Köpte en ozongenerator till landet. Körde den några gånger, inga problem att vädra ut lukt etc efter. Var en del lukt kvar i sovrummet så kom på den allt annat än briljanta idéen att köra den över tid där. Har några smart plugs så körde den 3 timmar på söndagen, 3 timmar på måndagen och 3 timmar på tisdagen. Tjejen skulle upp på fredagen med syrran så tänkte helt enkelt att det hinner vädra ut osv. Jag hade väldigt fel. Det luktar helvete enligt tjejen och de vädrade dygnet runt i två dagar. Har blivit lite bättre men just nu går det inte att vara i rummet.

Någon som har gjort samma misstag, eller kanske bara har någon bra idé på hur man kan få bort lukten?

I denna stund så har via att på utsuget på högsta på ventilationen, har öppet från det rummet trots att doften kommer sprida sig men med tanken att det sprider sig över större yta med resultatet att det doftar svagare men samtidigt så drar fläkten ut det med full kapacitet. Har också luftvärmepumpen på med högsta fläkt så att det rör runt det och tunnar ut det. Kan vara ett jättemisstag men jag kom inte på någon annan lösning då tjejen skulle åka och jag ville försöka minska dofterna så att det inte var stängt och bara blev värre i det rummet.

Jag är ett klantarsle, jag vet men nu är det gjort och nu behöver jag alla tips i världen.
 
Några frågor:
1. Det du menar är att det fortfarande luktar av ozonet?
2. Hur mycket brukar du köra apparaten? Tycker inte att 3 timmar 3 dagar i rad låter extremt...
3. Har din tjej och syster känt ozonlukt tidigare? Om inte så kanske man tycker att det luktar "helvete" fast det inte är så farligt. De kanske dessutom har fina näsor? ;)
4. Hur mycket brukar du köra apparaten och hur/hur länge vädrar du efteråt då?

Köp en doftspray, öppna fönstren och ta fram fleeceplädarna. (y)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Några frågor:
1. Det du menar är att det fortfarande luktar av ozonet?
2. Hur mycket brukar du köra apparaten? Tycker inte att 3 timmar 3 dagar i rad låter extremt...
3. Har din tjej och syster känt ozonlukt tidigare? Om inte så kanske man tycker att det luktar "helvete" fast det inte är så farligt. De kanske dessutom har fina näsor? ;)
4. Hur mycket brukar du köra apparaten och hur/hur länge vädrar du efteråt då?

Köp en doftspray, öppna fönstren och ta fram fleeceplädarna. (y)
1. Ja, det luktar fränt tycker hon och det sticker i näsan. Hon tog med sängkläder som låg i sängarna där hem och jag håller med, är den typiska ozonlukten.

2. Vi vädrade inte i mellan, då vi inte var på plats men det fick sedan stå 3 dagar utan att jag körde men jag håller med, tycker inte tre dagar är så extremt heller men anar att Ozonet har reagerat med något.

3. Jag har inte så mycket till luktsinne då min näsa är förstörd men det luktar typiskt ozon om sängkläderna etc och jag skulle säga att koncentrationen är tämligen hög.

4. I vanliga fall så har jag kört 2 timmars stötar men vi har bara haft den någon månad så detta var första gången vi tog i ordentligt för att chocka men det blev visst lite för mycket. Får väl leva med om vi får byta madrasser men vore för jäkligt om det rummet blir mer eller mindre obrukbart. :(
 
Jag kan väldigt lite om ozon, lånade en mindre apparat av svärisarna och körde igenom nästan hela huset under några veckor. Visst luktar det ju illa men det försvinner. Kan inte tänka mig att ni har förstört något. Kanske du kan maila företaget som tillverkat den och fråga? Tror allra säkert att de svarar att lukten försvinner om ni fortsätter vädra. (y)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag kan väldigt lite om ozon, lånade en mindre apparat av svärisarna och körde igenom nästan hela huset under några veckor. Visst luktar det ju illa men det försvinner. Kan inte tänka mig att ni har förstört något. Kanske du kan maila företaget som tillverkat den och fråga? Tror allra säkert att de svarar att lukten försvinner om ni fortsätter vädra. (y)
Har mailat lite med en representant för företaget och han är faktiskt lite orolig, om jag ska vara ärlig. Tydligen så har jag en rätt kraftig maskin sett till ytan. Rummet är kanske 15m2 och den koncentrationen är inte jätte bra om man kör flera gånger sådär. Han tror det kommer att lösa sig men han hade inga tips, än, vad jag kan göra kortsiktigt för att faktiskt få till rummet så man kan vara där.

Förhoppningsvis så funkar det med att spä ut det så som jag försöker just nu men det är en chansning från min sida och att ventilationen på full effekt kan dra ut det mesta. Ska dit i helgen så då kommer det få stå öppet från Torsdag till Söndag i hopp om att det hjälper.

Måste säga att det är lite scary och vore inte kul om man har klantat till det rejält.
 
  • Gilla
Wesjon
  • Laddar…
Hur "kraftig" är apparaten du använt eller vad har den för beteckning? Är precis på väg att köpa en själv och har haft lite funderingar på om t ex 3500 mg/tim eller 10000 mg/tim är lämplig. Har en mindre sommarstuga som luktar "sommarstuga" om vi säger så. (Alla ytskikt bytta men det finns ändå kvar till viss del). Tänkte prova i de olika rummen som inte är så stora och är medveten om hur ozon påverkar olika plaster och gummi och att det dessutom kan lukta en del efter behandling. Vi har dock gästhus vi kan sova i ett tag om lukten tar en tid på sig att försvinna.

Så tror inte det är någon fara utan lukten kommer säkerligen att försvinna ganska snart.
 
S skogstomten skrev:
Hur "kraftig" är apparaten du använt eller vad har den för beteckning? Är precis på väg att köpa en själv och har haft lite funderingar på om t ex 3500 mg/tim eller 10000 mg/tim är lämplig. Har en mindre sommarstuga som luktar "sommarstuga" om vi säger så. (Alla ytskikt bytta men det finns ändå kvar till viss del). Tänkte prova i de olika rummen som inte är så stora och är medveten om hur ozon påverkar olika plaster och gummi och att det dessutom kan lukta en del efter behandling. Vi har dock gästhus vi kan sova i ett tag om lukten tar en tid på sig att försvinna.

Så tror inte det är någon fara utan lukten kommer säkerligen att försvinna ganska snart.
Är en 10.000 mg/h maskin. Den har ett lågläge. Tyvärr inte det jag körde nu. lol
 
Kollade på lite olika i storlekarna 3500, 7500 och 10000 och tänkte eventuellt kunna använda den till bil/båt också så vill inte köpa för stor men inte för liten heller. Men samtidigt är det nog inte riktigt tillförlitliga siffror när man jämför mellan olika märken.
 
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
Nä, så är det. En sak jag märkt också att många säljer samma maskin men under olika varumärke.

Min är den här,https://www.ozonstockholm.se/pris-kop-ozonaggregat-ozongenerator.html, och den har jag sett i åtminstone 3 olika utföranden där endast färgen skiljer. Det får mig att tro att den ändå är rätt bra då den säljs av välrenomerade butiker. Vet inte riktigt vad det svaga läget spottar ur sig men kör man den på relativt kort tid så ska det nog vara lugnt.
 
Har kört betydligt längre och inte känt någon lukt efter åt. Vet inte storleken på ozonrenaren.
 
garvin garvin skrev:
Har kört betydligt längre och inte känt någon lukt efter åt. Vet inte storleken på ozonrenaren.
Jag får en bestämd känsla av att det är något som har reagerat med ozonet men det konstiga är att det verkligen luktar ozon, vilket borde ha sönderfallit totalt vid det här laget.

Vår är på 10.000 mg/H
 
Hur gick det?!
 
J Jisjoe skrev:
Hur gick det?!
Det löste sig... Efter någon vecka försvann doften. Tyvärr hjälpte inte ozon generatorn i sig särskilt mycket så vi får jaga vidare efter grundproblemet.
 
Nu är det kanske O.T men vad misstänker ni att grundproblemet är?
 
En gammal vattenskada som inte är fixad ordentligt. Konstiga är att det bara är jag som har problem och det är mina bihålor som påverkas utifrån att det känns som ett tryck över dem. Dvs inte alls som mögel borde ge sig till känna. Men men, blir till att riva upp väggen vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.