Jag planerar att köpa till mark av häradsallmänningen, åker/ängsmark som gränsar mot min tomt

Förslaget om att köpa till en ”tårtbit” kommer från demför att på så sätt ”jämna till” deras åker/äng.

Min granne är orolig för att inget garanterar att en potentiell ny ägare av min fastighet spikar upp ett plank eller en byggnad som stör/skymmer hans utsikt mot åkern.

Kan någon tipsa om det är möjligt att på något sätt göra en klausul i något kontrakt om detta?

//rogli


 
Frågan är väl om det kanske skulle kunna gå att ge grannen sågon sorts servitut på den delen av tomten. Nu tror jag inte att man kan inräta "utsiktsservitut", men om grannen ex. får servitut på att bygga väg där så kan ju ingen bygga på den delen av tomten (risken är väl bara att en framtida granne utbyttjar servitutet och faktiskt bygger vägen).

Jag antar att frågan kommer av att grannen på något sätt kan avstyra ditt köp av marken?
 
Jo så är det att de som säljer vill förvisa sig om att grannen godkänner det hela! Om de är skyldiga till det vet jag inte.


//rogli
 
Hemmakatten
Är säljarna medvetna om att inskränkningar av det här slaget sänker marknadspriset?

För att kunna sätta upp ett plank så krävs bygglov och granngodkännande. Räcker inte det som garanti för grannen? Likaså byggnad kräver bygglov, vid vilket grannen har möjlighet att lägga in synpunkter.

Ett officialservitut (upprättat av lantmäteriet) måste ha en absolut väsentlig varaktig betydelse för den härskande fastigheten, tex infartsväg. Ett avtalsservitut (inskrivet i fastighetsregistret) bör också vara av betydande karaktär.

Räcker det inte om du i köpekontraktet förbinder dig att inte bygga nåt där. Detta får inte effekt för all evighet framåt, utan bara för dig som ägare. Men det är lite magstarkt att kräva att det för all framtid inte skall byggas något där.
 
Tac kar Hemmakatten,

Granngodkännnadet är väl som du säger möjlighet att ha synpunkter men inte veto?

Jag har skickat en förfrågan till vår bygglovsingenjör, men har inte fått svar. Skall försöka med någon form av servitut!

För grannen räcker inte vad jag lovar - utan att vara för negativ/"måla f..n på väggen" så har ju han rätt, förhållanden spricker ju varje dag eller att vi flyttar av annan anledning om ett år!

//rogli
 
Hemmakatten
Tror inte att det går att skriva servitut pga den anledningen. Servitut skall som sagt ha ett betydande värde för fastigheten som sådan, inte för den nuvarande fastighetsägaren. Men visst kan man skriva ett avtalsservitut mellan två personer, men tvivlar starkt på att det går att registrera.

Men vem är det som är säljare? Är det grannen själv, eller är det någon typ av samfällighetsförening? Säljaren kan ju när som helst sälja till annan köpare och då ligger ju din granne risigt till. Det måste vara bättre att få ditt medgivande att inget byggs när du bor där än inget alls.

Det enda säkra för grannen är att han själv köper marken.
 
Hemmakatten, förstår att det låter rörigt. Jag försökte medfoga en bild/skiss men vet inte hur det funkar!?

Hursomhelst, Min grannes tomt gränsar på två sidor av skog, en sida av väg och en halv långsida mot mig och den andra mot en åker = hans enda fria utsikt samt slutligen den andra halvan mot mig. Nu vill jag köpa mar så att hela hans långsida gränsar mot mig.

Säljare är en häradsallmänning - mystisk/historisk sammanslutninga av vad jag förstår mest storbönder.

//rogli
 
Kan inte din granne själv köpa marken??
Då får han ju sin utsikt.
 
Haha, skulle inte tro det! :D
 
Har nu länkat en bild som förklarar mer!

//rogli

1.0.html
 
har grannen inget emot att du planterar några träd och buskar på ängen? Det är inte bara byggnader som kan skymma utsikten.... och grannsämja kan försämras i samma takt som träden växer ;).
gaia
 
Vi har en konstig läge: ingen servitut men grannen som omringar vår fastighet har det inskrivet i sin köpeavtal ( han som byggde vårt hus ägde marken runtomkring innan den såldes/ styckades) att han får inte röra träd som växer utanför vår staket och som egentligen inte tillhör oss ?!?. Vet inte hur mycket lagen stöter detta avtal men han håller sej till det och vi har en fin skogsparti som omringar vår tomt.
Något du kan "kopiera"? Tydligen den som säljer kan ställa krav hur marken får användas... men är det rätt i lagens namn???
gaia
 
gaia, Tack för tipsen! Skall pröva!

//rogli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.