Kom över ett gäng glasskivor. 13 mm tjock laminatglas.
Dessa ska jag bygga ett skärmtak av pulpetmodell av.
De kommer vila på takstolar så skarvarna i takfallets riktning är inga problem att täta.
Skarvarna som går tvärs takfallets kommer däremot inte ha något stöd och behöver tätas med någon slags fog eller silikon.
Hur gör man en sådan fog?
Lämnar man en glipa mellan glasen, tejpar på undersidan och fogar ovan ifrån?
Vilken produkt ska man använda?
 
När vi bygger glasväggar typ konferensrum/kontor så använder vi dubbelhäftande silicontape som är nästintill glasklar kladdig som fan så tätt blir det iaf.
 
Perfekt! Har alltid undrat hur ni gör!
Vart köper man sånt? Hos glasmästaren?
 
Tack för tipset! Det är bara ca 12 meter jag behöver så det blir inte så många rullar av tejpen du länkade till.
Vad heter tejpen ni använder, så kan jag Googla lite på den!
 
Namn jadu! Kommer inte ihåg vad vi beställer ifrån och det kommer i storrulle i vanlig brun krt. Men vet att jag sett i någon fysisk butik ska klura. Annars lär vilken glasmästare ha.


Ja den du länkade till ser ju väldigt lik ut och i bra längd och 12mm bred. Bra pris. Tänk på att torka av kanten med t-röd eller liknande innan du monterar den. Och den hugger direkt. När vi har klistrat ihop och tryckt ihop glasen så får man ta typ en fogsvans eller isolerkniv och såga mellan glasen.

edit. Tror den vi använder är 2mm tjock.
 
Hittade leverantören iaf. Triplan.dk. 2mm är silicontapen. Skärmdump av en webbsida med olika typer av akustiktejp och silikonfogband, inklusive produktkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Patrik Friberg skrev:
Kom över ett gäng glasskivor. 13 mm tjock laminatglas.
Dessa ska jag bygga ett skärmtak av pulpetmodell av.
De kommer vila på takstolar så skarvarna i takfallets riktning är inga problem att täta.
Skarvarna som går tvärs takfallets kommer däremot inte ha något stöd och behöver tätas med någon slags fog eller silikon.
Hur gör man en sådan fog?
Lämnar man en glipa mellan glasen, tejpar på undersidan och fogar ovan ifrån?
Vilken produkt ska man använda?
Tror du ska ha en ganska bred fog för att klara av att ta upp alla rörelser.
Jag hade inte använt något annat än silikon som är 100% UV-tålig.
Man vill inte behöva göra om jobbet varje år.
https://www.essve.se/essvese/sv/pro...fog-och-tätning/silikon/silikon-fasad-glas-46
 
Det blev på inrådan från lokal glasfirma en lösning där jag bottnade skarvarna med en 6 mm bred och 2 mm tjock silikontejp och sedan fyllde upp resten av fogen med klar silikon från ovansidan. Verkar funka bra och det håller tätt än så länge iaf! Trädäck med vit utemöblering under ett genomskinligt glastak med silikontätade skarvar, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.