Hej.
Jag har tänkt att byta ut mitt Verisure larm då jag tröttnat på att betala så mycket varje månad.
Men då kommer ju frågan vad jag ska ha istället.
Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt, men ofta skapar det fler frågor än svar.
De jag har tittat på är:
  • * SPC
  • * DSC NEO
  • * AJAX

Men jag blir inte riktigt klok på vilket av systemen som passar mina behov bäst.

Det jag önskar av systemet är följande:
  • * Trådlöst, så jag har svårt att dra kablar på ett snyggt sätt i huset.
  • * Larm vid störning av det trådlösa
  • * Möjlighet att lägga in egna kameror (kommer att köra UniFi)
  • * Snygg knappsats (kanske färgskärm)
  • * 3G/IP anslutning
  • * Riktigt bra app
  • * Möjlighet att integrera med hemautomation (kör Domoticz idag, vill bl.a kunna stänga av luftvärmepumpen när någon dörr är öppen en viss tid)

Hoppas någon har lust att hjälpa mig, vill verkligen byta system nu :)

// Fredrik
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Per Kall
F Fripz skrev:
Hej.
Jag har tänkt att byta ut mitt Verisure larm då jag tröttnat på att betala så mycket varje månad.
Men då kommer ju frågan vad jag ska ha istället.
Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt, men ofta skapar det fler frågor än svar.
De jag har tittat på är:
  • * SPC
  • * DSC NEO
  • * AJAX

Men jag blir inte riktigt klok på vilket av systemen som passar mina behov bäst.

Det jag önskar av systemet är följande:
  • * Trådlöst, så jag har svårt att dra kablar på ett snyggt sätt i huset.
  • * Larm vid störning av det trådlösa
  • * Möjlighet att lägga in egna kameror (kommer att köra UniFi)
  • * Snygg knappsats (kanske färgskärm)
  • * 3G/IP anslutning
  • * Riktigt bra app
  • * Möjlighet att integrera med hemautomation (kör Domoticz idag, vill bl.a kunna stänga av luftvärmepumpen när någon dörr är öppen en viss tid)

Hoppas någon har lust att hjälpa mig, vill verkligen byta system nu :)

// Fredrik
Ajax ger check på alla utom den sista punkten. Tipsar om svarta manöverpanelen för design/tydlighet. HA är på gång gradvis men ännu så länge är det ganska grundläggande integrationer.
 
Hej Per.
Är det safeland man skall handla av eller finns något annat ställe som jag kanske inte har hittat?
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
Tycker också att kostnaden per månad är för hög. Utryckningstiden skulle vara 40-45 minuter och då är "tjyvarna" redan borta sen länge.

Jag köpte istället ett äldre komplett system (nästan) och som var trådbundet. Och programmerade det själv. Trådbundet är betydligt, betydligt svårare att störa ut. Installerade kablar själv i utvändiga kabelkanaler. Snyggt!

Skippade kamerakravet via larmet. Man kan komplettera med vanliga kameror via Wi-Fi som inte har med larmet att göra. Då kan du själv gå in och kolla på kamerabilderna när du vill. Anslutning till larmcentral blev inte någon av de större bolagen utan valde ett privat mindre. Man kan också låta larmcentralen få tillgång till kamerorna.

Kostnaden för larmet blev en engångskostnad på ca 1800 kr och larmcentralsanslutning mindre än 100 kr/mån.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Väktarna åker inte ut ut för att gripa ev. inbrottstjuvar. Ingen väktare vill riskera liv och lem för att ta fast en inbrottstjuv.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
etompau: Väktare iakttar, noterar bilnummer och skrämmer. T.o.m. privata bilar som passerar utanför skrämmer. Polis kom snabbt på plats. Bilen identifierades av en granne och lokaliserades till annat bostadsområde. Men de hann posta några guldföremål i madrasserad påse. Men i baksätet låg madrasserade påsar. Killarna blev iaf identifierade..
Men visst man kan spara in ytterligare ca 100 kr/månad.
 
Vad det gäller utryckning, så är det ju bara att väktarna tejpar för eventuella trasiga rutor. Det är ju någon som eventuella grannar kan lösa om man inte själv befinner sig i närheten.

Jag hade gärna haft ett trådbundet larm, om huset hade varit förberett för detta med VP-rör draget till fönster/dörrar m.m.
Min fru och jag är lite allergiska mot kablar och kabelkanaler.

Jag är ute efter ett system som har vettig funktionalitet och där man inte behöver ha flera olika appar/program för att se vad som händer hemma.
 
Verisure må ha gått upp i pris men det har elpriset oxå......
Verisure plus ett gäng Arlo Pro 2 kameror håller rätt bra koll vårat hus i alla fall. Att det behövs två appar tycker jag inte stör.
 
R Runnis skrev:
Verisure må ha gått upp i pris men det har elpriset oxå......
Har elpriset gått upp?
Decemberfakturan 2019:
Elavtal uppgifter med kWh-pris och månadsavgift, ingen bindningstid, uppsägningstid i mån, grön el.

Aprilfakturan 2020:
Elräkningsdetaljer med kWh-pris och månadsavgift för grön el från december 2019.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har elpriset gått upp?
Decemberfakturan 2019:
[bild]

Aprilfakturan 2020:
[bild]
Jo jag vet att just det man förbrukar har gått ner men allt annat på den fakturan är dyrare.
 
G
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har elpriset gått upp?
Decemberfakturan 2019:
[bild]

Aprilfakturan 2020:
[bild]
Sedan tillkommer det väl skatter på allt det där?
 
T
Ring Verisure och sig att du vill byta för det är för dyrt så får du ett bättre pris.

Knock, hur kan du gå med på att betala 49 kr i månadsavgift? :surprised:
Ring elbolaget och sänk priset idag.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Sedan tillkommer det väl skatter på allt det där?
Ja visst. Men det har ju ändå blivit rejält billigare:
Elräkning med detaljerad kostnadsuppställning och totalbeloppet 272 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elräkningssammanställning som visar kostnadsdetaljer och ett totalbelopp på 88 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Och nu kom räkningen för april. Ännu lägre elpris :) :
Elräkning som visar detaljerad kostnad med lågt totalbelopp på 61 kronor för april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jag gjorde av med 580 kWh och betalade inget alls :p

Känns extra bra med tanke på att man värmt upp 25 kubik vatten till 30 grader dessutom.

Förlåt var inte detta som tråden handlade om.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.