13th Marine 13th Marine skrev:
Där var jag otydlig, har en längre bit krympslang så att jag har 2-3cm överlapp på varje sida av isoleringen.
Aha...ja, jag kanske var lite snål...men jag tror att det är lugnt...:giggle: Det är ju lim hela vägen och kabeln kommer ju ligga rätt still.
 
Löser sig nog =)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Forsätter tråden med att visa en annan variant av skarv jag använt för att slippa kniv-klämmorna:

Först kläms de som vanliga kabelskor.
Klämd och värmekrympad kabelskarv i tänger mot markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen värmer man på dem så isoleringen krymper och limmet inuti smälter.
Kabelskarvning med krympslang och termisk limning i en krympverktygstång som visar en sluten och säkrad anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta ger en väldigt hållbar och helt tät skarv, så man kan vara säker på att man varken får glappkontakt eller korrosion i framtiden.
 
  • Gilla
magstorm och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Forsätter tråden med att visa en annan variant av skarv jag använt för att slippa kniv-klämmorna:

Först kläms de som vanliga kabelskor.
[bild]


Sen värmer man på dem så isoleringen krymper och limmet inuti smälter.
[bild]

Detta ger en väldigt hållbar och helt tät skarv, så man kan vara säker på att man varken får glappkontakt eller korrosion i framtiden.
Namn på hylsan?

Nu har jag visserligen 40-50 3M-skarvdon kvar i lådan, men det är ju smutt att inte behöva sätta två när man lyckas kapa kabeln nånstans och inte kan dra ihop tåtarna tillräckligt. Lödning etc går bort, för så jävla mycket förlängningskabel har inte ens jag att det räcker till andra änden av trädgården (det är inte en trädgård, det är en park).
 
Krympkabelskosortiment, art. nr 35-1950 på Biltema.

Jag har inte sett att man kan köpa dem separat just där, men det kanske finns någon annanstans. Har användning för hela sortimentet ibland, så jag har inte letat så mycket.
 
C
tensiden tensiden skrev:
smutt att inte behöva sätta två när man lyckas kapa kabeln nånstans och inte kan dra ihop tåtarna tillräckligt.
Har använt sådana där krymphylsor, men jag har aldrig fått till det så att man slipper skarva i en bit. Grejen är att man måste lyfta upp en bit för att få plats med tången och då blir avståndet mellan ledarna för stort. Om man inte gräver ut en liten grop att jobba i, då kanske det funkar, men där går iallafall min gräns.

Och skarvar man i en bit passar 3M-donen bättre eftersom trådarna kommer ut på samma sida så att man lätt kan lägga överskottet åt sidan. Dessutom smidigt att slippa skala och böka med värmepistol.
 
Se där...som sagt, jag har inte letat eftersom jag har användning för alla varianter i sortimentet.
 
Finns ju lödskarvhylsa också,
#1
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.