Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Återigen bestraffar man de som sköter sig men missar de som inte sköter sig.

Vi som inte slänger någonting i naturen får betala skatt för att några missköter sig.
Dock kommer de som missköter sig inte förbättra sig för att det blir en skatt till.
Jag fattar vad du menar.
Skillnaden på det sättet att se på saken och det sättet jag gör är att jag ser det inte som ett straff och känner mig inte bestraffad. Tvärtom faktiskt, jag känner mig priviligerad som blir belönad med att slippa skatt. Vi har faktiskt ordnat ett system som direkt straffar de som fortsätter köpa och vind för våg slänga påsar.
Då kanske du tänker, ja men jag får ju också betala skatt. Ja det får du, om du köper påsen men här har du ett val.
För det är inte bara det att påsen kanske hamnar i naturen efter att man använt den utan tillverkningsprocessen är också skadlig. Men som sagt med just denna skatt är det så att vi kan välja själva om vi vill betala den eller inte.

Sedan kan jag nämna efter alla år i trädgådsbranchen. Skräp föder skräp. Ligger det skräp på marken tenderar många att också slänga sitt skräp på marken, jag vet inte men jag tror det är ett flockbeteende.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Börjat ta med mig två stora Ikea-kassar att bära i. Funkar bra vid storhandlande.
 
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
optimum
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag fattar vad du menar.
Skillnaden på det sättet att se på saken och det sättet jag gör är att jag ser det inte som ett straff och känner mig inte bestraffad. Tvärtom faktiskt, jag känner mig priviligerad som blir belönad med att slippa skatt. Vi har faktiskt ordnat ett system som direkt straffar de som fortsätter köpa och vind för våg slänga påsar.
Då kanske du tänker, ja men jag får ju också betala skatt. Ja det får du, om du köper påsen men här har du ett val.
För det är inte bara det att påsen kanske hamnar i naturen efter att man använt den utan tillverkningsprocessen är också skadlig. Men som sagt med just denna skatt är det så att vi kan välja själva om vi vill betala den eller inte.

Sedan kan jag nämna efter alla år i trädgådsbranchen. Skräp föder skräp. Ligger det skräp på marken tenderar många att också slänga sitt skräp på marken, jag vet inte men jag tror det är ett flockbeteende.
Du dricker alltså inte alkohol heller bara för att vinna på att inte betala skatt.
Köp inte saker alls för det är ju MOMS på allt.

Res ut i världen och se med egna ögon hur det ser ut.
Men vi har också miljöproblem, dock ligger plastkassen väldigt långt ned på den listan.

Börja med alla enskilda avlopp som läcker ut skit.
Utsläpp från alla vedeldade pannor med orenade rökgaser.
Tvåtaktsmotorer och speciellt på båtar där 30-40% av bensinen går oförbränd ut i vattnet.
Folk som envisas med att tvätta bilen hemma med avfettningsmedel.
Import av avfall
Floppen med etanol, lägger med en bild hur det ser ut där etanolen tillverkas i Brasilien.


Påhejad av "miljövänner" Fabrik i Brasilien som släpper ut tjock rök, symboliserar miljöpåverkan från etanoltillverkning.

och ett sista ord, Östersjön.

Plastkassar är inget problem i Sverige, bara ett hjärnspöke för alla duktiga förståsigpåare.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Du dricker alltså inte alkohol heller bara för att vinna på att inte betala skatt.
Köp inte saker alls för det är ju MOMS på allt.

Res ut i världen och se med egna ögon hur det ser ut.
Men vi har också miljöproblem, dock ligger plastkassen väldigt långt ned på den listan.

Börja med alla enskilda avlopp som läcker ut skit.
Utsläpp från alla vedeldade pannor med orenade rökgaser.
Tvåtaktsmotorer och speciellt på båtar där 30-40% av bensinen går oförbränd ut i vattnet.
Folk som envisas med att tvätta bilen hemma med avfettningsmedel.
Import av avfall
Floppen med etanol, lägger med en bild hur det ser ut där etanolen tillverkas i Brasilien.


Påhejad av "miljövänner"[bild]

och ett sista ord, Östersjön.

Plastkassar är inget problem i Sverige, bara ett hjärnspöke för alla duktiga förståsigpåare.
Hahaha. Jag vet inte men har du problem med att jag inte köper påsar:rofl:
 
Alko-hål är skattefritt utomlands eller i dunken, enkelt!
 
  • Haha
Skruvebulten
  • Laddar…
Skruvebulten
optimum optimum skrev:
Du dricker alltså inte alkohol heller bara för att vinna på att inte betala skatt.
Köp inte saker alls för det är ju MOMS på allt.

Res ut i världen och se med egna ögon hur det ser ut.
Men vi har också miljöproblem, dock ligger plastkassen väldigt långt ned på den listan.

Börja med alla enskilda avlopp som läcker ut skit.
Utsläpp från alla vedeldade pannor med orenade rökgaser.
Tvåtaktsmotorer och speciellt på båtar där 30-40% av bensinen går oförbränd ut i vattnet.
Folk som envisas med att tvätta bilen hemma med avfettningsmedel.
Import av avfall
Floppen med etanol, lägger med en bild hur det ser ut där etanolen tillverkas i Brasilien.


Påhejad av "miljövänner"[bild]

och ett sista ord, Östersjön.

Plastkassar är inget problem i Sverige, bara ett hjärnspöke för alla duktiga förståsigpåare.
Har du läst mina inlägg?
Ser du något annat än att jag skriver att just påsen är inte ett jätteproblem?

Eller gör du som du brukar nu. Skummar lite på ytan och klämmer fram lite förutfattade meningar som:
res ut i världen och se med egna ögon hur det ser ut.
Vad vet du om vart i världen jag har varit och vad jag sett med mina egna ögon?
vet du ens var jag är nu?
Nej självklart vet du inte det!
Kom med ett konstruktivt förslag istället.

Alla de där sakerna du nämner är jag helt enig med dig om att vi borde/måste ta tag i å det snaraste. Men vet du vad det märkliga är. Om jag pratar om de sakerna så låter det precis likadant från motståndarsidan.

Motståndarsidan, själva ordet i sig alltså låter ju heeeeelt sjukt..
Vem fan kan ens vara motståndare till en frisk värld?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Skruvebulten
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alko-hål är skattefritt utomlands eller i dunken, enkelt!
Är du säker? :rofl:
 
Förtydligande: skattefritt i Svärje i laglig mängd!
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag fattar vad du menar.
Skillnaden på det sättet att se på saken och det sättet jag gör är att jag ser det inte som ett straff och känner mig inte bestraffad. Tvärtom faktiskt, jag känner mig priviligerad som blir belönad med att slippa skatt. Vi har faktiskt ordnat ett system som direkt straffar de som fortsätter köpa och vind för våg slänga påsar.
Då kanske du tänker, ja men jag får ju också betala skatt. Ja det får du, om du köper påsen men här har du ett val.
För det är inte bara det att påsen kanske hamnar i naturen efter att man använt den utan tillverkningsprocessen är också skadlig. Men som sagt med just denna skatt är det så att vi kan välja själva om vi vill betala den eller inte.

Sedan kan jag nämna efter alla år i trädgådsbranchen. Skräp föder skräp. Ligger det skräp på marken tenderar många att också slänga sitt skräp på marken, jag vet inte men jag tror det är ett flockbeteende.
Jag vet inte riktigt om du har läst det jag och andra skrivit när det gäller processen med att framställa pappkassar och plastkassar. Men en sista gång, det är värre för miljön att producera en pappkasse jämfört med en plastkasse.

Det är tydligt att du lever i en värld av förnekelse. Där man inte ser problemen man skapar eller problemen andra skapar i andra länder. Utan fortsätter i samma fotspår som alltid. Allt som man har bestämt är farligt måste förbjudas. Responsen när man berättar att det är viktigare att lösa problemen i indien så säger man att det gör någon annan. Vi har har inte tid.
Vi måste förbjuda plastpåsar. Jag hoppas att du åtminstone inte påstår att Indien inte släpper ut så mycket per människa /yta och är därför inget problem.
Ska vi hjälpa Indien och Kina så måste hjälpa dessa dels ekonomiskt men samtidigt ställa krav på de produkter vi tillverkar där...
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Är det särskrivning med bind-e-streck ? Det var tyvärr inte roligt, bättre kan du
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Men en sista gång, det är värre för miljön att producera en pappkasse jämfört med en plastkasse.
Men det finns ju andra alternativ än de två.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns ju andra alternativ än de två.
Villka är dessa?
 
  • Haha
Skruvebulten
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Villka är dessa?
När jag storhandlar har jag en stor sportbag som borde vara minst 15 år gammal och i snitt använd var 10:e dag samt en stor öppen väska som Coop Forum delade ut när de började med självskanning och det måste väl också vara ung. 15 år sen (lika mycket använd den). De kommer att gå att använda i många år till.

Sen har jag en ärvd nylonkasse att ta med om det bara är några få saker som ska handlas samt en hopvikbar bag om det är lite mer.
 
Jag ska börja kasta de påsar jag betalar 7kr för i naturen, får jag betala som om den hamnar i naturen så ska den fan hamna där också
 
Då gör du verkligen skäl för ditt namn....:thumbdown:
 
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.