Hej forum.
Jag har byggt in en rostfri vattenbehållare på 3 kubik. Tyvärr gjorde jag nybörjarmisstaget att slipa behållaren invändigt vilket har gjort att denna börjat rosta på vissa ställen. Jag tänker mig nu att betning av dessa mindre ställen med betningspasta kunde lösa problemet med rost. Då jag läst att betning har vissa häls/miljönackdelar undrar jag om detta är att avråda från? Skulle i så fall noga avlägsna pastan osv.
Tacksam om någon med erfarenhet kring rostfritt/betning svarar.
Vänligen Oskar
 
”Vissa hälsorisker”. Ja, typ att du dör. Det är väteflourid (HF) i betpasta för rostfritt om jag inte minns fel. Frågan är om du ens kan få tag på det utan tillstånd.
Testa med vanlig saltsyra istället och neutralisera med målarsoda eller bikarbonat. Fullständiga skyddskläder anmodas.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Tja, när jag jobbade mycket med rostfritt för 10 år sen var det inga problem att köpa betpasta, men det kan ju förändras...

Men varför skulle det börja rosta för att du slipade? Så länge man har rostfria stålborstar och inte slipar vanligt stål med dem brukar det väl inte vara något större problem?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, när jag jobbade mycket med rostfritt för 10 år sen var det inga problem att köpa betpasta, men det kan ju förändras...

Men varför skulle det börja rosta för att du slipade? Så länge man har rostfria stålborstar och inte slipar vanligt stål med dem brukar det väl inte vara något större problem?
Tyvärr började jag slipa med icke rostfria stålborstar
 
O Oskar Ek skrev:
Tyvärr började jag slipa med icke rostfria stålborstar
Jag hade nog börjat med att slipa bort rosten (med ny rostfri borste), om du enkelt kan komma åt alla ställen det rostar på ...

Är det en "pool" som man badar i, eller "vattenbehållare" för dricksvatten?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade nog börjat med att slipa bort rosten (med ny rostfri borste), om du enkelt kan komma åt alla ställen det rostar på ...

Är det en "pool" som man badar i, eller "vattenbehållare" för dricksvatten?
Numera är det en pool att bada i, men var från början en vattentank för bevattning. Värmer med ved.
 
O Oskar Ek skrev:
Numera är det en pool att bada i, men var från början en vattentank för bevattning. Värmer med ved.
Jag hade inte varit överdrivet orolig för att beta svetsarna, men å andra sidan är ju betpasta inte billigt ....

Vad är det värsta som kan hända? Jag hade som sagt börjat borsta svetsarna med en ny rostfri stålborste.
Har du svetsat ordentligt lär de knappast rosta igenom under överskådlig framtid ....
 
  • Gilla
Oskar Ek
  • Laddar…
O Oskar Ek skrev:
Tyvärr började jag slipa med icke rostfria stålborstar
Slipa bort rosten måste du ju göra oavsett..

Sen handlar det om att återställa oxidskiktet, antingen genom att beta eller genom att borsta (med rostfri stålborste) eller genom att blästra..

Sen kan det vara så om du eldar direkt under baljan ett den blir för varmt och detta påverkar metallen så oxidskiktet återigen bryts, men detta är bara en parentes.
 
Violina Violina skrev:
Slipa bort rosten måste du ju göra oavsett..

Sen handlar det om att återställa oxidskiktet, antingen genom att beta eller genom att borsta (med rostfri stålborste) eller genom att blästra..

Sen kan det vara så om du eldar direkt under baljan ett den blir för varmt och detta påverkar metallen så oxidskiktet återigen bryts, men detta är bara en parentes.
Eldar i poolen med vedpools masugn. Kom dock att tänka på en annan relaterad fråga: Någon med erfarenhet kanske vet hur mycket klor påverkar korrosionsbeständigheten?
 
O Oskar Ek skrev:
Eldar i poolen med vedpools masugn. Kom dock att tänka på en annan relaterad fråga: Någon med erfarenhet kanske vet hur mycket klor påverkar korrosionsbeständigheten?
Det ska (mig veterligen) inte ha någon påverkan på en rostfri yta.
 
O Oskar Ek skrev:
Eldar i poolen med vedpools masugn. Kom dock att tänka på en annan relaterad fråga: Någon med erfarenhet kanske vet hur mycket klor påverkar korrosionsbeständigheten?
Hög koncentration av klor och hög badtemperatur får rostfritt att rosta. Det är rekommenderat att använda de högre legerade austenitiska stålen. Typiskt 316 eller högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.