Jag kan se innifrån att jag sannolikt har minst en läcka i taket till mitt trädgårdsförråd/lekstuga. Är det så enkelt att laga ett mindre hål att bara stryka på takmassa, eller ska mer moment till? Min andra tanke är att lägga plåt på hela byggnaden. Men detta kompliceras av att ena änden ser ut som ett halvt lusthus, så även taket. Googlade runt på takplåt men har svårt att se hur man får detta att fungera med takets konstruktion, förutom om man kan hitta helt plan plåt, vilket kanske inte heller blir så snyggt. Se foton.
Tips tack!
 
  • Rödmålat trädgårdsförråd med vit dörr och asymmetriskt tak i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad lekstuga med svart tak, likt ett lusthus på ena sidan, står i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

beror lite på hur mycket pengar du vill lägga, ett dubbelfalsat plåttak fixar en plåtis på 2-3 dagar och blir jättesnyggt
ett papptak tar en dag och är billigare av naturliga skäl.

Tegelplåt är för omständigt och kommer se lustigt ut då du inte har vattenavrinning .
 
Vill inte lägga några stora pengar på det. Ser att skarvarna har torkat ut och spruckit när jag klättrade upp på taket. Ser att Biltema säljer något som de kallar tätningskitt. Tänker mig att lägga det i två lager i skarvarna med en remsa glasfiber emellan.
 
T Towik skrev:
Vill inte lägga några stora pengar på det. Ser att skarvarna har torkat ut och spruckit när jag klättrade upp på taket. Ser att Biltema säljer något som de kallar tätningskitt. Tänker mig att lägga det i två lager i skarvarna med en remsa glasfiber emellan.
låter som en enkel & bra lösning , kör på det .
 
T Towik skrev:
Vill inte lägga några stora pengar på det. Ser att skarvarna har torkat ut och spruckit när jag klättrade upp på taket. Ser att Biltema säljer något som de kallar tätningskitt. Tänker mig att lägga det i två lager i skarvarna med en remsa glasfiber emellan.
Kan inte rekomendera din lösning utan jag hade valt hagmans papptaks renovering med glasfiberduk takmassa och sand som uv skydd ....
Då slipper du hålla på hela tiden?

Att låta plåtis lägga ett zinkplåt tak dubbelfalsat så slipper du göra något mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.