Fick låna en tigersåg av ett par bekanta så tänkt ge mig på att kapa ner vår 3 kubik stora oljetank som ska ha stått orörd sen typ sekelskiftet. Fick med några Biltema-blad, lär väl inte hålla alltför länge kan jag misstänka, blandade storlekar.

Sen ska det visst användas skärolja. Finns det lämpliga varianter för detta? Och något man bör tänka på?

Skyddshandskar finns, liksom andningsmask och skyddsglasögon och hörselskydd.

Plåten är 3 mm tjock enligt uppgift på tillverkningsetiketten. Tillverkad ca 1969 (kanske av Apollos rymdskrot? :) )
 
Staffans2000
Jag kylde med vanlig motorolja. Det gick utmärkt.

Man skall inte joxa till det.

Staffan
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag kylde med vanlig motorolja. Det gick utmärkt.

Man skall inte joxa till det.

Staffan
Behövs ingen kylning. Kör bara
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Staffans2000
Ännu bättre.
 
Be nån spruta lite med en blomspruta med vatten, under tiden du sågar, så häller bladet "för evigt"
 
Du kanske redan fått ner den men jag kapade ner min oljetank förr året. Använde "Bosch Heavy metal"- blad
dyra men bra. Blandade såpa och vatten i spruta som kylvätska och snåla inte för då håller bladen länge.
Men gör rent tanken först och i med absol och vädra ur den ordentligt. Finns skräckhistorier om urblåsta källare och
dödsfall p.g.a antända dieselångor. Och inte minst ett par bra hörselskydd. Det låter något för j-ligt..
 
Hyr en kraftig nibbler är annars ett vinnande koncept. Vi hade en firma för 10 år sedan som plockade ut en oljetank och sen köpte oljan. På mindre än 2 timmar hade två man både tömt vår 3kbm tank på ca 0,5 kbm olja, sågat ner den i småbitar med nibbler och burit ut allt järnskrot till sin container på lastbilen och städat ihop. De sågade bort ena övre hörnet. Stoppade direkt ner pumpens sugrör och började pumpa ut oljan för att sen sekunderna därefter börja skära ner sidorna med nibblern. Spilldes kanske ut sammantaget 1 matsked på hela jobbet. Betalade 1000kr efter ROT-avdrag för själva jobbet och sen köpte de in oljan som var i tanken för en rimlig peng också. (Tror vi fick ungefär 7kr/L eller något sådant) Bolaget kom inte från Stockholm men jobbet gjordes i Stockholm. Vi tjänade alltså i slutändan ungefär 2500kr på det då oljepannan skulle ersättas med bergvärme. Har för mig att de använde villaoljan för att värma något hyreshus eller liknande på hemorten. Jag har ingen aning om de finns kvar men vi var väldigt nöjda med det jobb de gjorde.

Kontaktade tre lokala firmor i Stockholm. De skulle ha ungefär 7000-10000kr för jobbet och för att demontera tanken och sen ta hand om oljan som de skickade på återvinning.
 
  • Faktura för demontering och bortforsling av oljetank med ROT-avdrag, totalt 1000 kr att betala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Fick låna en tigersåg av ett par bekanta så tänkt ge mig på att kapa ner vår 3 kubik stora oljetank som ska ha stått orörd sen typ sekelskiftet. Fick med några Biltema-blad, lär väl inte hålla alltför länge kan jag misstänka, blandade storlekar.

Sen ska det visst användas skärolja. Finns det lämpliga varianter för detta? Och något man bör tänka på?

Skyddshandskar finns, liksom andningsmask och skyddsglasögon och hörselskydd.

Plåten är 3 mm tjock enligt uppgift på tillverkningsetiketten. Tillverkad ca 1969 (kanske av Apollos rymdskrot? :) )

Jag använde en firma för att plocka ut min oljetank och panna. Trevliga grabbar.
http://www.fristadboservice.n.nu/

// Jimmy
 
Sågade ner en gammal 3 m3 oljepanna (kanske 3mm tjock plåt) med tigersåg och sågblad för metall. I början hade jag problem med att bladen blev slöa efter bara nån dm när de körde varma. Provade sen med att min frun sprutade vatten på bladet med en blomspruta typ varannan sekund och då höll bladen länge, även de billiga från Jula/Biltema. Märktes att kylning behövdes för det fräste på bladet varje gång vattnet träffade.

Gjorde nog av med 5-6 sågblad av diverse billiga och dyra märken innan vi började kyla och kom inte många dm. När vi kommit på att spruta vatten sågade vi ner hela tanken på ett par timmar och använde upp typ 2-3 billiga sågblad.
 
N
Jag måste demontera oljetanken också, men jag tror att vi har ungefär 0,7 kubikliter i tanken. Finns det något företag som kan tömma tanken och köpa oljan? I Stockholm, Bromma?
 
Sälj på blocket/Marketplace….
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N NordicNomad skrev:
Jag måste demontera oljetanken också, men jag tror att vi har ungefär 0,7 kubikliter i tanken. Finns det något företag som kan tömma tanken och köpa oljan? I Stockholm, Bromma?
Jag antar du menar kubikmeter, kubikliter finns det inget som heter. Det finns många som gladeligen tar hand om 700 liter eldningsolja alldeles gratis. Hade jag haft en dieselbil så skulle jag gladeligen gjort det åt dig.
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar du menar kubikmeter, kubikliter finns det inget som heter. Det finns många som gladeligen tar hand om 700 liter eldningsolja alldeles gratis. Hade jag haft en dieselbil så skulle jag gladeligen gjort det åt dig.
Ja, kubikmeters, tack! :)
. Okej, men kan jag då använda den till min gräsklippare?
 
N NordicNomad skrev:
Ja, kubikmetersbana. Okej, men kan jag då använda den till min gräsklippare?
Nej, den går garanterat på olje inblandad bensin (2% olja)
 
B
Den oljan som jag sög upp i botten av min oljetank hade en hygglig andel partiklar och vatten. Jag var tvungen att filtrera den och separera ut vattnet. Skulle definitivt inte kört in det i tanken på en bil som är yngre än 20år.

Gammal traktor eller liknande kan funka. Min olja eldades upp i oljebrännaren på pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.