Har precis köpt utemöbler som jag vill vårda extra väl. Denna IKEA's serie är otroligt billig så man borde vara lite misstänksam men designen passar mitt trädäck ypperligt. Träslaget är massiv akacia som är förbehandlats med trälasyr.

Möblerna kommer att stå i stark södersol i Skåne. IKEA säljer visserligen lasyr men jag kan tänka mig att det finns bättre produkt på marknaden. Tips på bästa märkeslasyr önskas!

Om jag tex ombehandlar ytorna regelbundet med färglös lasyr mitt i sommaren (solens uttorkning) och inför vinterförvaringen, ger detta i så fall lika god hållbarhet som när jag oljade in mina tidigare tryckimpregnerade trädgårdsmöbler som blev mycket gamla? Vad är det egentligen för skillnad mellan lasyrbehandling och oljebehandling? Kan man senare gå över till att olja eller gäller nu bara lasyr? Det gäller ju att undvika sprickbildning. Visst förstår jag att träkvaliten inte kan vara den bästa på en sådan här billig möbel - men den känns verkligen fin vid monteringen.

Jag köpte tryckimpregnerade trädgårdsmöbler på Domus Interiör för 43 år sedan. Sköttes minitiöst de första 25 åren ... nu har de skänkts vidare till annan trädgård ... jag förväntar mig inte att dessa IKEA-möbler ska hålla lika länge men halva tiden borde också vara acceptabelt.
 
Lyfter
 
T
Hej!

Jag vet inte om du redan behandlat dina Äpplarö-möbler men den lasyr som ofta säljs för altaner och utemöbler är en svagt pigmenterad(d v s ej täckande) alkydoljefärg eller akrylatlatex. Den kommer att tränga in lite i träet men mest kommer den att ligga som ett tätt skikt utanpå träet.

Ska den sedan bättras så får man skrapa bort lös färg(lasyr) och måla med samma sak igen. Det kommer inte att gå att olja möbeln utan att göra den helt trären. Oljan kommer att tränga ner där det är "hål" i lasyren och bli klibbig där det inte är "hål".

Det går att bra att måla lasyr på redan oljade möbler i de flesta fall, särskilt om lasyren är baserad på alkydbindemedel. Kan vara svårare för en akrylatlatex att fästa på oljade ytor.

Om möbeln redan är behandlad med lasyr så får du nog fortsätta med det om du inte vill renskrapa innan oljning.

Lycka till!
 
Tack - det gav mig vettigt svar! Jag fortsätter med lasyr mitt i sommaren. Vi får se om det räcker med en behandling/år.
 
yonna yonna skrev:
Tack - det gav mig vettigt svar! Jag fortsätter med lasyr mitt i sommaren. Vi får se om det räcker med en behandling/år.
Hur har det gått med din möbel? Vi har fått två äpplarö soffor som ser lite risiga ut och skulle behöva nån behandling
 
Jag behandlar med lasyr 2 ggr/året. En gång i juni och en gång strax innan möblerna sätts in i förrådet. Har 2 soffor, 2 bänkar, utfällbart bord, 2 solfåtöljer & 2 pallar. Det tar en hiskelig tid! Den ena gången med färglös lasyr, den andra med viss färg. Jag vill inte att de ska bli alltför mörka. Materialet är inte av högsta kvalitet (därav mycket rimligt pris) men designen är faktiskt väldigt fin. Möblerna kräver alltså mycket underhåll om man vill bevara dem i många år.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
F
yonna yonna skrev:
Jag behandlar med lasyr 2 ggr/året. En gång i juni och en gång strax innan möblerna sätts in i förrådet. Har 2 soffor, 2 bänkar, utfällbart bord, 2 solfåtöljer & 2 pallar. Det tar en hiskelig tid! Den ena gången med färglös lasyr, den andra med viss färg. Jag vill inte att de ska bli alltför mörka. Materialet är inte av högsta kvalitet (därav mycket rimligt pris) men designen är faktiskt väldigt fin. Möblerna kräver alltså mycket underhåll om man vill bevara dem i många år.
Hur har det gått med underhållet och hur ser möblemanget ut nu några år senare? Är de fortfarande fina trots priset?

Mvh Falken
 
Jag har några vad jag vill minnas är äpplarö som varit med sedan 2012 om jag inte missminner mig.
Vi slipar dem och oljar med kinaolja en gång om året.
 
Pga Coronan har merparten av möblerna stått ute hela vintern. Dels pga regelbundna familjebesök som bara skett utomhus dels pga att mina kunder inte fått komma in i ateljen. Resultatet är inte upplyftande men jag får lägga mer tid på vårlasyren. De blir snygga och fina efter skötseln.

När jag får mer tid ska jag följa 13thMarine' råd och slipa ner åtminstone bordet och sofforna och köra med olja.

Ett litet tips till de som ev funderar på att köpa Äpplaröd som IKEA fortfarande säljer: Köp inte regn/väderskyddet. Möblerna mår bättre av att stå utan. Dessutom bör de tas in i förråd under vintern - i motsats till mina tidigare högkvalitativa tryckimpregnerade trädgårdsmöbler.
 
  • Gilla
Falken7
  • Laddar…
Lyfter ämnet. Möblerna är nu 5 år gamla och är inte vidare roliga. Jag har inte slipat ner dem - träkvaliten är inte tillräckligt hög. Det är ett tidskrävande jobb att att årligen fixa dem då de från början var brunlaserade och täcklasyr måste användas. Jag rekommenderar ingen att köpa dessa IKEA möbler.
Det finns en anledning till att högkvalitativa trädgårdsmöbler kostar skjortan :thinking: :p
 
  • Gilla
StereoT och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lyfter ämnet. Möblerna är nu 5 år gamla och är inte vidare roliga. Jag har inte slipat ner dem - träkvaliten är inte tillräckligt hög. Det är ett tidskrävande jobb att att årligen fixa dem då de från början var brunlaserade och täcklasyr måste användas. Jag rekommenderar ingen att köpa dessa IKEA möbler.
Det finns en anledning till att högkvalitativa trädgårdsmöbler kostar skjortan :thinking: :p
Kan hålla med. Ska dock byta till olja nu för att se om de blir mer motståndskraftiga. Den där lasyren är värdelös.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.