H
pelpet pelpet skrev:
När det gäller livslängden har jag absolut ingenting att klaga på. Alla mina vitvaror är Cylinda av samma ålder och fungerar men med lite skavanker. Diskmaskinen börjar dessutom få färgsläpp längst ned på luckan. Funderar på om man kan fixa med sprayfärg av rätt nyans. Finns det? Vitvaru-vit.

Min tanke är väl egentligen att hålla liv i grejorna så länge det går till låg kostnad. En ny diskmaskin lär ju kosta 5000 kr och håller i kanske 5 år, och är inte bättre än min befintliga på något avgörande sätt.
Färg finns säkert, metallfärg, kolla med Cylinda om de har färgkoden. Tippar på vit alt. Damma vita färg som finns på fabriksnya dörrar, lister osv. Sprayfärg för metall, oftast ska den färgen härda i värme. Ta en liten pensel och dutta i med vanlig metallfärg.
En ny maskin drar mindre ström och diskar förmodligen renare. Så är reperationer för dyr så skulle jag köpa en ny när det är extrapris. Elgiganten har ju ofta vitvaruhelg.
 
A
behåll den gamla
en ny tar 3 ggr så lång tid på sig att diska och lär inte hålla några 5-år
din diskar snabbare bättre och torkar bättre
dina spolarmar blir inte täppta men nya maskiners blir det varje disk
Din maskin använder mer vatten per tempo vilket gör att den diskar och sköljer med renare vatten än de nya
din maskin håller högre temperatur vilket är bra i dessa covek19 tider, vilket även bidrar till att din maskin håller sig frisk och fräsch.
Detta kostar dock och du betalar säkert upp till 10öre mer per disk.
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Färg finns säkert, metallfärg, kolla med Cylinda om de har färgkoden. Tippar på vit alt. Damma vita färg som finns på fabriksnya dörrar, lister osv. Sprayfärg för metall, oftast ska den färgen härda i värme. Ta en liten pensel och dutta i med vanlig metallfärg.
En ny maskin drar mindre ström och diskar förmodligen renare. Så är reperationer för dyr så skulle jag köpa en ny när det är extrapris. Elgiganten har ju ofta vitvaruhelg.

Provade med en S0502-Y förmålad list och diskmaskinen är klart vitare.
 
  • Vit vägg och list i S0502-Y jämfört med vitare diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
pelpet pelpet skrev:
Provade med en S0502-Y förmålad list och diskmaskinen är klart vitare.
Det blev ju bra, lite vitare men det blev ju ändå bra!
 
Jag får kolla nyansen med Cylinda. Fick tipset att kolla om det finns någon bättringlack för bilar som har samma nyans. Det skulle vara en utmärkt lösning isåfall.

Tyvärr verkar det som att spolglansbehåller läcker inne i dörren. Jag provade att fylla på spolglans och det var snustorrt nedanför behållaren inne i maskinen. Jag antar att det betyder att jag måste demontera luckan för att hitta läckaget.
 
pelpet pelpet skrev:
Jag har hög kalkhalt i vattnet, så jag får väl se hur det går utan spolglans.

Det jag inte riktigt fattar är varför spolglansen hamnar på golvet. Det verkar rinna ut när jag nyss fyllt på, men kan det vara så att det rinner ut inne i maskin och att maskinen sen är otät? Eller rinner det ut inne i dörren och sedan ut? Maskinen läcker inte vatten vid drift.
Gammal tråd jag vet men hoppas att få svar ändå. Jag hittade tråden när jag googlade och jag har samma problem. Enbart spolglansen läcker ut på golvet, inget vatten. Fick du något svar på vad som är fel eller har någon annan en förklaring?
 
J Nnll skrev:
Gammal tråd jag vet men hoppas att få svar ändå. Jag hittade tråden när jag googlade och jag har samma problem. Enbart spolglansen läcker ut på golvet, inget vatten. Fick du något svar på vad som är fel eller har någon annan en förklaring?
Jag hittade en lösning. Istället för att fixa problemet föreslog Cylindas support att jag skulle börja använda diskmaskinstabletter med spolglans och lägga dem i bestickskorgen. Nu har jag kört med Yes platinum så i några år och det fungerar utmärkt. Disken blir ren och inga läckage. Skulle gissa att maskinen är ca 20 år gammal nu.
 
  • Gilla
Jörmungand och 1 till
  • Laddar…
A
J Nnll skrev:
Gammal tråd jag vet men hoppas att få svar ändå. Jag hittade tråden när jag googlade och jag har samma problem. Enbart spolglansen läcker ut på golvet, inget vatten. Fick du något svar på vad som är fel eller har någon annan en förklaring?
På något sätt spricker spolglansbehållaren för vissa efter många år, men inte alla, troligen är det fabrikat beroende, men det sker så sällan att något bra underlag inte finns
 
  • Gilla
Jörmungand och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Maskinen är en Husqvarna som är runt 5 år gammal. Det blir att testa att köra utan spolglans, just nu har jag inte råd att lägga pengar på en reparation.
 
A
J Nnll skrev:
Tack för svaren. Maskinen är en Husqvarna som är runt 5 år gammal. Det blir att testa att köra utan spolglans, just nu har jag inte råd att lägga pengar på en reparation.
Jasså en Husqvarna.
Ja de håller inte länge oavsett
Men har du köpt den på "rätt" ställe så har du 5-års garanti, så kolla det!
Dispensern kostar ca 500.- och du byter den relativt enkelt själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.