uppenbar risk för att rotsystem kan skada avtalad byggnation.
Fastighetsägarna har ingått ett avtal som innebär vårdplikt av objektet och avtalet .
NEJ!! Läs vad jag skrev ovan. Det finns ingen norm att man skulle ha tillträde för underhåll 1,5 m eller mer in på grannens tomt.

Sen i ditt fall kanske det finns ett avtalsservitut som medger underhåll just på din fastighet där du bor?
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Rabatter mot fasader är alltid dåligt.. och det blir ju ännu värre vid tomtgräns och olika ägare och viljor. därför man ska undvika och idag mer sällan bygger precis i tomtgräns.. men vad som är bästa vägen ur soppan utan att det blir problem och advokater inblandade som troligen blir bra mycket dyrare än själva skadan.

Troligen är det väl inte sannolikt att grannens odling har vart för att förstöra din fasad och syll ,och är det desutom samma marknivå så kan man ju orda i oändlighet om grannens odling förstört din fasad och syll eller om din fasad och syll är olämpligt konstruerad.

Mest troligt är det väl att du får byta syllstock och panel och lämpligen bytes syllstock mot en rad leka eller en gjuten kant som har höjd att skydda mot lite växtlighet för att i framtiden slippa problemet.

Att försöka få grannen att betala låter som det leder till mer problem och osannolikt att det kommer ske ,hur skulle man själv reagera om det vore grannen som kom och ville ha bytt syllstock och panel i tomtgräns pga gräsmatta och odling vid tomtgräns?
 
Mats-S
D Droukey skrev:
min frågar lyder om grannen har något ansvar gällande sin vegetation emot grannens fasad, i detta fallet ett garage?
Svar Nej :)
Rabatten har väl varit full synlig, så ditt garage är ditt ansvar. Du skulle alltså ha påtalat det här problemet för flera år sedan ...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G grodis skrev:
NEJ!! Läs vad jag skrev ovan. Det finns ingen norm att man skulle ha tillträde för underhåll 1,5 m eller mer in på grannens tomt.
Jag håller med Grodis här, när jag ansökte om Bygglov för ett Trädgårdskjul i tomtgränsen tyckte kommunen jag borde flytta in det minst 80 cm på min egen tomt, så jag skulle kunna komma åt att underhålla alla sidor av skjulet utan att behöva besöka grannens tomt.

Så någon speciellt norm eller lag på att man har rätt att underhålla sin byggnation från grannes tomt utan dennes medgivande verkar inte finnas.
 
  • Gilla
grodis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.