Hej. Vi har nyligen flyttat till ett hus med jordvärme. I morse lät det illa och liksom dunkade från elementen så jag testade att lufta elementen. I ett rum på övervåningen kom det bara lite luft till att börja med och sedan ingenting... Dock blev det tyst i rören.
Nu funderar jag på om jag behöver fylla på systemet med vatten och försökt googla mig fram till hur man gör men inte blivit så mycket klokare. I dom flesta fall ser det ut som att det ska finnas en kran att öppna för att fylla på men hur jag än letar på mitt system kan jag inte hitta någon kran som fyller expansionskärlet.
Pannan är en Nibe Fighter 1225, om det kan vara till någon hjälp.
Fråga 2, när man luftar elementen, ska man slå av pumpen då? Såg det på nåt Youtube klipp när jag letade...
Ska tillägga att jag tidigare bot i hus med elelement så det här med vattenburen värme är nytt för mig.
Mvh Peter Röd expansionskärl för värmeinstallation med mätare och kopparledningar, placerad i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för vattenburet värmesystem kopplat till rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med en Nibe Fighter 1225 panna, kopparledningar, ett röd expansionskärl och en tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, en Nibe Fighter 1225 panna och rött expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl för värmeinstallation med mätare och kopparledningar, placerad i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl för vattenburet värmesystem kopplat till rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med en Nibe Fighter 1225 panna, kopparledningar, ett röd expansionskärl och en tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, en Nibe Fighter 1225 panna och rött expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se var det kan sitta en ventil/kran för att fylla på elementkretsen. Men om du följer alla rör som är varma med handen så ska det finnas ett rör som är kopplat till kallvatten eller varmvatten med en ventil/kran mellan , hittar du något så skruva lite försiktigt på den och håll koll på manometern, fyll till ca 0,9 bar , ska du lufta mer så fyll till 1,2 bar. Undrar varför en tappkran monterad så, verkar vara på varmvattnet.
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
Hmm, det rör som går till expansionskärlet verkar det inte finnas någon kran på som inte redan står öppen. Kan det vara någon automatisk påfyllning på den här modellen? Trycket ligger runt 0,5 bar hela tiden och har gjort så sedan vi flyttade hit för en månad sedan.
 
Eller kan det vara den här? VVS-installation under tak med kopparrör och en mätare, mot en vit vägg och grått tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilkåpa på kopparledning med justeringsmarkeringar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den går mellan varmt och kallt rör!
 
Nej, den är det inte.
 
  • Gilla
JudgementLord
  • Laddar…
Testade den kranen och det funkade faktiskt, trycket ökade så jag körde på till strax över 1 bar, luftade alla element med anläggningen avslagen, då sjönk trycket till 0.5 igen så jag fyllde åter till ca 0.8, startade upp anläggningen och nu verkar det funka bra. Ska kolla i morrn igen få se om det verkar riktigt.
Tack för hjälpen!
/Peter
 
  • Gilla
Klakorp
  • Laddar…
Är nivåkärlet för köldbärarvätska tomt eller ser det bara ut så?
 
M MagHam skrev:
Är nivåkärlet för köldbärarvätska tomt eller ser det bara ut så?
Det är vätska ett par cm längst ner. Ungefär mitt på är det ritat ett nivåstreck så det är nog för lite. Har ni koll på hur man fyller och vilken sorts vätska det ska vara?
 
Köldbäraretanol 30% . Går säkert lika bra med spolarvätska.
 
  • Gilla
Pesto70
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Köldbäraretanol 30% . Går säkert lika bra med spolarvätska.
Hur gör man när man fyller? Gamla ägaren har lämnat en tratt med en fasttejpad slang men jag vet inte vad jag ska göra med den
 
Muttern som ansluter i ovankanten är lekande och brukar gå att skruva av med handkraft. (sitter en gummipackning håll reda på den).
Bara att hälla i. Inget svårt alls. Plastkärlet har en ganska stor öppning så är man nykter och inte darrhänt så behövs inte ens en tratt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Muttern som ansluter i ovankanten är lekande och brukar gå att skruva av med handkraft. (sitter en gummipackning håll reda på den).
Bara att hälla i. Inget svårt alls. Plastkärlet har en ganska stor öppning så är man nykter och inte darrhänt så behövs inte ens en tratt.
Toppen, ska försöka hålla mig nykter och testa ikväll! :D
Tusen tack för hjälpen! (y)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag letade också länge efter min ventil. Tipset att hitta ett kallt rör som möter ett varm hjälpte mig. Tack alla på tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.