Om du samlar ihop lite i handflatan och gnuggar blir det rödfärgat eller är det solida partiklar?
 
Helt olösliga, som grus.
M mogge_73 skrev:
Om du samlar ihop lite i handflatan och gnuggar blir det rödfärgat eller är det solida partiklar?
 
Då är det inte järnoxid. Kan det vara koppar?
Har du gjort någon vvs installation på senare tid?
 
Nu har jag läst igenom tråden igen.
Hur mycket pH-massa har du i pH-filtret? Är det automatisk backspolning? Jag tänker om det kan vara filtermassa.
Det ska vara ca 30-40cm tomt i filtret, så inte filtermassan trycks ut ur ventilen. Är toppdysan hel?
 
Det kan också vara så att bottendysan kommit snett om du demonterat ventilen, då kan den tryckas sönder och filtermassa (grus) åker ut på ledningsnätet.
 
Har inget filter med massa utan alter+, en vätska som pushas in med jämna mellanrum o höjer ph.
Aldrig sett att koppar skulle få såna utfällningar? Borde bli grönt? Har mestadels pem-slang men delar av systemet är koppar.

QUOTE="mogge_73, post: 3686510, member: 62514"]Det kan också vara så att bottendysan kommit snett om du demonterat ventilen, då kan den tryckas sönder och filtermassa (grus) åker ut på ledningsnätet.[/QUOTE]
 
Inga Vvs installationer på 5 månader, värmepump, hydropress o ’filter’ är nytt sen i Augusti.

M mogge_73 skrev:
Då är det inte järnoxid. Kan det vara koppar?
Har du gjort någon vvs installation på senare tid?
 
Såhär ser gårdagens fångst ut idag efter att ha torkat. Ser mest ut som grus. Några blågröna bitar tolkar jag som koppar, de kom från en sil som inte rensats sen innan vi satte in filter. Men resten är röd/bruna korn med inslag av mer genomskinliga grusiga. I ett utkast nyss fick jag upp korn som var gulaktiga/genomskinliga o såg exakt ut som grus. Men det är ju uteslutet efter rörmokarnas tur i brunnen igår. Fattar inte!
 
  • Torkade partiklar på vit yta, inkluderar rödbruna korn och blågröna bitar som kan vara koppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser gårdagens fångst ut idag efter att ha torkat. Ser mest ut som grus. Några blågröna bitar tolkar jag som koppar, de kom från en sil som inte rensats sen innan vi satte in filter. Men resten är röd/bruna korn med inslag av mer genomskinliga grusiga. I ett utkast nyss fick jag upp korn som var gulaktiga/genomskinliga o såg exakt ut som grus. Men det är ju uteslutet efter rörmokarnas tur i brunnen igår. Fattar inte!
 
Prova med att sätta in ett grovfilter på inkommande ledning. Då kan du utesluta ev. Sand från brunnen, eller bekräfta.
 
Ja, det fungerar. Och ett garnfilter typ 25 el. 60mikron.
Monteringen känner du själv, men det är inte så svårt. Sätt kulventiler före och efter filtret så slipper du tömma ledningsnätet när du ska byta filter. Det sitter en skruv på toppen där du kan släppa trycket innan du skruvar loss cylindern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.