Vattenläckage har man ju hört om, men spolglansläckage? När jag just fyllt på spolglans så har det bildats en stor pöl med spolglans på golvet framför maskinen.

Några tips om vad som kan vara fel?

Maskinen är en asgammal Cylinda DM10.
 
H
pelpet pelpet skrev:
Vattenläckage har man ju hört om, men spolglansläckage? När jag just fyllt på spolglans så har det bildats en stor pöl med spolglans på golvet framför maskinen.

Några tips om vad som kan vara fel?

Maskinen är en asgammal Cylinda DM10.
Sitter spolglansen i dörren? Tror att det kan vara packningen? Ring Cylinda service så får du ett säkert svar.
 
Spolglansen sitter i dörren.

Ska kolla med Cylinda, men spolglasen ska ju till och börja med inte rinna ur spolglansbehållaren.
 
H
pelpet pelpet skrev:
Spolglansen sitter i dörren.

Ska kolla med Cylinda, men spolglasen ska ju till och börja med inte rinna ur spolglansbehållaren.
Nä det verkar märkligt, spolglansen ska ju inte heller inte lämna diskmaskinen, är det packningen till spolglansen bör ju ändå spolglansen hamna inuti diskmaskinen.
 
A
Okay spolglansbehållaren är dyr men byt den.
 
H
electroluxaren skrev:
Okay spolglansbehållaren är dyr men byt den.
Borde inte spolglansen hamna i diskmaskinen och inte på golvet. Spolglansen sitter ju i dörren. Är det själva spolglansbehållaren som läcker? Frågar för det är ju intressant. Alltid lär man sig något nytt.
 
pelpet pelpet skrev:
Spolglansen sitter i dörren.

Ska kolla med Cylinda, men spolglasen ska ju till och börja med inte rinna ur spolglansbehållaren.
Men behöver du verkligen spolglans?
Jag kör med Yes platinum och har inte använt spolglans på flera år.
Tveksamt om det är värt att lägga pengar och energi på en gammal diskmaskin.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men behöver du verkligen spolglans?
Jag kör med Yes platinum och har inte använt spolglans på flera år.
Tveksamt om det är värt att lägga pengar och energi på en gammal diskmaskin.
Samma här, har inte använt spolglans på åratal, kan ju vara värt att prova för TS.
 
A
Om packningen runt dispensern mot förmodan är tät så går det självklart att köra utan spolglans om vattnet in i huset är bra nog.
 
Jag har hög kalkhalt i vattnet, så jag får väl se hur det går utan spolglans.

Det jag inte riktigt fattar är varför spolglansen hamnar på golvet. Det verkar rinna ut när jag nyss fyllt på, men kan det vara så att det rinner ut inne i maskin och att maskinen sen är otät? Eller rinner det ut inne i dörren och sedan ut? Maskinen läcker inte vatten vid drift.
 
H
pelpet pelpet skrev:
Jag har hög kalkhalt i vattnet, så jag får väl se hur det går utan spolglans.

Det jag inte riktigt fattar är varför spolglansen hamnar på golvet. Det verkar rinna ut när jag nyss fyllt på, men kan det vara så att det rinner ut inne i maskin och att maskinen sen är otät? Eller rinner det ut inne i dörren och sedan ut? Maskinen läcker inte vatten vid drift.
Det måste ju rinna i dörren eller längs med dörren, för i maskin kommer det i ju inte för då skulle ju vatten också läcka ut. Vad säger Cylinda Service? Är det dyrt att åtgärda felet? Hur gammal är maskinen? Är det värt att skicka ut en servicetekniker?
När vi hade Cylinda diskmaskin så fick bi byta maskin efter 7-10 år. Tror att var runt 7-8 år, Sen bytte vi till Miele.
 
Jag har skickat en fråga till Cylinda service men jag skulle tro att diskmaskinen är kanske 15-20 år. Jag har ägt huset sedan 2012 och fick uppfattningen att den funnits där ett antal år redan då. Så det är ju inte lönt att lägga mer än kanske några hundralappar på att få ordning på maskinen.
 
H
pelpet pelpet skrev:
Jag har skickat en fråga till Cylinda service men jag skulle tro att diskmaskinen är kanske 15-20 år. Jag har ägt huset sedan 2012 och fick uppfattningen att den funnits där ett antal år redan då. Så det är ju inte lönt att lägga mer än kanske några hundralappar på att få ordning på maskinen.
 
H
Då har du ju fått stor utdelning av den! Den kvalitén finns nog inte i dagen maskiner. Upplever att maskinerna var hållbare förr.
Köpte Miiele, dyrare men då hoppas jag att den håller 20 år utan större problem. Spisen är nyinköp och är en Cylinda men Cylinda har ett bra märke på själva glashällen som ska vara extra reptålig, förr, förra var också en Cylinda och det fanns inte en avlagring eller repa efter 12 år, hoppas att denna glashällen är lika bra! ;) :)
 
När det gäller livslängden har jag absolut ingenting att klaga på. Alla mina vitvaror är Cylinda av samma ålder och fungerar men med lite skavanker. Diskmaskinen börjar dessutom få färgsläpp längst ned på luckan. Funderar på om man kan fixa med sprayfärg av rätt nyans. Finns det? Vitvaru-vit.

Min tanke är väl egentligen att hålla liv i grejorna så länge det går till låg kostnad. En ny diskmaskin lär ju kosta 5000 kr och håller i kanske 5 år, och är inte bättre än min befintliga på något avgörande sätt.
 
  • Vit diskmaskinslucka med färgsläpp längst ned på en marmorerad köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.