Jag skulle behöva fogskumma lite här hemma och glad i hågen så köpte jag en burk på den lokala byggnasaren, men när jag sedan läste instruktionerna så kändes det som att jag snarare hade köpt någon typ av kemiskt stridsmedel, som jag blev rätt osugen på att använda.

Jag lyckades hitta ett vattenbaserat fogskum som inte alls lät lika farligt. Men det visade sig naturligtvis att det kom med sina nackdelar, nämligen att det inte alls blir lika hårt som vanligt fogskum.

Nåja, det är väl bara att inse att man får svida upp så gott det går och ge sig i kast med giftet. Så till min fråga: vilka försiktighetsåtgärder är rimliga/nödvändiga när man använder fogskum?

Jag tänker mig heltäckande klädsel, halvmask med A1-filter, handskar och skyddsglasögon. Räcker det?

Hur är det med ventilation? Skall man vädra under tiden man skummar? Och i sådana fall, hur länge efteråt bör man vädra?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag skulle behöva fogskumma lite här hemma och glad i hågen så köpte jag en burk på den lokala byggnasaren, men när jag sedan läste instruktionerna så kändes det som att jag snarare hade köpt någon typ av kemiskt stridsmedel, som jag blev rätt osugen på att använda.

Jag lyckades hitta ett vattenbaserat fogskum som inte alls lät lika farligt. Men det visade sig naturligtvis att det kom med sina nackdelar, nämligen att det inte alls blir lika hårt som vanligt fogskum.

Nåja, det är väl bara att inse att man får svida upp så gott det går och ge sig i kast med giftet. Så till min fråga: vilka försiktighetsåtgärder är rimliga/nödvändiga när man använder fogskum?

Jag tänker mig heltäckande klädsel, halvmask med A1-filter, handskar och skyddsglasögon. Räcker det?

Hur är det med ventilation? Skall man vädra under tiden man skummar? Och i sådana fall, hur länge efteråt bör man vädra?
Spontant skulle jag svara inga alls. Du kan ju försöka undvika att få det i ögonen.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
F falkn skrev:
Spontant skulle jag svara inga alls. Du kan ju försöka undvika att få det i ögonen.
Hört att få det i långt hår inte är att rekommendera heller :cool:
 
M Mangan13 skrev:
Hört att få det i långt hår inte är att rekommendera heller :cool:
Nej, det är också dumt.
 
Som tidigare sagt, spruta inte rätt i ögonen och försök att inte äta upp större delen av det du ska använda...
 
  • Haha
Henrik.woll
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Som tidigare sagt, spruta inte rätt i ögonen och försök att inte äta upp större delen av det du ska använda...
Det låter som något jag borde kunna klara av.

Så ni brukar inte göra något speciellt alls alltså?
 
Så farligt är det inte.
 
skyddsglasögon och handskar och väl ventilerat gärna utifrån om det är möjligt

att skummet inte blir lika hårt behöver inte vara en nackdel kan vara en fördel
 
T tergo skrev:
skyddsglasögon och handskar och väl ventilerat gärna utifrån om det är möjligt

att skummet inte blir lika hårt behöver inte vara en nackdel kan vara en fördel
Jo, jag kommer nog att använda det till annat, men just i det här fallet skall jag hälla betong på, så då är det nog bra om det är lite stadigare
 
Det brukar ingå ett par plasthandskar...

Men seriöst, jag fogskummade ihop ett gammalt ventialtionshål i vårt sovrum för en månad sedan. Det som du ska komma ihåg är att det expanderar!!!
Så ta hellre lite för lite första gången och gå och dutta dit mer efter några timmar... Annars växer det som ett jävla skummonster och det är kletigt så in i bomben. Ha mkt papper redo ifall du skulle behöva avlägsna det...
 
Öppna gärna fönstret i rummet osv också.. Ventialtion är alltid bra!

Men andingsmask och grejer är verkligen överkurs!

Och ja, första gången jag använde fogskum var jag också lite rädd när jag började läsa på etiketten.
Samma med PU-trälim. Stod att det var det farligaste i hela världen.. Sen när jag väl öppnade burken så var det segt som honung och väldigt ofarligt... Litet antiklimax :)
 
Mina erfarenheter är att det kladdar lätt, en klick skum på kläder försvinner aldrig och får du det på händerna så är det i princip omöjligt att skrubba bort, det försvinner efter några dagar av naturligt ömsande.
Så handskar och oömma kläder är rekommenderat.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Undvik att få på huden.
Torka INTE upp spill !
Låt det torka och ta sedan bort.
Försöker du ta bort det vått så märker du snabbt varför du fick det rådet.
Och då förstår du också hur enormt mycket lättare det är att från början låta bli att sulla.
Ventilation är alltid bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.