Hej!

Funderar på att installera en toalett i garaget men är lite osäker på om det jag funderar över går att genomföra.

Bor i en 70-talsvilla med dubbelgarage (Sandwich golv). Garaget har en golvbrunn (hade byggare här som bilade ut och ersatte gjutjärns brunnen mot plastbrunn för fyra år sedan) och vi funderar nu på att dela av garaget för att bygga ett gamingrum för grabbarna.

Det vore i samband med det toppen att installera en toalett och jag funderar över om det går att bila upp och koppla på en WC på avloppsröret som går från golvbrunnen.

Någon som har någon tanke om det? Är det möjligt? Vad måste jag tänka på?

Allt som kan vara bra att tänka på innan jag börjar bila golvet vore toppen!

//J
 
Totte_S
Vet du säkert att golvbrunnen är ansluten till avloppet? Vet du vilken dimension det är på avloppsrören från brunnen avloppet?
 
E Evalsor skrev:
Hej!

Funderar på att installera en toalett i garaget men är lite osäker på om det jag funderar över går att genomföra.

Bor i en 70-talsvilla med dubbelgarage (Sandwich golv). Garaget har en golvbrunn (hade byggare här som bilade ut och ersatte gjutjärns brunnen mot plastbrunn för fyra år sedan) och vi funderar nu på att dela av garaget för att bygga ett gamingrum för grabbarna.

Det vore i samband med det toppen att installera en toalett och jag funderar över om det går att bila upp och koppla på en WC på avloppsröret som går från golvbrunnen.

Någon som har någon tanke om det? Är det möjligt? Vad måste jag tänka på?

Allt som kan vara bra att tänka på innan jag börjar bila golvet vore toppen!

//J
Är garaget fristående eller sitter det samman med huset? Och är det kommunalt avlopp eller eget avlopp? Bor själv i en 70-tals-villa med fristående garage och eget avlopp och jag misstänker att golvbrunnarna i garaget kan vara kopplat mot dagvattnet.

Om det dock är kopplat mot spillvattnet har du antagligen dimension 75 från golvbrunnen, medan en WC ska ha dimension 110. Så av risk för stopp hade jag undvikit att koppla på mig.
 
Hej!

Bra frågor! Garaget är sammanbyggt med huset och har kommunalt avlopp. Röret från brunnen verkar även gå "in" mot huset och övriga avloppsrör så jag misstänker att de går ihop i en gemensam avloppsstam.

Funderar på att införskaffa en inspektionskamera och se om det går att se hur rördragningen ser ut.
 
E Evalsor skrev:
Hej!

Bra frågor! Garaget är sammanbyggt med huset och har kommunalt avlopp. Röret från brunnen verkar även gå "in" mot huset och övriga avloppsrör så jag misstänker att de går ihop i en gemensam avloppsstam.

Funderar på att införskaffa en inspektionskamera och se om det går att se hur rördragningen ser ut.
Kan nog vara en plan. Utifrån din beskrivning låter det dock rimligt att det går in och ansluter mot husets spillvatten i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.