J
Hej !
Vilken sorts stålbalk och vilken grovlek behöver jag till nedanstående?

Jag ska riva en hjärtvägg i mitt en och en halv plans hus, huset är 9000 mm brett och 11000 mm brett.
Öppningen i den vägg som är längsgående mitt i huset kommer att vara 6400 mm långt, väggen är ca. 5000 mm från yttervägg.
Höjd från golv till tak 2400 mm, balken kommer ligga på en pelare i vardera änden.
på andra våningen är bredden ca 6000 mm rakt över och nämnas bör kanske att ett badrum finns ovanför den vägg som ska rivas.
Taket har betongpannor och ca 45 graders lutning.
 
Grovt överslaget handlar det om en HEA 240 balk. Den väger ca 400 kg och kostar ca 10 000 kr. Det behövs ritningar, planer för båda våningarna och en sektion, för att man ska kunna bedöma det lite mer noggrannt. Spontant skulle jag föreslå att du funderar på om det går att begränsa balklängden eller att införa en pelare på mitten. Pelarna måste ha upplag som tål de punktlaster som uppstår och som är ganska stora. Det är inte säkert att grunden är byggd för att tåla detta.
 
  • Gilla
Jan Stirab och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Grovt överslaget handlar det om en HEA 240 balk.
Bra svar som vanligt! Justus har alltid kloka och välavvägda kommentarer här, tummen upp!

Som jämförelse kan jag nämna att i det hus vi byggde år 2010 lade vi in en 200 mm HEA-balk, längd 5400 mm som ersatte en bit hjärtvägg.
Den kostade då, för tio år sedan, 5000 kr inklusive frakt ca 20 km.
 
  • Gilla
Jan Stirab
  • Laddar…
J
J justusandersson skrev:
Grovt överslaget handlar det om en HEA 240 balk. Den väger ca 400 kg och kostar ca 10 000 kr. Det behövs ritningar, planer för båda våningarna och en sektion, för att man ska kunna bedöma det lite mer noggrannt. Spontant skulle jag föreslå att du funderar på om det går att begränsa balklängden eller att införa en pelare på mitten. Pelarna måste ha upplag som tål de punktlaster som uppstår och som är ganska stora. Det är inte säkert att grunden är byggd för att tåla detta.
Tack för svaret.
Pelare på mitten är inte aktuellt, grunden är en armerad betongsula på mark.
Pelarna som du skriver måste tåla belastningen och måste vara ganska stora, vad föreslår du där?
/Janne/
 
Pelarlasterna blir i storleksordningen 50 kN, dvs ca 5 ton, per styck. Limträpelare 115x115 mm klarar det med stor marginal. Betongplattan måste ha en vot eller en integrerad balk för att klara den typen av last. Bedömningen av det underlättas om du har kompletta konstruktionsritningar på plattan. Åtgärden kräver bygganmälan med en bifogad dimensioneringsberäkning. Jag är lite skeptisk till företaget. Det är skillnad på att lägga in en så kraftig balk när man bygger nytt mot att göra det i efterhand. Det brukar alltid finnas alternativa lösningar som inbegriper planlösningen.
 
  • Gilla
Jan Stirab
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Betongplattan måste ha en vot eller en integrerad balk för att klara den typen av last.
Jag kan inte, som säkert alla förstår, sådant här.
Men bör man inte ha lagt in en sådan förstärkning i grundplattan när huset byggdes, för att ta upp lasten från hjärtväggen, vilken vi kan förmoda fanns med i konstruktionen från början?
 
Jo, någon form av förstärkning finns säkert för att klara av lasten från hjärtväggen, men därav följer inte automatiskt att förstärkningen också klarar den koncentration av last som en punktlast innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.