Hej jag är ny i detta forum
Jag har ett gammalt tjärpappstak ca 6mm tjockt segt som tusan.
Det är betongtak och det har börjat läckt men jag tycker att själva pappen ser hel ut så jag tror att det är själva skarvarna som det läcker in.
Min fråga går det att lägga en remsa med papp och lim/klet isåfall hur?
 
Rickard.
Har skarvarna börjat släppa så är pappen slut. Alla lagningsförsök kommer i bästa fall fungera tillfälligt.
 
Nej det man ser är att klistret som har krätt ut har torkat och har sprickor för övrigt så ser det ok ut men jag vet inte hur man kollar konditionen på själva pappen det finns bubblor men det tänker jag att man kanske skär upp och lagar.
Kan man lägga en remsa på ca 200mm över skarvarna med klet?
Sen kanske nästa problem det är ca 61 st skarvar som är ca 20 m långa hela taket är ca 2000 m2
 
Det finns nåt som heter asfalts-kitt som är tänkt för att laga papptak. Huruvida det funkar, och isf hur länge, låter jag vara osagt.
 
tack jag återkommer i frågan
 
Frågan är lite om man kan ha remsor isåfall hur gör man då måste man ha värme/Gasol? och rulla ut remsorna med asfalts-kitt?
 
En annan fråga kan man lägga ny tjära över allting isåfall vilken tjära kan man använda?
Tacksamm för svar
 
Rickard.
Papp slutade innehålla tjära för många många år sedan så mer troligt är din papp gjord av bitumen. Då är det en "takmassa" du kan stryka på, hagmans har ett helt system man kan använda. Det lagar dock inte trasiga tak nå vidare bra utan man måste först laga allt sedan behandla med massa för att förlänga livslängden. Riktigt dålig valuta för pengarna om du frågar mig.
 
Okej då är det bättre att lägg nytt tak istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.