Se bifogade bilder.

Bilden på kontakten är den gamla spisen där en kabel verkar vara avknipsad, bilden på de 5 sladdarna är den nya. Kan jag koppla in den nya med denna kontakt eller är det något kompatibilitetsproblem som jag som lekman överser? Och hur ska jag i så fall koppla sladdarna?

Tack på förhand
 
  • En hand håller en avklippt elektrisk kabel med exponerade koppartrådar, från en gammal spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elkontakt med tre sladdar anslutna, en kabel syns avklippt, mot bakgrund av köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla använder tydligen inte nollan. Den nya tycks använda nolla. Om nollan saknas i uttaget går ofta spisen sönder. Kolla det innan inkoppling.
 
Hur kollar jag det?
 
Ett foto på skylten på den gamla och ett foto på skylten på den nya så kan du få svar
 
Här kommer bilder, den större bilden är för den nya hällen
 
  • Eluttagspanel för kökshäll, varningsetiketter och informationsklistermärke med tekniska specifikationer.
  • Undersida av en kökshäll med teknisk etikett och installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Sladdarna indikerar med stor tydlighet det jag skrev. Det som behöver kontrolleras är om det finns nolla i uttaget.
 
Standardsvaret i dessa sammanhang: Kontrollera att nolla finns i uttaget, och att uttaget är kopplat enl standard. Den gamla spisen har inta använt nollan så den kan saknas/uttaget kan vara tokigt kopplat.
Vet du inte hur man gör detta, eller hur man kopplar om/kopplar in så ta dit någon som kan.
Detta sagt för att undvika rökutveckling och andra tråkigheter som kan bli följden av fel.
 
Den nya behöver två faser, nolla och jord.
 
Om man kollar på uttaget så sitter 3 vita kablar(ledare?), en grön/gul jord samt en svart kabel som sitter det saknas en sladd i kontakten. Så det verkar finnas en nolla i uttaget i alla fall
 
Jag fick tipset att koppla in på samma sätt som det var kopplat innan och kapa nollan för att sen kolla att alla plattor fungerar och om de gör det så skulle det vara lugnt. Jag är som vanligt skeptisk till allt, och som jag förstår det på er så _ska_ nollan användas i den nya spisen?
 
Ja, du ska ha nolla i den nya. Utan nolla riskerar den att gå sönder.
Har du någon multimeter?
 
millenjo millenjo skrev:
Jag fick tipset att koppla in på samma sätt som det var kopplat innan och kapa nollan för att sen kolla att alla plattor fungerar och om de gör det så skulle det vara lugnt. Jag är som vanligt skeptisk till allt, och som jag förstår det på er så _ska_ nollan användas i den nya spisen?

Den varianten kommer fördärva elektroniken i spisen med ett rökmoln. Ta inte råd i elfrågor av den personen.
Kan du mäta upp att nollan finns och fungerar så koppla enligt det övre vänstra eller nedre vänstra alternativet på bilden ovan.
 
Nollan ska användas, ja.
 
Ok, körde med voltcheck och det finns en krets när jag kollade mellan den förmodade nollan och en av ledarna. Det innebär alltså att jag kan koppla på samma sätt som den tidigare fast jag inkluderar nollan också helt enkelt?
 
I den nya så är en av faserna klippt, om ni kikar på de första bilderna jag la upp (den ljusgrå sladden), den borde jag bara kunna skippa att koppla in då om jag förstår det rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.