Beklädnaden på min förrådsdörr börjar se förskräcklig ut så har tänkt byta ut den då dörren egentligen är i ok skick under ytan.

En fundering är att demontera dörren och klä den med spårad plywood. Men jag hade gärna sluppit jobbet med att limma. Det verkar helt enkelt lättare att bara byta ut panelen mot ny.

Har läst diverse trådar där man rekommenderar bastupanel men jag hittar bara falsad sådan. Det gör ju hantverket lite krångligare då den måste sågas på längden för att få raka kanter.

Så min fråga är: vad heter panelen och var får jag tag på den?

Förtydligande: det som syns mellan panelbrädorna är plyfa-skivan som den är fasthäftad på.
 
  • Försliten förrådsdörr med flagnande vit färg i en ljusgrön byggnad med synlig plyfaskiva mellan panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vitmålad panel på en förrådsdörr med synlig skada och flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en förrådsdörrs sliten panel som behöver repareras eller bytas ut, med synlig underliggande plyfa-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör spårad plywood, har fixat två förrådsdörrar längre tillbaka i tiden med panel men valde senare spårad plywood till garagets gamla slagportar. Idag hade hade jag kört på spårad plywood.
Bara att lägga dörren på ett plant underlag, slita bort panelen, se till att den är i vinkel och på med ny spårad plywood.
Du kan då också komplettera med isolering om det behövs, t.ex. cellplast.
Varför vill du inte limma? Är ju bara att dra ut trälim på dörramen, välj ett vattenfast, på med skivan och fixera den under torktiden, du kan dra i dyckert som sedan får sitta och sedan måla. Inga skarvar som riskerar att glipa eller springor där vatten kan leta sig in.
Du kan kapa skivan i förväg, om du grovkapar eller gör den exakt har ingen betydelse, det viktiga är att du spåren i plywooden snyggt och symmetriskt.
 
  • Gilla
Ajp och 1 till
  • Laddar…
Rent spontant så verkar det lättare att kunna byta ut beklädnaden medan dörren sitter kvar, plus att jag har bristande tilltro till min förmåga att limma så det håller.

Men att komplettera limmet med dyckert låter vettigt, så jag kanske ska omvärdera detta!
 
Jag hade nog bara målat om dörren.
Och sedan, när den var räddningslöst förlorad om ca 10 år, köpt en ny.
 
Det var min tanke från början att måla om, men trät är så torkat och sprucket att det flagar nästan direkt. Man får måla om två gånger per år och ändå ser det risigt ut.
 
Ajp Ajp skrev:
Rent spontant så verkar det lättare att kunna byta ut beklädnaden medan dörren sitter kvar, plus att jag har bristande tilltro till min förmåga att limma så det håller.
!
Definitivt enklare att bara lyfta av dörren och göra arbetet. Vilket problem ser du med att lyfta av dörren?
Ett mellanlägg och kofot under dörren, tryck med foten på kofoten och ta emot dörren med händerna.
 
Det låter som att det är värt att prova. Tack för tipset!
 
Jag har en förrådsdörr som var i lika sorgligt skick som TS dörr. Jag bytte panelen mot spårad lauanplywood som finns med samma bredd som ett dörrblad. Min gamla panel var spikad med rostfri spik som jag kunde återanvända.

/m
 
  • Renoverad förrådsdörr med ny spårad lauanplywood panel och rostfri spik, inramad av vit karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Babo1987 och 4 till
  • Laddar…
M Macce skrev:
Jag har en förrådsdörr som var i lika sorgligt skick som TS dörr. Jag bytte panelen mot spårad lauanplywood som finns med samma bredd som ett dörrblad. Min gamla panel var spikad med rostfri spik som jag kunde återanvända.

/m
Det blev riktigt snyggt! Jag ska nog leta upp något liknande som har rätt bredd från början!
 
  • Gilla
Molotow
  • Laddar…
M Macce skrev:
Jag har en förrådsdörr som var i lika sorgligt skick som TS dörr. Jag bytte panelen mot spårad lauanplywood som finns med samma bredd som ett dörrblad. Min gamla panel var spikad med rostfri spik som jag kunde återanvända.

/m
Måste bara fråga vart du köpt denna luanaskiva? Precis en sådan jag letar efter. Har tittat på spårad plywood men gillar inte mönstringen då dörrarna bara ska lackas.
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Jag köpte den hos Karl Hedin. Det var beställningsvara på mitt lokala varuhus.
XL-bygg verkar också ha om du söker på deras hemsida.

/m
 
  • Gilla
Peppe6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.