Hej

Jag undrar om man kan köpa en byggsats utan innerväggar,takpannor, el + vvs, kök med andra ord enbart stommen.
Eller är det så att hustillverkarna alltid skickar en komplett byggsats och att man kan få uppföra det i egen regi?
 
Hej!
Just så har vi gjort. Vi har köpt ett hus från Lappli-hus i Finland
Vi har köpt ett "skal" med montering och sen har vi upphandlat allt det andra själva.
Fördelen som jag ser det är att du får bestämma precis allt själv, det köket vill jag ha , den toaletten , det kaklet osv
Tänk bara på att det är många beslut som ska fattas och för att förhållandet inte ska spricka är det nog bra om ingen gör någon prestige i att få igenom sin vilja hela tiden. Man får inte ryka ihop över småsaker....
 
Det beror lite på vilken tillverkare det handlar om. Vissa säljer bara komplett, och vissa säljer i alla andra möjliga stadier av färdig ställande. Man brukar skilja på stomrest, snickarfärdigt och nyckelfärdigt.

Stomrest brukar bara innefatta resning av stommen med tak på. Möjligen fönster och ytterdörrar isatta så huset kan kallas vattentätt.

Snickarfärdigt brukar det kallas när inget är målat, tapetserat eller kaklat. Dessutom saknas bl.a. lister och vissa VVS- och elarbeten.

Det hela avgörs av en diskussion med hustillverkaren.
 
Vi köpte en stomme från Simons-Element i Vörå, då ingick ytterväggselement, utan läkt och panel samt bärande mellanväggar. Resten handlade vi upp separat. Som andra har påpekat så är det hela en förhandlingssak.
 
Tack för bra svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.