Hej! Vi var på husvisning för ett tag sedan. När han visade oss köket berättade han om köksö han byggt själv.(tror den stod på hjul) osäker.
Vi köpte huset och ska strax flytta in. Nu frågar säljaren om vi vill köpa köksö annars tar han med den. Trodde sånt ingick men kan ha fel? Någon som vet? Tack på förhand
 
Är köksön bara ett ”bord på hjul”, eller har den någon mer funktion? Som förvaring med likadana luckor som resten av köket, spishäll, eller liknande.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stod den med i prospektet så ska den ingå.

/M
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är köksön bara ett ”bord på hjul”, eller har den någon mer funktion? Som förvaring med likadana luckor som resten av köket, spishäll, eller liknande.
Jag är osäker... Tror det bara var ett bord på hjul
 
S
S Sanna90 skrev:
Hej! Vi var på husvisning för ett tag sedan. När han visade oss köket berättade han om köksö han byggt själv.(tror den stod på hjul) osäker.
Vi köpte huset och ska strax flytta in. Nu frågar säljaren om vi vill köpa köksö annars tar han med den. Trodde sånt ingick men kan ha fel? Någon som vet? Tack på förhand
Det som tillförs en fastighet som är ägnat för stadigvarande bruk, kommer normalt att ingå vid en framtida försäljning. Men bara under förutsättning att det inte kan tas bort utan att fastigheten skadas/försämras.

Sitter det hjul på köksön har du med största sannolikhet inget att hämta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Det som tillförs en fastighet som är ägnat för stadigvarande bruk, kommer normalt att ingå vid en framtida försäljning. Men bara under förutsättning att det inte kan tas bort utan att fastigheten skadas/försämras.

Sitter det hjul på köksön har du med största sannolikhet inget att hämta.

Okej, jag bara undrade. Alla säger olika så tänkte fråga här. Men då vet jag, tack för svar
 
Det låter lite konstigt i mina öron. Om vi antar att den hade skåp/lådhurts? Var det i samma stil som resten av köket? En normalstor köksö, som inte har vatten, spishäll, el eller liknande. Utan bara är några skåpstommar med en skiva på. Kostar 2 - 4 000 om man bygger den av IKEA delar (nu skulle det ju iofs kunna vara någon extremdyr bänkskiva på den). Begagnadpriset på den borde då vara max 2000. Om den då är byggd för att passa in i köket, så är det en märklig inställning från säljaren att kräva betalt för den, även om det kanske strikt formellt (med tvekan) inte ingår i huset.

Om det är en mäklare inblandad, prata med mäklaren då. Någon kan behöva förklara för säljaren hur man säljer hus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Den där ser ut att vara en fast del av köket, det syns ju inte ens att den är på hjul. Jag skulle tro att det är svårt att hävda att den tillhör lösöret när den ser ut att vara en del av den fasta köksinredningen. Jag är dock ingen jurist, jag killgissar bara.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Den där ska fan ingå i huset. Snacka med mäklaren
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Den där ska fan ingå i huset. Snacka med mäklaren
Vi ska ringa o höra med honom
 
Hur ser resten av köket ut?

Är det "likadant" så verkar det konstigt att den inte skulle ingå..
 
Violina Violina skrev:
Hur ser resten av köket ut?

Är det "likadant" så verkar det konstigt att den inte skulle ingå..
Den passar liksom in i köket
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Klart den där ingår.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
S Sanna90 skrev:
Den passar liksom in i köket
Hade det varit mitt hus som jag sålt hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ta med den isåfall..
 
  • Gilla
undine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.