Vi har precis köpt ett hus från 1915 och har valt att ta fram brädgolven som ligger under diverse andra golv. I vardagsrummet låg en parkett från 1940 som vi lyckades få bort utan att förstöra det allt för mycket. Fyrkanterna i mitten är intakta, men kantbitarna var svårare att få bort utan att förstöra några... Är det någon som är intresserad av golvet? Det behöver nog en slipning men annars är det i fint skick! Vi har lite dåligt samvete över att vi rev ut ett ändå fint golv men hoppas på att nån annan kanske vill ta över det? Har man en dröm om gamla brädgolv så har man. Finns att hämta alldeles gratis i Eslöv :)
 
  • Delvis borttaget 1940-tals parkettgolv med synliga fyrkantiga mönster och några skador längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Hej, hur många kvadrat efter att man tagit bort det skadade? Mvh Jonas
 
Ca 20 kvm :)
 
Hej!
Så generöst! Vi håller på att fixa hallen och är intresserade.
Är det lamellparkett eller massiv ek?

Hälsningar
Olof
 
Hej! Har aldrig hört talas om lamellparkett men efter lite bildgoogling tror jag att det är det vi har. Är det fortfarande intressant? :)
 
Kährs uppfann lamellparkett 1941. Är det säkert att ni inte har parkett lagt av stavar i massivt trä?
 
Har ni rivit ut en fin parkett för att ta fram ett undergolv? Golvet under en parkett brukar vara just undergolv, gjort för att bära ett annat golv och inte "ett fint brädgolv"...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Har ni rivit ut en fin parkett för att ta fram ett undergolv? Golvet under en parkett brukar vara just undergolv, gjort för att bära ett annat golv och inte "ett fint brädgolv"...
"Vi har precis köpt ett hus från 1915 och har valt att ta fram brädgolven som ligger under diverse andra golv. I vardagsrummet låg en parkett från 1940"
 
Undergolv brukar vara obehandlade och av mjukare virke, typ B-kvalitet. Kan vara snyggt lagda, men märkbart tryckkänsliga.
Om golvet är fernissat eller skurat är det troligtvis inte ett undergolv.
 
Det är en lamellparkett. Vi vet bara 1940 på ett ungefär, så förmodligen från 41 då kanske... Det verkar vara en känsligt fråga det här med att ta fram undergolv har jag förstått från diverse trådar här... vi är väl medvetna om alla nackdelar med den typen av golv men tycker att de är så himla fina och vi störs inte av att de kanske kommer bli slitna snabbt, snarare tvärtom :) och golvsliparen vi har säger att golvet är i fint skick kommer funka fint efter lite slipning.
 
Ok, tack för erbjudandet men vi kör på en annan lösning :)
 
Hej, jag är väldigt intresserad av golvet hoppas ni har kvar det! Har själv parkett från 40 talet som jag vill bygga till. Vilken bredd är det på mönstret och vilken tjocklek är det?

mvh

Helén
tovelisa tovelisa skrev:
Det är en lamellparkett. Vi vet bara 1940 på ett ungefär, så förmodligen från 41 då kanske... Det verkar vara en känsligt fråga det här med att ta fram undergolv har jag förstått från diverse trådar här... vi är väl medvetna om alla nackdelar med den typen av golv men tycker att de är så himla fina och vi störs inte av att de kanske kommer bli slitna snabbt, snarare tvärtom :) och golvsliparen vi har säger att golvet är i fint skick kommer funka fint efter lite slipning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.