Hej! Vi funderar på att bygga ut på bredden, alltså ta bort altanen och den lilla utbyggnaden och göra en tillbyggnad både uppe och nere. Vi får då ett betydligt större vardagsrum med mycket mer ljusinsläpp och ett till sovrum och litet allrum där uppe! Men är det mycket krångligt att bygga ut på bredden? Bygger vi på längden (vänster på bilden) kommer vi väldigt nära grannhuset. Tips och råd mottages tacksamt!
 
  • Hus med altan och en liten utbyggnad som övervägs för tillbyggnad på bredden för att öka vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Om ni ska bygga ut mot ”bredden” så ska ni bygga till en gavel lika de ni har nu. Borde inte vara några konstigheter!
 
Är det ungefär som nedanstående du menar när du säger bygga ut på bredden? I så fall tror jag det funkar.

Gult hus med rött tak och utbyggnad på bredden samt solstolar på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåvåningshus målat i mörkblått med vita snickerier och röd takpannor i vintersnö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Ja mer som det gula fast från ”kant till kant”. Alltså hela bredden vill vi bygga ut. Kan det bli problem med den befintliga ytterväggen tro? Man kanske inte kan öppna upp den helt?
 
M
Rent estetiskt så skulle jag inte köra hela bredden. Bättre om ni lämnar lite för respektive gavel. Sen så får ni tänka på takets utformning till det befintliga. Om ni vill ha samma utseende på det nya så råder jag samma bredd på den nya gaveln mot det befintliga.
 
  • Gilla
ctall
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Rent estetiskt så skulle jag inte köra hela bredden. Bättre om ni lämnar lite för respektive gavel. Sen så får ni tänka på takets utformning till det befintliga. Om ni vill ha samma utseende på det nya så råder jag samma bredd på den nya gaveln mot det befintliga.
Ja just de, du gav mig lite att fundera över nu.
 
En fråga.. är det byggingenjör, arkitekt eller nån annan proffesion vi kontaktar för hjälp med konstruktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.