Är det någon som vet vad det är för ogräs som jag fått i gräsmattan samt hur jag kan bekämpa det?

Tack på förhand
 
  • Gräsmatta med gröna ogräsblad blandat med grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Kan tyvärr inte hjälpa dig TS, men har lite samma problem och ställer frågan här istället för att starta ny tråd, hoppas det går bra :)

Jag förstår att jag kanske inte fått typiskt ogräs utan ett annat slags gräs i mattan. Men det blir fler och större område för varje år. Hur blir jag av med dessa på smidigaste sätt??

Gräsmatta med en fläck av annan grässort som expanderar varje år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Buford Buford skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig TS, men har lite samma problem och ställer frågan här istället för att starta ny tråd, hoppas det går bra :)

Jag förstår att jag kanske inte fått typiskt ogräs utan ett annat slags gräs i mattan. Men det blir fler och större område för varje år. Hur blir jag av med dessa på smidigaste sätt??

[bild]
Är det såpass koncentrerade fläckar som på bilden är väl det bästa att gräva upp och så nytt? Jag hade nog dessutom kört snålvarianten och grävt upp området och bara vänt på hela tuvan så att ogräset hamnar neråt. Sen luckrat upp ytan och sått nytt med lite toppdress.
 
tensiden tensiden skrev:
Är det såpass koncentrerade fläckar som på bilden är väl det bästa att gräva upp och så nytt? Jag hade nog dessutom kört snålvarianten och grävt upp området och bara vänt på hela tuvan så att ogräset hamnar neråt. Sen luckrat upp ytan och sått nytt med lite toppdress.
Det är nog ett 50-70-tal sådana fläckar. Gillar tanken på snålvarianten, får testa och se, kanske ogräset tar sig upp igen. :thinking:
 
Buford Buford skrev:
Det är nog ett 50-70-tal sådana fläckar. Gillar tanken på snålvarianten, får testa och se, kanske ogräset tar sig upp igen. :thinking:
I teorin skall ju inte ogräset göra det så länge som du ser till så att gräset mår bra och har övertaget.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
T
Så storbladigt ogräs borde dö fort som man klipper ner det ofta ?
Med lite gödsel på så gräset sen får övertag så borde det lösa sig.
 
Förutom klöver så har jag mycket av det andra i min gräsmatta. Vad är det?

hur bekämpar jag klöver och det andra?

Jag flyttade in i villan i fjol och hittills i år har jag hunnit gödsla en gång och klippt ett par gånger. Planerar gödning en gång till innan midsommar.
 
  • Gräsmatta med blandning av gräs och tätt förekommande klöver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med blandade plantor inklusive klöver och bredbladiga ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte vill gräva upp, räcker det att gödsla och klippa?
 
  • Trädgårdsgräs med ojämn tillväxt och flera ogräståtor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.