Jag ska bygga en trappa längs en stor del av min altan, 10.3 meter brett och är lite fundersam på hur jag gör det på bästa (och rimligt kostnadseffektivt sätt).

Altanen har 28 mm trall så jag tänker att det naturliga är att köra samma på trappan.

Om jag sätter vangstycken så har jag läst mig till att man ska ha max 70 cm c-c på dem så då blir det ca 15 stycken. Frågan är om det finns några andra bra alternativ.

Efter vangstycken eeller annan lösning besvarats så är såklart nästa rfåga hur jag fäster in detta i befintlig konstruktion. Jag har en tillfällig trappa på plats och den har jag fäst i en regel som agerar bärlina för yttersta sidorna av altanen (antagligen onädig att ha nu, men det blev så...) som jag låtit sitta fast i stolparna som altanen står på. Kanske den regeln är användbar för den riktiga trappan också - i så fall behöver jag komplettera lite i mitten där den inte finns...

Trappan ska alltså gå mellan de två utskjutande delarna av altanen (markerat med pilar) och är 3-4 steg. Närmaste i bilden ska den gå ner till ett trädäck på mark.
 
  • Altan med temporär trätrappa och markerade positioner för tänkt ny trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svängt lite och funderar på om jag ska ha 45mm i planstegen och med den trappdesign (steghöjd 18 cm, stegdjup 30 cm)jag tänker mig så blir det nog till att tillverka vangstycken själv - eller lösa det på annat vis. Kanske stolpar och en horisontell regel (t.ex.170x45) längst ner parallellt med altanen och sen fästa in vangstycken eller något uppreglat på den.

Ritade lite i Sketchup hur jag tänker mig att det ska se ut så småningom.
 
  • Screenshot 2020-04-12 18.02.50.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig respons på trappbyggande här...
Hur gick det?

Jag står också inför valet av altantrappkonstruktion :thinking:
Tänkte först strunta i vagnsstycken och bara lägga 45 x 170 reglar på plattor på marken och bygga på för varje steg.
Men 3.60 bred och med CC 60 blir det en himla massa virke med 4 trappsteg upp till altanen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Dålig respons på trappbyggande här...
Hur gick det?

Jag står också inför valet av altantrappkonstruktion :thinking:
Tänkte först strunta i vagnsstycken och bara lägga 45 x 170 reglar på plattor på marken och bygga på för varje steg.
Men 3.60 bred och med CC 60 blir det en himla massa virke med 4 trappsteg upp till altanen.
Det har inte hänt nåt än. jag klurar på att göra förenklade vangstycken bestående av lutande 45x190 (eller nåt åt det hållet) med påskruvade från sidan horistontella delar som trallen sedan skruvas i. Alltså inte hålla på att såga ut ”sågtänderna” och skruvlimma på uppepå de lutande trästyckena utan ha dem bredvid.
 
Jag hjälpte svärfar att bygga en lång trappa för tio år sedan. Det var innan jag själv var i byggsvängen så det var han som van byggare stod för konstruktionen. Vi byggde med principen staplat virke som blir kortare för varje steg som du är inne på men med kraftig trall istället för reglar. Gissar att det var 34x135 mm. De stod inte på varandra utan för att få rätt höjd lämnades mellanrum och så skruvades de ihop med stående bitar av samma dimension. Där trallen sen behövde skarvas skruvade vi dit en extra bit för att få lite bredd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Provbyggde en smal bit trappa av trallspillbitar, mest för att provgå i, men också för att ha något tills trappan blir färdig...
Provbyggd trappa av trallspillbitar vid gräsmatta med provisoriska trappsteg och vangstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 17cm steghöjd, 28cm steglängd + 2.5cm stegöverhäng.
Det lutar åt egna vangstycken så jag får lite längre steg och inte så brant trappa som färdigköpta.
Kanske ska minska steghöjde yttrrligare då sista steget hamnade 28cm över gräsmattan. Planen var ett 4:e "insteg" som bara låg 10cm över gräsmattan. Vet inte om det är en bra idé?
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Provbyggde en smal bit trappa av trallspillbitar, mest för att provgå i, men också för att ha något tills trappan blir färdig...
[bild]
Med 17cm steghöjd, 28cm steglängd + 2.5cm stegöverhäng.
Det lutar åt egna vangstycken så jag får lite längre steg och inte så brant trappa som färdigköpta.
Kanske ska minska steghöjde yttrrligare då sista steget hamnade 28cm över gräsmattan. Planen var ett 4:e "insteg" som bara låg 10cm över gräsmattan. Vet inte om det är en bra idé?
Det här med mått är inte lätt tycker jag, ska försöka få till något med 72 cm total höjdskillnad mellan altan och gräsmatta sp samtidigt ör skön att gå i och sitta på...
 
Trappformeln
2 x steghöjden + stegdjup = ca 63
Stegdjupet skall vara utan överhänget.

Ska motsvara steglängden.

Men det ska ju också stämma med den höjd man har:thinking:

Hur nära gräset skall man ha det första steget eller hur nära betongplattorna? Får ju anpassa så robbotklipparen kan ta allt gräs. :cool: och inte riskera att grannens katter hittar in under :oops:
 
Jag har byggt en trappa liknande den i inlägg #6. Min är ca 150cm bred, och med 7 trappsteg. jag byggde med lutande reglar 45x195. Totalt 3 st. Alltså sidorna och en på mitten. Jag har skruvat tvärgående stöd för stegen liknande de på bilden, men även skruvat fast trekantiga bitar på själva regeln. Trappstegen är två 34x145. Det har blivit väldigt stadigt, men det gick åt typ 200 skruv 5x80mm.
 
72/4=18 cm steghöjd. Två cm mellan trappan och cementplattorna blir bra, så nedersta steget ska alltså bara vara 16 cm.
Formeln ovan säger 63-18-18=27 vilket ger oss stegdjupet 27 cm.
 
Fast är inte 18 cm steghöjd lite i mesta laget? Jag skulle nog fundera på att öka till 5 steg.
 
H hempularen skrev:
Fast är inte 18 cm steghöjd lite i mesta laget? Jag skulle nog fundera på att öka till 5 steg.
Det kan man ju få tycka, men då börjar ju trappan käka av trädgården istället; det blir ytterligare en dryg halvmeter gräsmatta som försvinner. En flackare trappa med djupare steg blir nog dessutom väldigt obekväm att sitta i. Vi har 17cm steghöjd på vårt lilla soldäck och just trappsittandet är en förvånansvärt stor del av nyttjandet. Men det är ett litet däck, ingen stor altan.

Finns det nån gyllene trappvinkel man kan komplettera trappstegsformeln med?
 
Jag känner att standardformeln inte ger en skön trappa att sitta och dricka öl i, det är nog bra för en gåvänlig tappa men för att kunna sitta bekvämt bakåtlutad behöver planstegen var djupare, men samtidigt inte för djupa för att det ska bli ”svårt” att gå i den.

Det naturliga valet är väl ändå 3 trappsteg vilket ger 18 cm sättsteg (räknar inte altangolvet som trappsteg) men då gäller det att klura ut ett bra djup på planstegen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Prosit skrev:
Jag känner att standardformeln inte ger en skön trappa att sitta och dricka öl i, det är nog bra för en gåvänlig tappa men för att kunna sitta bekvämt bakåtlutad behöver planstegen var djupare, men samtidigt inte för djupa för att det ska bli ”svårt” att gå i den.

Det naturliga valet är väl ändå 3 trappsteg vilket ger 18 cm sättsteg (räknar inte altangolvet som trappsteg) men då gäller det att klura ut ett bra djup på planstegen.
Gör en sektion av trappen med högre/djupare "Sittsteg". tex 36x36. Jag kommer att göra på det sättet och dessutom avsluta med en plan sektion där man lägga upp underarmen och ställa upp glaset.

/Göran
 
  • Gilla
Danielle Bågenholm-Lind
  • Laddar…
Hej,

Jag byggde en trapp ifjol och ska också bygga en större trapp nu till ett trädäck.

Jag använde denna länk för att testa lite mått, den kanske kan hjälpa lite.

http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
 
  • Gilla
JerryPersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.