Hej!

Ny på forumet och står inför att skaffa mitt första hus. Har följt detta trevliga forum länge och lärt mig massor. Lånar böcker och försöker förstå mig på saker jag inte förstår mig på..

Det jag har märkt när jag letar hus är att vi är förtjusta i äldre hus vilket leder till vissa "problem" med diverse, oftast är de också lite för små för vår familj. Jag har funderat på att göra en tillbyggnad, vilket blir en år 2020 tillbyggnad, men huset är från tidigt 1900-tal (i bästa fall) och har ofta direktverkande el installerat som värmesystem. Om man gör en modern tillbyggnad med isolering, platta på mark och allt det där, kan man behålla direktverkande elen utan att en platta på mark blir påverkad eller måste man gjuta in elslingor i plattan? Är detta i så fall en dyr historia att därefter värma upp? Antar att plattan trots allt måste hållas varm, eller?

Jag vill gärna se kreativa lösningar och idéer istället för "byt värmesystem" i för den delen har jag fattat kan vara bra att göra. ;)

Med vänliga hälsningar
Linus
 
Du behöver inga elslingor i plattan och kan välja vilket värmesystem du vill så länge du uppfyller de kraven din byggnadsnämnd ställer på dig som byggherre. Men vanligt med avsteg från kraven när du gör en tillbyggnad.

Så du kan ha elelement i tillbyggnaden också. Däremot ur en ekonomisk synpunkt så kan du nog kamma hem en installation av ett bättre värmesystem.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Jag funderade mer på delen med plattan. Hur mår en isolerad platta år 2020 av att inte ha värmesystemet "i sig"? Plattan bör ju vara kallare än om man har gjutna värmeslingor i den, kommer det påverka plattan på negativt sätt ur fuktsynpunkt? Kallt golv kan jag stå ut med, bara lägga matta på eller ha ett par tofflor..
 
I en modern platta lägger man ju isoleringen under betongen så det är inga problem. Det var på 70-talet man började lägga isoleringen ovanpå betongen och då kunde det bli problem.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Jag kan således skaffa tillbyggnaden först och sedan fundera på värmesystemet, förutsatt att jag inte vill ha golvvärme.

Tack för era svar!
 
Är det verkligen direktverkande el i hus från tidigt 1900tal? Min bild är att de ofta byggdes med vattenelement med någon form av panna som värmer. Sedan är det många hus som konverterats till direktverkande när men tyckt att värmesystemet behövts bytas ut.

Jag skulle göra vattenburna element i tillbyggnaden och på sikt konvertera resten av huset till vattenburet. Gamla vattenburna system hade ingen cirkulationspump utan grova rör där vattnet självcirkulerade. De är ofta så grova att det går att dra pexrör genom befintliga rör
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Krokben
T toolman77 skrev:
Är det verkligen direktverkande el i hus från tidigt 1900tal? Min bild är att de ofta byggdes med vattenelement med någon form av panna som värmer.
Många mindre hus från början på 1900talet hade enbart kakelugn som uppvärmning och så var direktel kompletterat under 60-70talet.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Många mindre hus från början på 1900talet hade enbart kakelugn som uppvärmning och så var direktel kompletterat under 60-70talet.
Räcker upp handen. Vi bor i ett fd torp byggt i början av 1900-talet men tillbyggt 1975. Kakelugn och direktverkande el. Vi satte själva in luftluftvärmepump förra året.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Huset är faktiskt delvis ännu äldre än 1900-tal men tillbyggt (/ombyggt?) i flera omgångar. Vet inte vad som är originaluppvärmningen men direktverkande el är det som gäller nu. Det står en "pumpgrop" i källaren, något särskilt man bör fundera över eftersom det står en sådan? Något särskilt man ska undersöka avseende grunden?
 
Jag vill nog också påpeka att om du köper ett så gammalt hus med direktel, så "måste" du se över värmesystemet. Det blir väldigt dyrt med direkt el i hus av den åldern idag.

Vi bor i ett 30 tals hus, visserligen drygt 200 kvm boyta. Men innan vi satte in bergvärme så förbrukade vi 48 000 kwh per år. Då var det från början direktverkande el i form av takvärme som satts in på 70-talet. Vi konverterade succesivt till vattenburen värme nr vi renoverade olika delar av huset. När allt var konverterat installerades bergvärme. Nu ligger vi på 18 000 kwh.

Konverteringen förenkaldes lite av att det redan fanns en elpanna som drev vattenradiatorer i källaren, och en radiator i tamburen. När vi konverterade hängde vi bara på mer på den bef. elpannan.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
L linuslinuslinuslinus skrev:
Det står en "pumpgrop" i källaren, något särskilt man bör fundera över eftersom det står en sådan?
Det kan betyda att du har inträngande vatten i källaren, som behöver pumpas ut. Men det kan också vara så att den vanliga dräneringen runt huset ligger så lågt att man måste pumpa ut vattnet.

Jag har sétt ett hus med pumpgrop, då var det även berg i inne i delar av källaren. Vid regn kom det vatten "forsande" på den synliga berghällen. Det är inte helt ovanligt, i just det huset luktade det mögel i källaren (jag var snuvig i flera dagar efter det). Men det kan också vara helt ok. Tror det beror på ventilationen.

Jag skulle vara väldigt misstänksam över en källare med tecken på vatteninträngning.
 
Redigerat:
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag fick också känslan av att det är lite "fishy" med den där pumpgropen. Får se vad besiktningen säger, även undersöka själv i den mån jag kan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.