Vänner och experter , här kommer veckans luring. Har på två platser i innertaket vid matplats och altandörr hittat små prickar av olika storlekar. Dom är lite klibbiga, glansiga och fuktiga. Smakar lite sött. Vad kan det vara?
 
  • Vitt innertak med små klibbiga, glansiga och sötsmakande prickar av olika storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt innertak med små klibbiga, glansiga och lite söta prickar i olika storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vänner och experter , här kommer veckans luring. Har på två platser i innertaket vid matplats och altandörr hittat små prickar av olika storlekar. Dom är lite klibbiga, glansiga och fuktiga. Smakar lite sött. Vad kan det vara?
Kan det vara ett bo av humlor eller bin ovanför ?
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det vara ett bo av humlor eller bin ovanför ?
Ja det låter som en tänkbar förklaring...
Jag hade inte smakat på saker som bildar fläckar i taket?
Kåda kan ju bilda fläckar också?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är inte någon som lyckats snubbla och spruta ut sockerdricka i taket?
 
  • Gilla
renhan och 1 till
  • Laddar…
Vad exakt finns precis ovanför panelen?

Läcker det in vatten någonstans?

Hur ny är panel och färg?

Som sagt, smaka inte på det... även utfällningar från färg och kemikalier och whatnot kan ju smaka sött och gott.
 
C
Ser ut som fläckar från droppbildning, antingen pga kondens eller något uppifrån.
 
MultiMan
Även om jag tilltalas av bi-teorierna, så tror jag ändå mer på läsk som @Anna_H . Har varit hemma hos otaliga människor med läskkaskader i tak och på väggar, t o m inne i skafferi.

Känns också långsökt att sockerlösningen letat sig rakt igenom plankorna och inte via skarvar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är två olika platser i köket plus på wc nedre plan, där läskas det inte så mycket. Ovanför kök finns kattvind som är välisolerad och med luftspalt så inget bo av insekter borde finnas.
Vi dricker nästan aldrig läsk men saft. Borde då blivit kladdigt på golvet också...
 
MultiMan
Ni har inte haft höga växter med bladlöss? Bladlöss kan lämna ofärgad söt lösning efter sig, därför myrorna gillar dem.
 
Hmm, det har stått växter med ganska höga blad i närmaste fönster. Men inte på gäst-WC. Efter jag postade första inlägget såg jag en gigantisk spindel krypa på golvet, finns det kanske någon spindelart som försöker fånga sina byten i "kladdet" ?!
 
Champagne!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag hade liknande fläckar i badrumstaket och kom fram till att det från en flaska nozoil som jag provsprutat med innan den åkte in i kranen på vintern... To gett bra tag innan jag fattade vad det var :)

nozoil-original-10ml-0.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kåda eller shellack under färgen?
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jaaa, klubbar är skoj! Kanske någon utomjording som håller på att bygga bo... Jag är lite inne på att det kryper ur träet eller färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.