Hej, vad är grejen med plejd egentligen ? Någon som har bra koll på systemet, ja jag fattar att de är smidigt att tända och släcka via en app i telefonen, men allvarligt? De kan inte vara värt pengarna de kostar. Finns sedan tidigare open source prylar med tillhörande app där man kan tända och släcka? De kostar typ en tredjedel av plejd. För mig känns det som att Plejd säljer på sitt märke? Elektriker verkar också vara helt galna i dessa och installerar dessa hos folk för x antal tusen kronor..?
 
Ja, man kan göra det du säger. Den stora vinsten som jag ser det är ju att man kan skapa scenarion och tidsfunktioner.

Ang. priset förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag tycker det är billigt sett till funktion. Prylarna kostar ca 100 kr mer än en vanlig dum-dimmer. I vissa serier är de t.o.m. billigare.

Har man redan en befintlig anläggning är det ju såklart en större startkostnad. För mig som har helt ny anläggning då är merkostnaden i princip 0.
 
  • Gilla
Pielstick och 4 till
  • Laddar…
För mig som började med automation för länge sen så skulle det vara dyrt att börja om. Har mycket Telldus/Nexa.
Visserligen går allt att samla under Google Home, men skulle jag starta upp nu skulle jag nog välja Plejd.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med Plejd är att det är Plug-n-play.
Opensource kräver pillande och att användaren har ett intresse för detta. Ganska mycket man får läsa på om hur du ska installera, göra konfiguration mm för att det ska funka.

Plejd, spänningsätt, länka i appen klart.
Priset tycker jag också att det är ganska rimligt för produkten om man jämför med vanliga dimmrar mm av samma spec.
 
  • Gilla
Joel Petersen
  • Laddar…
Exempelvis Shelly är precis lika mycket plug and play som plejd. Kostar som sagt en bråkdel och behöver tex ingen gateway för styras via internet eller kopplas ihop mot hemautomation.

Att plejd installeras i så hög utsträckning av elektriker är framförallt för att den går att köpa via vanliga grossisten och att den funnits på marknaden länge så den är välkänd. Inte alla som tar till sig nya produkter som är lika bra eller bättre lika snabbt.

Att den har ett högre pris gör också att förtjänsten blir bättre vilket kan vara nog så stor anledning att man framhåller plejd framför annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tinker och 6 till
  • Laddar…
Det väldigt trevligt att Plejd är svenskt medan Shelly är typ bulgariskt? Eller är det bara den europeiska återförsäljaren som är positionerad i Bulgarien kanske?
Hur som helst, jag har bara ett par plejd hemma men är väldigt nöjd med dem. Jag tyckte de "andades kvalitet" när jag installerade dem, vilket jag inte riktigt kan påstå att vissa Jula hemautomationgrejer jag köpt har gjort... :)
Sen så tänker jag att många av dessa prylar måste man jämföra med att t.ex. installera KNX till exempel. Då blir ju plötsligt en Plejd-installation väldigt väldigt billig i jämförelse.
 
  • Gilla
Toolfix och 2 till
  • Laddar…
Allt du gör lär ju bli billigare än KNX ;).
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Allt du gör lär ju bli billigare än KNX ;).
Mkt sant. Men det verkar ändå vara populärt vid nybygge tycker jag... Men jag kanske bara är färgad av att jag känner flera stycken som valde detta...
 
För egen del hade jag antagligen inte satsat på knx vid en nybyggnation av en villa. Knx är förvisso väl beprövat men tror det kommer ha svårt att hänga med i den snabba utvecklingen som sker inom helautomation nu. Därtill kommer att det är så pass mycket dyrare att och vad jag förstår betydligt svårare att ändra i som lekman och utan särskild programvara som kostar pengar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Många nämner priset och där är PLEJD överlägset billigast när man räknar in elektrikerns tid som är typ 10kr/min, just att man slipper att besöka en dimmer med en skruvmejsel för att ställa in min o max när kunden valt och monterat en belysning, man behöver inte tänka i förväg utan att först när det är spänningsatt så är det enkelt att välja vilken brytare i huset/lägenheten som skall styra vad och hur med till/från/dimmning, timer, astrour, scenario synkning o.s.v.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Shelly fungerar precis lika enkelt och dessutom med en app på köpet.
 
Grejen med Plejd är att tillverkaren har sålt in det hos elektrikerkåren.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Grejen är väl två! Som jag sett
1 svensk
2 den enda jag hittat som har vridratt till dimmer.

Sen ser kvaliten bra ut. Tror att de marknadsprissatt plejd mot ex fibaro, qubino etc. I mitt tycke lite dyr nen köper ni bara närodlat svenskt i mataffären så är det ju inte konstigare att av liknande anledningar stötta en svensk leverantör av IoT.

Att den är svensk är väl egentligen att ta i då de flesta om inte alla komponenterna kommer från samma fabriker som även tillverkat åt fibaro eller shelly för den delen.

Jag håller nog med ovan här som tycker att just shelly är ett alternativ. De är europeiska men får förstås sina komponenter från samma fabriker som plejd. Sen att Shelly vräker ut nya funktioner och produkter är väl både plus o minus.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kom på nummer 3 :)
Plejd finns som dubbel dimmer! Om det är väldigt trångt kan ju det vara bra.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Shelly fungerar precis lika enkelt och dessutom med en app på köpet.
Fast hur många elektriker vill ta på sig garantiansvar samt driftsättning på ett system dom inte kan eller kan få support på svenska? Där tror jag Plejds största USP är, dom har fått in den hos grossister och har support på svenska.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.