Hej, finns det någon i forumet som kan ELKO living system programvara? Vi har flyttat in till ett hus med systemet installerat och jag kommer in i programvaran och kan ladda ner "schemat". Det är extremt komplicerat. Har suttit med det i flera omgångar kanske sammanlagt runt 10h nu utan att förstå hur det fungerar.

Allt funkar fint men jag skulle vilja ändra på några småsaker, exempelvis så är det skymningsfunktion på några elkontakter som jag skulle vilja ta bort så att elkontakten i väggen fungerar som en vanlig elkontakt.

Jag skulle även vilja ha en "natt-knapp" som stänger av alla ljus i huset.

Har ringt till ELKO men dom visste inte ens om att dom hade det här programmet, det gjorde mig lite orolig... jag blev sen kopplad till en "expert" som visste endast hur man installerar programmet på datorn. Jag fick ett telefonnummer av ELKO till någon elektriker men han verkar inte så sugen på jobbet för han svarar inte i telefonen eller ringer upp.

Om någon kan själv eller känner till något företag som man kan köpa tjänster av som jobbar med ELKO's programvara skulle vara extremt tacksamt!
 
S
Jag har ett elko ls hemma och monterat ett genom företaget. Men att hjälpa med detta genom forumet känns som en omöjlig uppgift. Om du kan extrahera programmeringen till en fil och skicka så kan jag göra ett försök. Är inget jätteproffs dock då jag bara gjort en anläggning och lite grundprogrammering i min egen.
 
ok, ja, att du kommer och svarar att du "kanske" kan efter bara 8 minuter att jag lägger ut inlägget är mer än någon gjort under dom 1,5 år vi bott här. :D
har du möjlighet att skicka mig din mailadress till robert198222 [at] hotmail.com så ska jag skicka över filen till dig på mailen. Jag pratade precis med min fru och hon sa att det enda som är viktigt är att ta bort skymningsrelä funktionen på alla eluttag i väggarna.
 
S
Jag fixar det under morgondagen, dottern vakna nyss med öronvärk så här är det livat
 
S
Mail skickat
 
Söker även jag hjälp. Någon i Umeå som har kunskap om det här systemet, eller om någon kan ta det online?
Har kunnat programmera några knappar, men är vissa brytare som inte är aktiva och ingen aning om hur jag får igång dom.
 
R robertua skrev:
Hej, finns det någon i forumet som kan ELKO living system programvara? Vi har flyttat in till ett hus med systemet installerat och jag kommer in i programvaran och kan ladda ner "schemat". Det är extremt komplicerat. Har suttit med det i flera omgångar kanske sammanlagt runt 10h nu utan att förstå hur det fungerar.

Allt funkar fint men jag skulle vilja ändra på några småsaker, exempelvis så är det skymningsfunktion på några elkontakter som jag skulle vilja ta bort så att elkontakten i väggen fungerar som en vanlig elkontakt.

Jag skulle även vilja ha en "natt-knapp" som stänger av alla ljus i huset.

Har ringt till ELKO men dom visste inte ens om att dom hade det här programmet, det gjorde mig lite orolig... jag blev sen kopplad till en "expert" som visste endast hur man installerar programmet på datorn. Jag fick ett telefonnummer av ELKO till någon elektriker men han verkar inte så sugen på jobbet för han svarar inte i telefonen eller ringer upp.

Om någon kan själv eller känner till något företag som man kan köpa tjänster av som jobbar med ELKO's programvara skulle vara extremt tacksamt!
Hej, såg att du fått kunskap hur man installerar elko programmet på datorn. Tror du att du skulle kunna skicka info var man finner programmet och installerar det?
 
Hej @Droner2018 , ja du laddar hem det här:
http://www.elko.se/support/programvara/

System funkar och är säkert jättebra om man kan det, men jag känner att det är inte tillräckligt "enkelt" för mig att hantera. Vad jag vill göra är att anlita en elektiker för att koppla bort all utrustning och göra om det till ett traditionellt system. Sen de småsaker jag vill automatisera finns det enklare metoder att utföra på eftersom huset är "redo" för vilket system som helst.

Säg till om du behöver ELKO prylar, jag kommer som sagt anlita en behörig elektriker som avinstallerar detta system. :)
 
  • Gilla
Peter_JP och 1 till
  • Laddar…
Vi har bytt ut några IHC och Elko Living System mot KNX. Vilket har varit bra för kunden i och med att Elko har lagt ner försäljningen av systemet.
 
Walle85
Hello,

Jag har haft detta system i ca 4 år i vår lägenhet, det fanns monterat sedan start. Jag har tidigare programerat om en del knappar och lagt till två dimmers utan att stöta på några problem. Men nu senast när jag skulle lägga till 2 nya knappsatser samt 4 reläer så fick jag ett error när jag försökte att ladda upp ändringarna till min controller. Någon här som har koll på vad man kan/bör göra för att fixa detta, se bild?
Skärmbild av ELKO Living System Visual med programmeringsgränssnitt och felmeddelande vid filöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även försökt att hämta hem den projektfil som finns på controllern, men får ett liknande fel att den inte kan spara filen.
När jag kör ett test i programmet på min dator så fungerar alla existerande och nya kopplingar och visar grönt OK.
Jag kopplar upp mig trådat via nätverket och har lyckats uppdatera klockan samt ser att den är online och ansluten, så det är inte ett generellt problem med anslutningen.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hello,

Jag har haft detta system i ca 4 år i vår lägenhet, det fanns monterat sedan start. Jag har tidigare programerat om en del knappar och lagt till två dimmers utan att stöta på några problem. Men nu senast när jag skulle lägga till 2 nya knappsatser samt 4 reläer så fick jag ett error när jag försökte att ladda upp ändringarna till min controller. Någon här som har koll på vad man kan/bör göra för att fixa detta, se bild?
[bild]
Jag har även försökt att hämta hem den projektfil som finns på controllern, men får ett liknande fel att den inte kan spara filen.
När jag kör ett test i programmet på min dator så fungerar alla existerande och nya kopplingar och visar grönt OK.
Jag kopplar upp mig trådat via nätverket och har lyckats uppdatera klockan samt ser att den är online och ansluten, så det är inte ett generellt problem med anslutningen.
HeJ Walle Fick detta svar ifrån Anders som är en Guru på Elko Living.

Det blir bara mer och mer problem med ELS, ju fler uppdateringar Windows gör...


Men detta verkar vara ett annat problem, med hänvisning till det fel-meddelandet han får.

Jag skulle prova att ladda filen via USB istället.


På LK.DK (danskarna, Lauritz Knutsen) kan man se vilken är den sista uppdateringen till just hans hårdvara. (6.1 eller 6.2)

Han måste registrera sig som installatör för att få tillgång till filerna. Men det är inga problem för vem som helst.

Där finns också en fil för start ifrån USB, om man har äldre hårdvara.


Hoppas att det löser sig för dig. // Peter
 
Walle85
@Peter_JP Tack för info, ska kolla på det ikväll och se om jag kan få till det med USB.

När du skriver: "På LK.DK (danskarna, Lauritz Knutsen) kan man se vilken är den sista uppdateringen till just hans hårdvara. (6.1 eller 6.2)"
Syftar det då på min hårdvara?

Edit: Kan du höra om IHC controller är samma sak som Elko LS? Eftersom det på lk.dk sidan finns IHC programvaror att ladda hem.
Hittade även dessa resurser: https://www.elko.se/support/programvara/
 
Redigerat:
Walle85
Jag har lyckats att uppdatera FW till den senaste som fanns på lk.dk sidan samt att installera software för v6.2 hårdvaran som jag har.
Får fortfarande samma fel. Det jag dock har noterat är att jag inte längre får någon information inne i programmet om controllern, det fick jag innan jag uppdaterade FW och software.
Skärmdump av LK IHC-controllerprogram med version 0.0.0 och tomt serienummer, datuminställningsgränssnitt öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag försöker att logga in i admin verktyget så säger den att den inte får kontakt, se bild.
Skärmdump av ELKO Living System Administratör med felmeddelande "Inloggning via USB misslyckades".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i själva visual verktyget så verkar jag ha connection, men det verkar inte heller spela någon roll vilket lösenord jag sätter in, får alltid grön bock.
Skärmdump av LK IHC Visual program med öppen kommunikationsinställningsfönster som visar ansluten status och grönt bock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Om man kopplar med USB verkar man inte behöva ange user/pass, bara via trådat nätverk.


Oklart om jag måste testa med en dator som har typ Win8 eller något?

Får man be om ett PM med ett nr till din expert?
 
Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Jag har lyckats att uppdatera FW till den senaste som fanns på lk.dk sidan samt att installera software för v6.2 hårdvaran som jag har.
Får fortfarande samma fel. Det jag dock har noterat är att jag inte längre får någon information inne i programmet om controllern, det fick jag innan jag uppdaterade FW och software.
[bild]

När jag försöker att logga in i admin verktyget så säger den att den inte får kontakt, se bild.
[bild]

Men i själva visual verktyget så verkar jag ha connection, men det verkar inte heller spela någon roll vilket lösenord jag sätter in, får alltid grön bock.
[bild]

Edit: Om man kopplar med USB verkar man inte behöva ange user/pass, bara via trådat nätverk.


Oklart om jag måste testa med en dator som har typ Win8 eller något?

Får man be om ett PM med ett nr till din expert?
Prova att kontakta Anders på mail
anders@anik.se
Det kan vara fel på din controller. Borde finnas några begagnade att få tag på.
 
Walle85
P Peter_JP skrev:
Prova att kontakta Anders på mail
anders@anik.se
Det kan vara fel på din controller. Borde finnas några begagnade att få tag på.
Tack, ska höra med honom om jag inte lyckas med en äldre version av Windows.
Skulle jag byta controllern så är det andra gången det sker, verkar inte vara speciellt stabila saker detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.