Hej,

Har nyligen renoverat köket och gjorde misstaget att sätta in en köksfläkt från Ikea, kopplat till ventilationen som är central. Jag får endast ha en sk spiskåpa med spjäll, dvs ingen fläkt med tryck.

Eventuellt kan jag ha en kolfilterfläkt men då måste jag själv ordna med ett don för frånluft, vilket känns rätt omständigt.

Eftersom jag redan köpt och monterat fläkten så vill jag självklart behålla den - vet någon om det går att ta ur motorn och på något sätt sätta in ett spjäll istället? Modellen på fläkten är Ikea Finsmakare.

Tacksam för hjälp!
 
Sen så behöver även spjället ha möjlighet att ställa grundflödet vilket görs (tror jag) vid en OVK så att bara ta ett spjäll vilket som helst och montera på är nog en lösning dom ändå inte kommer att gilla.
 
S sanlin skrev:
Hej,

Har nyligen renoverat köket och gjorde misstaget att sätta in en köksfläkt från Ikea, kopplat till ventilationen som är central. Jag får endast ha en sk spiskåpa med spjäll, dvs ingen fläkt med tryck.

Eventuellt kan jag ha en kolfilterfläkt men då måste jag själv ordna med ett don för frånluft, vilket känns rätt omständigt.

Eftersom jag redan köpt och monterat fläkten så vill jag självklart behålla den - vet någon om det går att ta ur motorn och på något sätt sätta in ett spjäll istället? Modellen på fläkten är Ikea Finsmakare.

Tacksam för hjälp!
Hej,

jag är otroligt nyfiken om du lyckades med ditt projekt. Jag befinner mig nämligen i exakt samma situation med exakt samma köksfläkt från ikea.

Jag vore grymt tacksam om du kunde dela med dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.