Vi bor i ett hus byggt på 60-talet i "Västerbottensgårds-stil". Huset är väldigt charmigt och vi trivs bra tros att det på många sätt är ett något opraktiskt hus för vår familj med 3 barn. Ett problem är att hallen är liten och mer eller mindre sitter ihop med matsalen vilket inte är bra med 3 ganska små barn (3, 6 och 9 år). Vidare finns det bara finns 3 sovrum.

Vi har därför funderat på att bygga ut och det vi tänker oss är att bygga in farstun på nedervåningen för att få en ordentlig hall/entre samt bygga in balkongen på övervåningen för att få ett litet sovrum till på övervåningen.

Viss ångest har dock uppstått kring om vi riskerar att förstöra vårt charmiga hus och om utbyggnaden kommer se konstig ut. Bifogar lite bilder på hur vi tänkt som jag gjort utifrån befintliga ritningar.

Vad tror ni, är detta något att gå vidare med eller är risken att det blir fult/konstigt? Funderar även på om utbyggnaden bör ha fönster och i sådana fall hur för att det ska se vettigt ut.
Arkitektritning av ett hus med markerad tillbyggnad för hall/kapprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett hus med markerade områden för tillbyggnad av sovrum och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk linjeritning av ett tvåvåningshus i Västerbottensgårds-stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett 60-tals hus i Västerbottensgårds-stil, visar fasaden med planerad utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Möjlig fönsterplacering:
Arkitektritning av husfasad med markerade positioner för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt klart en rimlig utbyggnad i mina ögon. Visst tappar man lite i husets proportioner, men man ska ju kunna leva också.

Frontrummet uppe blir ju rätt litet. Skulle man vända på trappan skulle det gå att göra större. Men det kostar förstås att byta trappa också.
 
  • Gilla
Jockeastrom
  • Laddar…
M
Jättefint! Du behåller proportionerna mot det befintliga huset där även symmetrin finns kvar. Den enda synpunkten jag har är väl att sovrummet på övervåningen är ganska liten. Om man ändå bygger ut så skadar det ju inte att öka ytan lite om möjligheten finns.
 
M Marcusskold skrev:
Jättefint! Du behåller proportionerna mot det befintliga huset där även symmetrin finns kvar. Den enda synpunkten jag har är väl att sovrummet på övervåningen är ganska liten. Om man ändå bygger ut så skadar det ju inte att öka ytan lite om möjligheten finns.
Tack

Jo jag håller med om att det är gränsfall på litet men vi vill inte gå ut för långt med utbyggnaden pga av symmetri mot övriga huset.

Utvändiga mått på utbyggnaden blir 2,4 * 5,4 så då bör det bli ca 10 kvm invändigt vilket bör räcka till rum för yngsta barnet tills äldsta har flytta ut
 
Funderade först om du hade lagt in de gamla fasadritningarna eller om det var de nya tills jag såg kommentaren på inlägg #2. Så jag tycker absolut att ni har kvar både symetrin och charmen!

Vad gäller rummet på övervåningen så tror jag inte att det kommer att kännas litet. I huset jag växte upp i och nu har ärvt så är rummen invändigt:
Rum1 2,55*2,65 m
Rum2 2,55*3,80 m
Rum3 2,70*2,90 m

Pappa hade rum1 då han bara hade säng och klädförvaring där i och bara var i rummet när han sov. Så jag och syrran hade de två lite större rummen och de funkade bra även när vi var tonåringar och ofta stängde in oss på rummet med kompisar. Nu har vi sovrummet i rum3 och det funkar bra så länge man inte vill spendera dagarna där inne. Men vi kommer flytta sovrummet till rum3 nu för att kunna få in en spjälsäng bredvid vår säng och då kommer sängen stå med fotänden mot garderoberna.
Men jag skulle så långt det bara är möjligt inte vilja ha ett rum som är smalare än 2,4-2,5 m för det riskerar att kännas både trångt och svårmöblerat. Att döma av din ritning så borde du kunna dra ut väggen någon decimeter utan att symmetrin blir fel och då skulle ni kunna få i alla fall 2,4 m invändigt

Svartvit planritning av en övervåning med tre rum, en hall/tvätt och storleksangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår att det är många olika aspekter som man måste överväga, speciellt de estetiska.
Men om man kollar på aspekten kostnad/m2 så tenderar det att sjunka lite om man tillbygger lite större va?
Tänk också på vad en potentiell köpare av huset i framtiden tycker... Som tankeexempel så kanske inte detta huset kommer vara högaktuellt för en annan trebarnsfamilj ty det ser lite litet ut (säger jag som också har tre småbarn). Jag byggde ut en farstu som är ca 9 kvm stor (innermått). Ändå så tenderar den att bli överbelamrad med skor (fattar inte hur många skor vi har) och kläder. Samma sak med sovrummet på ovanvåningen. Om du placerar en åtminstone fullstor 90 säng i det rummet. Vad finns kvar att lira på? Om man tittar på fasadritningarna lär du inte ens få full ståhöjd ut till kanterna på rummet...
Jag är rädd att det kommer kosta en hel del och resultatet kommer bli lite halvbra...
Nu ser jag ju inte helt vad du har för nya mått men ytterväggar slukar ju mkt mer yta än innerväggar osv... Plus snedtaket på ovanvåningen.
 
BirgitS
Det jag reagerade på är att sovrumsdörren inte bör vara precis vid trappan, det är alltför stor risk att ett halvsovande barn trampar fel och ramlar nerför trappan. Dörren kan inte heller hängas så att den slås upp mot en som kommer i trappan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag reagerade på är att sovrumsdörren inte bör vara precis vid trappan, det är alltför stor risk att ett halvsovande barn trampar fel och ramlar nerför trappan. Dörren kan inte heller hängas så att den slås upp mot en som kommer i trappan.
Dörren placering är inte så mycket att göra åt. Är en balkongdörr där nu som är ca 70 cm från trappen. Går max att flytta 20-30 cm utan att den hamnar under snedtaket. Dock så är det felaktigt ritad, tanken är såklart att den ska gå åt andra hållet
 
Redigerat:
H hjulia skrev:
Funderade först om du hade lagt in de gamla fasadritningarna eller om det var de nya tills jag såg kommentaren på inlägg #2. Så jag tycker absolut att ni har kvar både symetrin och charmen!

Vad gäller rummet på övervåningen så tror jag inte att det kommer att kännas litet. I huset jag växte upp i och nu har ärvt så är rummen invändigt:
Rum1 2,55*2,65 m
Rum2 2,55*3,80 m
Rum3 2,70*2,90 m

Pappa hade rum1 då han bara hade säng och klädförvaring där i och bara var i rummet när han sov. Så jag och syrran hade de två lite större rummen och de funkade bra även när vi var tonåringar och ofta stängde in oss på rummet med kompisar. Nu har vi sovrummet i rum3 och det funkar bra så länge man inte vill spendera dagarna där inne. Men vi kommer flytta sovrummet till rum3 nu för att kunna få in en spjälsäng bredvid vår säng och då kommer sängen stå med fotänden mot garderoberna.
Men jag skulle så långt det bara är möjligt inte vilja ha ett rum som är smalare än 2,4-2,5 m för det riskerar att kännas både trångt och svårmöblerat. Att döma av din ritning så borde du kunna dra ut väggen någon decimeter utan att symmetrin blir fel och då skulle ni kunna få i alla fall 2,4 m invändigt

[bild]
Räknade på 2,4 för att jag tänkte det skulle bli 2 till takstolar på cc 120 men jag är ingen byggare/konstruktör så det kanske går lika bra att bygga 2,6 el 2,7 utan att det blir byggtekniskt besvärligare el mycket dyrare.

Mer än 2,7 tror jag dock inte är aktuellt för då tror jag huset blir osymmetriskt (dessutom överskrids reglerna för attefallstillbyggnad även om det kanske inte är ett jätteproblem)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag reagerade på är att sovrumsdörren inte bör vara precis vid trappan, det är alltför stor risk att ett halvsovande barn trampar fel och ramlar nerför trappan
Jag vet att du alltid skriver såhär i trådar men är detta verkligen ett reellt problem som det finns någon statistik på? I så fall borde hela min familj ha brutit nacken för länge sedan. Alla tre barn samt föräldrar har haft sovrummet precis ovanför trappan och ingen har någonsin ramlat ner trots att brorsan var en särdeles aktiv sömngångare och utan problem gick nedför trappan till köket och började greja där. När vi var små sov föräldrarna på nedervåningen och barnen uppe, det var inga problem att ta sig ner även om man ville sova med föräldrarna mitt i natten. Alla hus på gatan där jag växte upp hade liknande planlösning med sovrum precis vid trappan och ingen av de verkade ha något problem heller.
 
För litet för att vara värt. Ska du joxa med riktiga uteväggar blir det väldigt dyrt/m2 för så litet.
 
M Mach77777 skrev:
För litet för att vara värt. Ska du joxa med riktiga uteväggar blir det väldigt dyrt/m2 för så litet.
Den mycket välrenommerade lokala byggfirman har uppskattat kostnaden till de klassiska 20-25 tkr per kvm nyckelfärdigt.

Tänkte dock göra det mesta invändigt själv o har en kompis som är elektriker där jag har ett antal timmar att krävs igen.
 
Attefallstillbyggnad är väl 15kvm i ett plan, eller 7,5 i två? Om inte takhöjden på övre plan är mindre än 190cm överallt och det inte räknas som boyta, men det misstänker jag inte är fallet.

Jag tycker inte ett sovrum på 10kvm låter katastrofalt litet, och jag tror att även om det blir en liten utbyggnad så låter det som att den kommer att ha stort värde i livskvalitet.
Men om det känns som att det funkar att ta ut den lite till så gör det, lite mer yta gör ingen ledsen och kostnaden för en extra takstol är inte det som kommer att vara avgörande för hela byggbudgeten. Särskilt inte som att det är ett rätt stort projekt oavsett.
 
  • Gilla
Jockeastrom
  • Laddar…
Villa_Mbg Villa_Mbg skrev:
Attefallstillbyggnad är väl 15kvm i ett plan, eller 7,5 i två? Om inte takhöjden på övre plan är mindre än 190cm överallt och det inte räknas som boyta, men det misstänker jag inte är fallet.

Jag tycker inte ett sovrum på 10kvm låter katastrofalt litet, och jag tror att även om det blir en liten utbyggnad så låter det som att den kommer att ha stort värde i livskvalitet.
Men om det känns som att det funkar att ta ut den lite till så gör det, lite mer yta gör ingen ledsen och kostnaden för en extra takstol är inte det som kommer att vara avgörande för hela byggbudgeten. Särskilt inte som att det är ett rätt stort projekt oavsett.
Jo så är det. Jag som läst slarvigt o läst byggarea och inte bruttoarea.

Skickade en ritning till byggfirman idag och då har jag flyttat väggen ett par decimeter jmf med förslaget här
 
Redigerat:
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.