Hej

Har gamla häktade källarfönster med mittpost. Måtten är ca B1000xH600 totalt mått. De är inmurade ca 2.5cm runt om. Nu behöver jag antingen renovera dessa eller byta ut. Trät ser ut att vara ok men glaset behöver bytas ut. Har fått offert från en glasmästare att renovera bågen och byta glaset mot 3glas och måla för ca 4300 för ett källarfönster. Nu kan jag köpa ett fast SP fönster för ca 2300kr men jag har ingen lust att bila bort inputsningen. Nu funderar jag om man kan montera det nya fasta fönstret i den gamla karmen. Alltså karm i karm. Men jag hittar inga bilder på hur det skulle kunna se ut. Så nu efterfrågar jag bilder och tips!

/David
 
Allting går... men hur kommer det att se ut? först en karm och sen en till? Nja, jag tror det blir snyggare och bättre att göra "rätt"
 
Första karmen blir ca 2.5cm runt. Men jag förstår vad du menar och det är oxå min oro.
 
  • Närbild av en dörrkarm med ca 2.5 cm mellanrum mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beställ fönster som passar in mellan putsen med lite drevmån/ställplats.
Glipan som blir täcker du med en plåtprofil, Mjukfog eller hårdfog/bruk.
Riv ut det gamla försiktigt då går inte putsen sönder.
Bytt tusentals fönster på detta sättet.
 
  • Gilla
David Dubow
  • Laddar…
Jag instämmer med @verktygsgurun - Jag valde fasta fönster till källaren med mått så att dom gick in i hålet från insidan men stannade mot putsen på utsida. Då min utsida var lite mindre än insidan (Tidigare öppningsbara, kopplade bågar).
Nya fönster lite lägre då taken är sänkta i samtliga rum, enkelt löst med en klyvd, målad panelbräda överst.
Winbags för att justera in tillsammans med ett vattenpass. Fogskum för att fästa. Avslutade med specialbeställda plåtprofiler på utsida för att dölja lilla glipan. Insidan är inte riktigt klar på alla men tillverkat nya fönstersmygar av MDF, lim och dyckert samt fräst av lite kanter till två av dem.

För att riva ut gamla bågarna så körde jag med tigersåg - Försiktigt!! Och sedan bända lös delarna med kofot och knacka lite med hammare. Mina var spikade ut i betonghålstenen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag instämmer med @verktygsgurun - Jag valde fasta fönster till källaren med mått så att dom gick in i hålet från insidan men stannade mot putsen på utsida. Då min utsida var lite mindre än insidan (Tidigare öppningsbara, kopplade bågar).
Nya fönster lite lägre då taken är sänkta i samtliga rum, enkelt löst med en klyvd, målad panelbräda överst.
Winbags för att justera in tillsammans med ett vattenpass. Fogskum för att fästa. Avslutade med specialbeställda plåtprofiler på utsida för att dölja lilla glipan. Insidan är inte riktigt klar på alla men tillverkat nya fönstersmygar av MDF, lim och dyckert samt fräst av lite kanter till två av dem.

För att riva ut gamla bågarna så körde jag med tigersåg - Försiktigt!! Och sedan bända lös delarna med kofot och knacka lite med hammare. Mina var spikade ut i betonghålstenen.
[bild]
Snyggt! Okej så jag beställer liite mindre fönster, och täcker med en plåt på utsidan. Insida med någon form av foder. Men gamla karmen ska bort då. Tack!
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
D David Dubow skrev:
Snyggt! Okej så jag beställer liite mindre fönster, och täcker med en plåt på utsidan. Insida med någon form av foder. Men gamla karmen ska bort då. Tack!
Det var så jag valde att göra i vart fall och kändes som den enklaste och bästa lösningen, och det verkar som att @verktygsgurun spelar på samma gura.
Hade jag valt att behålla delar av karmen så hade fönstret blivit mycket mindre + Att såga till gamla karmen för att få något att montera i hade nog slutat med sämre isolering och kanske ett fönster som inte riktigt satt fast då gamla karmen hade skakat lös en del vid sågning.
Underblecken köptes på lokala byggmarknaden, plåtprofilerna köpte jag på Plåtfabriken.se för att få precis de mått jag behövde och ville ha. Beställde även lite annan storlek till en källardörr - Just Plåtfabriken ligger i Stockholm, Norrort och jag kunde hämta på plats så du kanske kan hitta någon lokal plåtslagare närmare dig!?
 
  • Gilla
David Dubow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.