Hejsan! Har tröttnat på penselmålning och vill nu kika lite på alternativen, någon som har något alternativ? HVLP-pistoler? Det finns ju både "converion" och hela system med turbin. Tips, ideér, erfarenheter mottages tacksamt.
 
  • sprutor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej woodrat!

Vad är det Du håller på att måla med pensel? Berättar Du det är det lättare att ge råd.

Varför inte prova roller eller dyna?

Att spruta färgen är det mest krävande alternativet beroende på det tunna färgskiktet. Minsta fusk avslöjas.

per
 
Jag har den röda manicken ovan. Den fungerar faktikt väldigt bra, trots att det är en väldigt enkel maskin med tvåstegsturbin. Helst skulle jag vilja ha en tre- eller fyrstegsturbin och en lite seriösare sprutpistol, men den röda är bra att lära sig med.

Jag har målat innertak av pärlspont, diverse skåp och garderober och oljat teakmöbler med maskinen och jag är nöjd med resultatet. Översprutningen blir förvånansvärt liten när man lärt sig att ställa in maskinen och tunna ut färgen till rätt viskositet. Viskositeten är av största vikt för att få ett bra resultat.

Jag kör bara med Beckers Elegant Aqua, glans 40 med 20-30% tillsatt vatten. Dels för att det blir enklare att rengöra sprutan, och dels för att slippa andas lösningsmedel.

Tänk på att en Conversion Gun kommer att kräva en jättestor kompressor.

Jag har förstått att du (Woodrat) kollar en del på amerikanska sidor, så jag gissar att du redan har kollat på:

http://www.hvlp.com/resources/faq.htm
 
mattiasp skrev:
Jag har den röda manicken ovan. Den fungerar faktikt väldigt bra, trots att det är en väldigt enkel maskin med tvåstegsturbin. Helst skulle jag vilja ha en tre- eller fyrstegsturbin och en lite seriösare sprutpistol, men den röda är bra att lära sig med.

Jag har målat innertak av pärlspont, diverse skåp och garderober och oljat teakmöbler med maskinen och jag är nöjd med resultatet.
Jag har funderat på att skaffa den röda maskinen. Jag har innertak i mitt hus och diverse andra saker jag vill måla. Jag funderade på om man kan vinkla hela sprutan då man målar innertaket eller använder du någon form av vinkel för munstycket? Vanliga tryckluftssprutor brukar inte gå att vinkla mycket mer än 45 grader innan det blir problem så jag undrar hur man gör här?
 
På den röda maskinen står det i bruksanvisningen att man skall kunna vrida det vinklade sugröret som finns i färgbehållaren. Sugrör framåt för sprutning uppifrån och sugrör bakåt för sprutning underifrån. Det är lögn. Det gick inte att vrida sugröret på mitt exemplar.

Fram med bågfil och såga av röret. Det är ett aluminiumrör med ytterdiametern 10 mm. Utanpå röret trädde jag en silikonslang som jag råkade ha hemma. Min slang råkade ha rätt böjningsradie för att precis ligga i det bakre hörnet på sugkoppen (Det är egentligen ingen sugkopp, utan en trycksatt behållare) Slangen kan vridas så at den hamnar i koppens framkant. För ca två veckor sedan kastade jag bort det sista jag hade kvar av den slangstumpen... Om jag har tur finns det en rulle på jobbet. Skrik till om du vill att jag skall leta.
 
mattiasp skrev:
Fram med bågfil och såga av röret. Det är ett aluminiumrör med ytterdiametern 10 mm. Utanpå röret trädde jag en silikonslang som jag råkade ha hemma.
Ungefär vilken vinkel blir det mellan sprutan och taket? Ca 45 grader? Blir det inte lite "oergonomiskt" och jobbigt för ryggen?

Tack för dina kommentarer!
Robert
 
45º kan nog stämma. Visst blir det inte superergonomiskt, men med tanke på att det går 10 gånger så fort som att penselstryka, så kan man leva med det.
 
Hej

Funderar oxå på en HVLP-spruta. Ska bland annat måla paneltak, lite snickerier till köket.

Har tittat på CO's maskin sen hittade jag denna på JULA Jula Postorder Färgspruta HV3900

Är det ngn som har denna eller har prövat?

Tycker det verkar praktiskt att ha behållare på ryggen särskillt då om man ska måla tak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.