Min Farmor har en sån panna och eldar ved, men hon är 86 år nu, så att vedhanteringen börjar kännas tung :cool:
Är det någon som vet om den passar för pelletsbrännare, det vore ju ganska bra om den gjorde det för hon vill inte ha allt för lång avskrivningstid :)

Den har rökgasutgången nere vid rostret, sedan går konvektionsdelen upp c:a en halvmeter sedan tillbaks mot golvet och ut i skorsten. Den innehåller 210L vatten och en 11m lång kamflänsslinga för vv.
Den är även gjord för att oljeelda om man byter ut övre luckan.

Vilken typ av brännare passar bäst? (framåt/uppåt)
Ska brännaren då sättas i övre eller nedre luckan (och då ta bort rostret)?

Jag har letat både här och på pellets.info utan framgång
 
Tror det är enklast att ringa en leverantör.
Ring Värmebaronen till exempel.
 
Jag har en sådan panna (om jag inte minns fel från -76) med pelletsbrännare. Installerade pelletsbrännaren i november och har fungerat utmärkt hittills. Det är en Janfire och är monterad i den nedre luckan. Plockade bort rostret och sågade bort staget for rostret som sitter framtill. Dock var staget vattenfyllt vilket var en överraskning för mig och rörmokaren. Så det var bara att tömma pannan, såga bort staget och svetsa igen hålen.
Jag valde Janfire bland annat för att den står på hjul, vilket underlättar vid sotning och asktömning och att den har funnits på marknaden ett tag. (Ville inte köpa en garageföretagsbrännare där man är tvungen att uppdatera programvaran varannan vecka för att få den att fungera, bara för att man ska spara några tusenlappar)
Kompletterade med dubbla termostater, starttermostaten startar vi 60°C och stopptermostaten stoppar vid 95°C. Det blev för många starter och stopp annars. Satte även på en shunt reglering, så att man slipper springa och justera hela tiden.
Har kört på effekt läge 1 (av 4) hela vintern utan problem, då hade jag halva övervåningen oisolerad större delen av vintern. Och har aldrig haft problem med tappvarmvatten.
Jag askar och sotar pannan och brännaren med 5-6 veckors mellanrum.
 
Är det en Flex-a eller en NH som du har?
Har du haft driftsstopp hittills?
Har du koll på verkningsgraden?

En sidofråga, har du en elpatron installerad i pannan, isf vart sätter man den, det verkar som om det finns stoser nere vid golvet, men passar std elpatroner där (locken är ju trekantiga)?
 
Det är en Flex-a.
Jag har haft ett driftstopp pga. mycket aska (testade hur länge jag kunde köra utan att aska ur = 7 veckor)

Jag har dålig koll på verkningsgraden, kan nog få bättre verknings grad om man askar och sotar pannan ofta och montera några turbolatorer. Har tänkt koppla på en logger (har "lånat" ett från jobbet) men har inte kommit så långt med det projektet, arbetar dagligen med loggrar och testsystem så jag har inte haft så stor lust än att göra det hemma också…

Det är två el-patroner installerade, en i mitten av pannan och en i botten. Har bara kört den övre patronen på sommaren för att få tappvarmvatten.
Elpatronerna är CLC ”Special”; RSKnr. 6950505 (3 kW) och 6950547 (6 kW) finns bl.a på ’Din VVS butik’ http://www.dinvvsbutik.se/product_info.php?products_id=6950547
 
Om du enbart kör på den övre elpatronen, går det att få ut värme till radiatorerna då (sitter patronen under shunten)?
I dag sitter det en hemmagjord(?) elpanna som värmer pannan via självcirk. Den skulle jag vilja ta bort och sätta en 6kw patron i den övre som nödvärme om brännaren pajar och även köra vv på sommaren.
 
Har aldrig behövt köra ut värme med elpatronen, men jag tror att den sitter någon decimeter under shunten. Måste kolla för att vara säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.