Planen var att köpa nya fönster till husets övervåning, dom är rätt stora ca 190*100cm

Nuvarande fönster är delbara 2-glas från 1958
Det finns totalt 5st fönster.

Detta begränsade urvalet då de flesta fönster verkar vara Max 160cm. Vi vill helst behålla dom i originalstorleken

Ikväll föddes tanken på att köpa glaskassetter och själv försöka fräsa in dessa i befintliga bågar

en Kassett i den storleken med U-värde 1.1 kostar kring 2000kr vikten ca 40kg vilket inte bör vara så enormt mycket tyngre än dagens vikt.

är det någon som har gjort detta och kan dela med sig av tips, om det blev lyckat eller vad som kan gå fel. Rentutav komma med argument som förkastar hela tanken, att resultatet helt enkelt inte blir nog bra.
 
  • Närbild på ett gammalt tvåglasfönster från 1958 med slitage och fuktspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt 2-glas fönster med måttstock som visar tjockleken på ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora fönster från 1958, delbara 2-glas, i ett hus med utsikt över träd och skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Första jag tänker på är brandsäkerhet och övervåning, men även att kunna snabbventilera.
Så jag tycker inte det är någon bra idé att ersätta de öppningsbara fönstren med fasta.
Jag har ersatt vissa öppningsbara med fasta i våra hus, men varje rum har något öppningsbart fönster eller balkongdörr.
 
Hej! Tanken var att dom fortsatt ska vara öppningsbara
 
Ok,läste slarvigt du skrev ju båge.
Har gjort det på betydligt mindre fönster i källare, däremot så valde jag nya fönster på övervåningen då våra fönster från -60 började bli dåliga mekaniskt och tveksam till den högre vikten.
Ska du göra det skulle jag valt två-glaskassetter och gasfyllda.
 
Jag har gjort det i några fönster. Jag bytte ut inre glaset mot en kassett. Det man ska tänka på är att gångjärnen och även bågen klarar den vikten.

Det pris du uppger för en kassett kan du hitta online för mindre än halva priset.

Jag personligen tycker att går det att bevara orginalfönstren så passar det bättre estetiskt med resten av huset.
 
Att tänka på om man bara byter ett av glasen mot kassett är att du får fortfarande 4 sidor som ska putsas.
 
Planen är att byta till en kasett med 2-glas och argon. Dels för att hålla vikten nere, men jag tänkte också limma ihop bågarna så det blir en enhet.
 
Byt fönster!
Inga problem med den storleken. Välj ett vridfönster med genomgående mittpost alternativt två fönster som du sätter tätt ihop med varandra.
Ibland kan det vara svårt att få upp ett stort fönster i trappan på andra våningen och då funkar det bättre med två mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.