Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Vi måste nog fortfarande få lite mer information om vad detta handlar om. Rena bostadssamfälligheter är inte så vanliga. Det vanliga, med lite variation, är äganderätt, bostadsrätt eller hyresrätt.

Så: Hur är upplåtelseformen på ert radhus? Äger ni det, hyr ni det eller är det en bostadsrätt - eller är det verkligen en samfällighet? Hur ser i så fall anläggningsbeslutet ut? Vad är det ni själva äger?

En äganderätt i en tredimensionell fastighetsbildning kräver en samfällighet så att man säkerställer att inte huset under "försvinner" utan sköts så att ens egen bostad finns kvar.

Det vanliga är dock att man har en vägsamfällighet en vatten- och avloppssamfällighet, en bryggsamfällighet eller något annat som man äger tillsammans med andra.

Jag har extremt svårt att tro att någondera skulle ha några rättigheter alls i ert radhus - om ni äger det. Ägs det av en samfällighetsförening som ni på något sätt är delägare i (vad äger ni då?) så avgörs rättigheter av anläggningsbeslutet.

Så - återkom med det faktiska förhållandet så kan vi kanske svara.
Det är en väldigt vanlig lösning att det ligger gemensamma ledningar för en hel radhuslänga under radhusen. Oftast finns då servitut som reglerar intrånget.
 
Vi hade en kille här som tittade på vårt avlopp och erbjöd relining. Han sa att fördelen mot att byta rören är att man inte behöver riva upp badrumsgolvet. Här pratas det om ett hål som är lika stort som hela vårt badrum. Det är inte vad jag kallar för att inte göra åverkan på badrummet!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Håltagningen kommer inte orsaka några skador alls, de kan möjligtvis smutsa ner om de inte är noggranna med att täcka.
De kommer inte komma in med en stor tyckluftsdriven bergborr så hela huset skakar, man gör inte så nu för tiden.
De kommer troligtvis borra några hål med en kärnborr, den skakar inte alls, den snurrar bara. Sen kommer de såga med diamatklinga, den skakar inte heller, bara snurrar. Ingen av de dammar, då man borrar/sågar med vatten.
Göra ett 2 meter stort hål i en betongplatta i ett hus gör inte heller nån skada.
Om det inte är grundlagt på pålar, då kan det istället göra rätt så stor skada. :thinking:
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
vad finns det för planering kring detta? hur har alla informerats? det är inte så att någon plötsligt dyker upp och borrar ett 2x2m hål i huset och sedan försvinner.. har du tagit upp detta med samfälligheten? har du pratat med de andra hushåll som råkar ut för samma sak?

verkar som att det saknas en massa information här, som är så typiskt i detta forum.
 
När det gäller relining behöver man bara ta upp hål i golvet om det är just där som avloppsstammen är i så dåligt skick att den behöver bytas ut. Eftersom det är vart tredje hus som skall råka ut för detta verkar det mera vara slentrian än undersökning som ligger bakom detta. Har man fotograferat stammen/stammarna för att motivera detta? Den firma vi anlitade i vårt hus, 6 våningar brf, gjorde relining utan någon åverkan och det är nu flera år sedan.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Men handlar det inte om hur lång sträcka som går att relina åt gången?
 
Det är ju en radhuslänga, så större avstånd än mellan avloppsbrunnarna i varje hus bör väl kunna klaras av.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Svengberg Svengberg skrev:
Hej!

Jag och min fru bor i ett radhus. Området vi bor i har en samfällighet på ca 90 hus.
Det håller på att genomföras en relining i området för att helt enkelt gjuta ett plaströr in i de gamla gjutjärnsrören som går under husen.

Samfälligheten vill att företaget som utför reliningen ska gå in i vårt hus mitt i och göra ett stort hål på 2x2 meter i betongplattan.
Detta gör oss väldigt oroliga för att vi är rädda om vårt hus och 2x2 meter är mycket.
Det är stora borrar och det kommer att orsaka mycket vibrationer, vi har renoverat i 4 år och vi är helt enkelt oroliga för att detta ska orsaka skador.

Det jag gör i skrivande stund är att kolla med vårt försäkringsbolag, för jag kan inte tänka mig att ett försäkringsbolag kan gå in och täcka ifall det blir skador utan det blir väl ändå fackmännens försäkringsbolag.
Jag vill ju även att en oberoende fackman ska göra en kontroll före och efter av huset så att det faktiskt finns dokumenterat att allt är i sin ordning. Hade det varit ett litet hål så hade det ju inte behövts, men nu är det ju verkligen stort.

Det jag undrar är. Kan en samfällighet tvinga oss att gå med på detta utan att vi känner oss trygga och att kontroller görs. Vårt hus kommer vara obeboeligt i tre veckor och det är även oklart om samfälligheten betalar för golvet som måste tas bort.

Tar tacksamt emot svar.
Om samfälligheten vill relina och säger de måste bryta upp stommen så ska samfälligheten bekosta lagning av plattan. Däremot brukar det vara så att den enskilde återställer ytskikt på egen bekostnad.
Ta reda på byggritningar över avloppddragningen för att se om detta är nödvändigt. Föreningen ska ha dessa byggritningar och kunna hålla dem tillgängliga för var och en vid behov. Har ni ägsndeform eller bostadsrätt eller hyr ni?
 
Nanny Fine
Isakare Isakare skrev:
Håltagningen kommer inte orsaka några skador alls, de kan möjligtvis smutsa ner om de inte är noggranna med att täcka.
De kommer inte komma in med en stor tyckluftsdriven bergborr så hela huset skakar, man gör inte så nu för tiden.
De kommer troligtvis borra några hål med en kärnborr, den skakar inte alls, den snurrar bara. Sen kommer de såga med diamatklinga, den skakar inte heller, bara snurrar. Ingen av de dammar, då man borrar/sågar med vatten.
Göra ett 2 meter stort hål i en betongplatta i ett hus gör inte heller nån skada.
Förutom att det blir ett 2 m stort hål... :surprised:
 
Mats-S
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Förutom att det blir ett 2 m stort hål... :surprised:
... och ev vattenskador från diamantborrens kylning ...

Vilken mardröm för TS det här måste vara ...
Återigen påminns jag om varför jag bor i egen villa, full kontroll och fullt ansvar :thinking:(y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Ett jättehål i golvet! Det innebär fara för fuktskador i huset. Hur tänker man hantera sånt?
 
H hempularen skrev:
Det är en väldigt vanlig lösning att det ligger gemensamma ledningar för en hel radhuslänga under radhusen. Oftast finns då servitut som reglerar intrånget.
Men det var ju inte min fråga - eller hur?
 
W Wikstroem skrev:
Om det inte är grundlagt på pålar, då kan det istället göra rätt så stor skada. :thinking:
Man får väl hoppas att de som ska göra jobbet har kollat på ritningar mm innan de går loss.
Man tar nog inte upp 2x2 meter för att det är kul, utan för att det behövs av nån anledning.
Nu vet inte jag hur TS infomöte gick till, eller vilka som var där.
Men i min värd borde representant för företaget som ska utföra jobbet varit där och förklarat allt som har med det hela att göra, tex anledningen till 2x2 meter i var 3e hus.
 
Det faktum att en skicklig firma skulle kunna göra jobbet väl, inklusive att hantera eventuella problem de hittar när de borrar och har sig på ett smart sätt, så att du inte får några kvarstående skador innebär ju inte självklart att du kan vara säker på att det är en sådan firma som kommer att anlitas. Har din förening tillräcklig beställarkompetens för detta jobb ?

Mvh

Magnus
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
P Peternow skrev:
Det måste finas andra sätt och om någon klagar på att det blir dyrare , så kan de ju få sitt hus uppsågat!
Jag hade vägrat.
Jag slutar aldrig förvånas över såna här kommentarer. ”Jag hade vägrat” du kanske inte hade haft nåt val...
 
  • Gilla
Benighted och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.