Rött eller grönt?

  • Rött

    0 Röster 0,0%
  • Grönt

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
Hej!

Vi köpte hus i fjol och var vid tillfället noviser vad gäller det mesta som har med dess underhåll att göra. Under de senaste 12 månaderna har vi hunnit lära oss en hel del, så sakteligen börjar vi få fast mark under fötterna. Huslivet är en behaglig tillvaro, för det mesta. Men bergvärmepumpen tittar vi fortfarande på med någon sorts skräckblandad förtjusning. Den har lyckligtvis skött sig väl än så länge, så vi har inte haft anledning att pilla på den. Förrän nu.

Tryckmätaren, vilket vi tänker oss är vattentryck, visar att trycket har sjunkit. Vi skulle därför vilja få upp det lite grann. Efter diverse googlingar har jag begripit så pass mycket att jag ska vrida på något reglage för att få rätsida på detta. Men frågan är vilket? Jag tänker mig att det finns två val, se bifogad bild. Grönt eller rött alltså. Jag ser framför mig hur rätt val ger oss önskvärt vattentryck och hur fel val resulterar i ett litet Tjernobyl. Om någon av er skulle kunna vägleda mig vore jag mycket tacksam. Gärna förklarat på en femårings nivå. Och bör bergvärmepumpen stängas av när ingreppet görs?

Stort tack på förhand!
 
  • Bergvärmepumpens anslutningar med tryckmätare och reglage med röda och gröna markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde vara ett mindre vred man ska vrida på för att fylla på värmesystemet. Ser ut som det sitter en ventil med blå ratt i bakgrunden på bilden. Kan vara något sådant.
 
  • Gilla
Plåtis22 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Inringad ventil med blå ratt ser ut att vara en påfyllningsventil.

Lägg upp en bild närmare den så får du bättre svar, men det är med största sannorlikhet den.
Öppna försiktigt så ska du nog se att mätaren på manometern ökar sakta! (y)
Du behöver inte stänga av din värmepump för detta.

BA 4180 har tidigare haft blått vred. Ser ut som att det kan vara en sådan.
https://www.beulcoarmatur.se/produk...edb6079/5a7297e6-5a64-4b7f-8f85-8cdb09454bb6/
4302188.jpg

Inringad blå ratt på påfyllningsventil nära en röd expansionskärl och manometer i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Tack för återkopplingen, Josth! Det slog mig aldrig att det kunde finnas fler alternativ. Nu är alltså även blått med i ekvationen. Jag bifogar en ny bild, där man ser lite bättre. Det rör sig om två blåa vred – ett lite mindre och ett lite större. Vilket av dem kan det röra sig om?
 
  • Två blåa vred på kopparledningar ovanpå en röd expantionskärl, med tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Grön markering är påfyllningen.
Det är en gammal IDO påfyllningsventil ser man tydligt nu.

Rosa markering är din säkerhetsventil för värmesystemet.

VVS-installation med en gammal IDO påfyllningsventil (markerad i grönt) och en säkerhetsventil för värmesystemet (markerad i rosa).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Stort tack, Krilleman! Jag såg inte ditt meddelande förrän jag hann posta mitt senaste. Verkligen schysst att du bildsatte på ett så tydligt sätt! Vi närmar oss en lösning, känner jag. Vrider man då på påfyllnadsventilen en kort stund (tills mätaren tickar upp) för att sedan vrida tillbaka? Måste bergvärmepumpen vara avstängd? Återigen, tack!
 
Krilleman
Bara att öppna, nålen på manometern ska stiga ganska omgående.

Nej, du behöver inte stänga av något för att fylla på vatten. (y)
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Strålande! Vrider jag tillbaka (stänger) efter att jag öppnat?

Vilken fantastisk resurs det här forumet är – så mycket kunskap! Tack!
 
Krilleman
Öppna är bara skruva ut det blåa vredet.
Stänga är bara skruva åt det blåa vredet.
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Glasklart! Nu testar jag! :D(y)
 
Det funkade! Nu kan jag sova gott i natt. Tacksamheten är total!
 
Krilleman
Succé! ;)
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Trycket kan variera av flera orsaker, t.ex. ditt värmesystems storlek i volym, hur det är byggt, etc, men det du har på bilden kan vara helt rätt.
Vårt normaltryck ligger på den nivån nu när det börjar bli varmt ute, kan sedan stiga lite när pumpen går för fullt vintertid.
Så sjunker den tillbaka senare så kan du låta det vara, men hålla koll så att det inte fortsätter sjunka.
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Tack för informationen, Anders! Den lägger jag på minnet. Vårt tryck gick ner redan i vintras, i samband med att vi luftade elementen, tror vi. Så förhoppningsvis ligger det på rätt nivå nu. Annars låter det ju rimligt att trycket varierar beroende på årstid.
 
Luftar du element och tappar ur lite vatten sjunker normalt trycket och man får fylla på.
 
  • Gilla
Malgomaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.