G
Hejsan forumet! Va säger alla experter om min idé om ett litet trädäck med ett litet hus på till barnen? Med dom måtten borde det väl bli lagom stort hus med då ett litet träck till utanför. Tanken är ju att barnen ska ha det :)

Men det är ju berg, så hur fäster jag det lättast? Köpa typ en stolpsko med justerbar mutter på? För i vissa kanter kan det ju bli lite längre ner! Och så borrar jag bara ner med den tjockleken plinten har? Eller finns det någon annan lämplig plint att använda? Tänker mig denna annars:
https://www.bauhaus.se/stolpsko-2-t...-bUU7iP19Ip7y0aAmehEALw_wcB#go-to-description

Hur många plintar behövs tror? En i varje hörne?

Och så lägger man väl trall ovan på.. och så bygger man upp huset sen bara där man ju kan bygga varje vägg för sig och skruva ner i trallen? Såg en ritning på Beijer för lekstuga och där verkar dom gjort så. Eller vad säger ni?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/inspiration/byggbeskrivningar/bygg-en-lekstuga-byggbeskrivning
Fast jag tänker mig att snedtak med typ papp på räcker?

Några övriga tips/råd? :) Alla tipd och råd om detta prokekt är välkomna :)

Tack!
En simulerad struktur av ett trädäck och ett litet hus på bergig terräng med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min tanke på hur det kan se ut! den ytan är den jag kan utnyttja.
 
Kul projekt!

Justerbar stolsko som du borrar och fäster med ankarmassa. Hur många du ska behöver beror på hur grov regel du ska ha.
Jag hade nog satsat på 45x145 och haft en stolsko med ca 150cm mellanrum. De golvreglar som ska gå mellan bärlinorna behöver du inte ha stolskor till, där kan du bara palla upp med en betongplatta och en regelstump för att ha en stödpunkt.

Att bygga huset ovanpå trallen som du skriver är helt rätt tänkt.
 
Jag har byggt ett vindskydd på naturliga stenar i skogen. Där borrades jag ett mindre hål, på motsvarande ställe i stommen satte jag en franskskruv där jag kapade skallen. Det är tillräckligt bra, enkelt och ger liten påverkan på berget. Finns det risk för att vatten rinner på ytan bör man nog ha papp eller annat mellanlägg för att skydda stommen mot fukt.
 
G
maah maah skrev:
Kul projekt!

Justerbar stolsko som du borrar och fäster med ankarmassa. Hur många du ska behöver beror på hur grov regel du ska ha.
Jag hade nog satsat på 45x145 och haft en stolsko med ca 150cm mellanrum. De golvreglar som ska gå mellan bärlinorna behöver du inte ha stolskor till, där kan du bara palla upp med en betongplatta och en regelstump för att ha en stödpunkt.

Att bygga huset ovanpå trallen som du skriver är helt rätt tänkt.
Tack för svaret! Men dom justerbara kabelskorna, är det en sån med mutter på? Då behöver man väl ha någon form av större bricka mot berget väl? Eller? Eller finns det andra sorters justerbara stolpskor?
Tack för tipset om reglar och mellanrummen! Tänker att jag har som huset diagonala brädor med liten list mellan. Och idén med vanligt papp på taket funkar väl?
Tack igen!
 
G
D Daniel 109 skrev:
Jag har byggt ett vindskydd på naturliga stenar i skogen. Där borrades jag ett mindre hål, på motsvarande ställe i stommen satte jag en franskskruv där jag kapade skallen. Det är tillräckligt bra, enkelt och ger liten påverkan på berget. Finns det risk för att vatten rinner på ytan bör man nog ha papp eller annat mellanlägg för att skydda stommen mot fukt.
Ah, smart idé.. då blir själv stolpskon i stommen istället för i berget! Men jag tror dock att det blir lite längre avstånd vid ena hörnet ner till berget, så då känns det lite vingligt kanske men denna lösningen? Men helt klart en bra idé att ta med :)
 
Det har jag på mitt bygge också. Två hörn har stående reglar för att nå ner till stenen.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Det har jag på mitt bygge också. Två hörn har stående reglar för att nå ner till stenen.
Ah ok, men vad för skruv kör du då? Länka gärna :)
 
Jag hade byggt den yttre ramen.

Skruvat dit stolpskona. Vanliga stolpskor, dvs de billigaste ej justerbara.

Ställt ut ramen där du vill ha den och markerat på berget.

lyft bort ramen.


Borrat med en stor borr typ större än 22 mm där du gjort markeringen på berget.

Fyllt hålen med expanderbetong och sedan ställt tillbaka ramen.

Palla upp bredvid varje hål så ramen ligger i våg under tiden betongen brinner.

Biltema har en borr 24mm för SDS Max som fungerar utmärkt.

Har du ingen SDS Max-maskin så kör 18-20mm borr och ankarmassa.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Någon av dessa. [länk]
Sedan har jag kapat skallen när den var monterad.
Tack!
 
G
D Derbyboy skrev:
Jag hade byggt den yttre ramen.

Skruvat dit stolpskona. Vanliga stolpskor, dvs de billigaste ej justerbara.

Ställt ut ramen där du vill ha den och markerat på berget.

lyft bort ramen.


Borrat med en stor borr typ större än 22 mm där du gjort markeringen på berget.

Fyllt hålen med expanderbetong och sedan ställt tillbaka ramen.

Palla upp bredvid varje hål så ramen ligger i våg under tiden betongen brinner.

Biltema har en borr 24mm för SDS Max som fungerar utmärkt.

Har du ingen SDS Max-maskin så kör 18-20mm borr och ankarmassa.
Utförligt! Tack! Vad för stolpskor tänkte du dig, typ dessa?:
https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045#914=33576 och så då 48mm för 45x145 reglar som "maah" rekommenderade?

Sökte på expanderbetong på byggmax men hittade inte, va har det för korrekt facknamn tro? :)

Tack!
 
Ja exakt sådana.

Byggmax har ingen expanderbetong. Bauhaus har. Köpte en säck där igår för 139 kr.
 
Fördelen med expanderbetong är att du får längre tid att justera ramen. Ankarmassa stelnar relativt fort. Dessutom behöver expansionsbetongen något större hål vilket medför en större justeringsmån.
 
G
D Derbyboy skrev:
Fördelen med expanderbetong är att du får längre tid att justera ramen. Ankarmassa stelnar relativt fort. Dessutom behöver expansionsbetongen något större hål vilket medför en större justeringsmån.
Just de ja! Kanon, tack igen! :)
 
Varför krångla med justerbara stolpskor? De är både dyra och ranka. Gör ramen och lägg ut, markera var stolpskorna skall vara, borra och gjut fast, sätt en stolpe i de skor där ramen inte kan fästas direkt, markera var stolparna skall kapas för att få en jämn yta att lägga ramen på, såga alla stolpar. Nu är det bara att lägga ut ramen på stolparna och de skor där den passar direkt, vid varja stolpe fästs en regel på ramens insida som låser ramen till stolpen, klart för att lägga trall. Med ram menar jag att både längs och tvärgående regelverk ingår.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.