S Sanna90 skrev:
9 000 kronor
Låter HELT orimligt att han ska ha pengar för en köksö som stod där när huset visades. Jekla lirare.

Ring mäklaren och var upprörd, kanske måste du dra dig ur denna affär nu eftersom säljaren beter sig såhär illa!!!
 
M Mach77777 skrev:
Låter HELT orimligt att han ska ha pengar för en köksö som stod där när huset visades. Jekla lirare.

Ring mäklaren och var upprörd, kanske måste du dra dig ur denna affär nu eftersom säljaren beter sig såhär illa!!!
Fast att den stod där när huset visades säger ju inget, jag har då aldrig varit på en husvisning i ett omöblerat hus. :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Sanna90 skrev:
Vi fick svar av säljaren att det är INGA hjul på den men han menar att den är inte fastskruvad heller
Spelar väl ingen roll? Den ser ju uppenbarligen ut som köket, och säljaren förkunnade ju att den var specialbyggd till detta, så då är den ju rimligtvis att anse vara en del av detta kök, inte en möbel
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fast att den stod där när huset visades säger ju inget, jag har då aldrig varit på en husvisning i ett omöblerat hus. :thinking:
Men om det finns platsbyggd hyllor eller garderober, förväntar du dig inte då att de ska finnas kvar (eller inredningen i dessa) även om man absolut kan ta med sig det?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
När vi sålde vårt hus hade vi två tvättmaskiner i tvättstugan. Tvättmaskiner ingår ju normalt, men vi ville ta med en. På mäklarens inrådan så rullade vi ut den ena vid tillfället för fotografering. På visning så kopplade vi loss den och satte en stor lapp om att den inte ingick. Jag tycker nog att man bör göra något liknande med en köksö som är i samma stil som resten av köket.
 
  • Gilla
ergonomen och 20 till
  • Laddar…
Upp med bilden så att den syns för alla i tråden. Det känns ju lite meningslöst annars.

Om han inte köpt ett hus med ett kök där ön passar perfekt kommer du förmodligen att få den betydligt billigare än 9000. Går den ens att få ut genom dörren?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men om det finns platsbyggd hyllor eller garderober, förväntar du dig inte då att de ska finnas kvar (eller inredningen i dessa) även om man absolut kan ta med sig det?
Jo, självklart, och som jag skrivit så tycker jag att även den aktuella köksön ska ingå i huset, men bara för det så tror jag ju inte att allt som finns i ett hus på visningen ska ingå. Tavlor, golvväxter, hundar och säljarens svärmor, nä det ingår oftast inte.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jo, självklart, och som jag skrivit så tycker jag att även den aktuella köksön ska ingå i huset, men bara för det så tror jag ju inte att allt som finns i ett hus på visningen ska ingå. Tavlor, golvväxter, hundar och säljarens svärmor, nä det ingår oftast inte.
Nä, men i detta fallet så känns det absurt av säljaren att anse att den inte ska ingå, det är ju inte "vanlig" inredning..
 
Violina Violina skrev:
Men om det finns platsbyggd hyllor eller garderober, förväntar du dig inte då att de ska finnas kvar (eller inredningen i dessa) även om man absolut kan ta med sig det?
Vad en individ eventuellt förväntar sig är inte relevant eftersom det finns reglerat i lag. En platsbyggd garderob är fastighetstillbehör och ingår således. Som nämt innan är köksön förmodligen inte att räkna som fastighetstillbehör såvida den inte är fast anbragd. Dock är säljaren en snålis men det är egentligen inte relevant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ett hett tips för alla som skall på husvisning är härmed att fråga säljare/mäklare om något i huset på visningsdagen inte ingår i försäljningen.
 
  • Gilla
undine och 2 till
  • Laddar…
Tokskalle Tokskalle skrev:
Ett hett tips för alla som skall på husvisning är härmed att fråga säljare/mäklare om något i huset på visningsdagen inte ingår i försäljningen.
?? Du menar specifika föremål antar jag? Annars blir ju frågan mest absurd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
?? Du menar specifika föremål antar jag? Annars blir ju frågan mest absurd.
Haha! Jo ...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jo, självklart, och som jag skrivit så tycker jag att även den aktuella köksön ska ingå i huset, men bara för det så tror jag ju inte att allt som finns i ett hus på visningen ska ingå. Tavlor, golvväxter, hundar och säljarens svärmor, nä det ingår oftast inte.
På vårt köp så stod det i beskrivningen att mikrovågsugnen inte ingick, den stod i ett skåp ovan ugnen. Trodde det var självklart att den inte ingick då den var lös.

Sen stod det extra tydligt att leksaker i trädgården INTE ingick. Och ett par på visningen var helt på det klara att de skulle köpa även dem för några hundringar trots att mäklaren förklarade ett par gånger att det inte går.

Inget är självklart om det inte står speicifikt (eller ja, för mig var det självklart att micron inte ingick)
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Vad en individ eventuellt förväntar sig är inte relevant eftersom det finns reglerat i lag. En platsbyggd garderob är fastighetstillbehör och ingår således. Som nämt innan är köksön förmodligen inte att räkna som fastighetstillbehör såvida den inte är fast anbragd. Dock är säljaren en snålis men det är egentligen inte relevant.
En tvättmaskin/torktumlare/mangel/kyl/frys är ju sällan heller fast anbragda men ingår..

Sen väger denna köksö en hel del, så att skruva fast den känns onödigt (även om man aldrig avser att flytta den)
 
Violina Violina skrev:
En tvättmaskin/torktumlare/mangel/kyl/frys är ju sällan heller fast anbragda men ingår..

Sen väger denna köksö en hel del, så att skruva fast den känns onödigt (även om man aldrig avser att flytta den)
De föremål du nämner är specifikt uppräknade i lagparagrafen som undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.