Poiu,
det är inte helt uteslutet att de använder även flis - de kan älda nästan vad som helst i pannorna - har pratat med gubbarna några år sen, när hela anlägningen byggdes om. Men även om det var "dyr" pellets, borde priset vara lägre :-/... ifjol körde de bland annat med torv.
 
Såg på TV - var det igår - att 100 Fortumdirektörer delade på 4,5 miljarder i bonus. Vd-n själv ville inte betala tillbaka 110 milj. som han fått eftersom det var hans förtjänst att företaget gått med en sån finfin vinst. Där ingår väl "klippet" med Uppsalas fjärrvärme. Men hur svår arbetuppgift är det att höja prislappen för någon som måste betala oavsett vad det kostar. Det skulle jag också klara men inte f-n skulle jag ha mage att ta 110 milj. för en sån "kreativ" insats.

Min FJV ingick i husköpet som tur var. Men vi har också haft en prisökning härom året som förmodligen motiverades av att elen och oljan gått upp i pris. Kanske dags med en omformulering "konkurens leder till högre priser".

FJV är en bra idé men förvaltas på ett makalöst inkompentent sätt.
 
Sija,
jag begriper mig inte på de heller. Kan inte hitta ordet som skulle passa till deras beteende - girighet är nämligen för svagt :-/
Jag tycker också att fjärrvärme är suveränt sätt att värma huset, men priset för att bli miljömedveten är väldigt högt :'(
 
Kytica,
Helt min åsikt. När min granne (pensionerad dam) går på knäna på grund av att oljan blivit så dyr. Så säger jag till henne at hon kan passa på att koppla på sig på min när ändå FJV är hos mig och lägger om sina rörledningar. Grävskopan finns ju på plats och folk det kan väl inte vara så dyrt det är ju bara 32 m till henne. Marktillståndet inget problem. Jag ringer FVJ och säger att min granne är intresserad. Ring henne och ge ett pris när ni ändå är här. Får höra av grannen att dom erbjudit henne ett pris på 80000kr. Jag ringer då upp FJV och har ett långt samtal med en tjänsteman. Jo dom har fasta priser för installtioner. Jag pressar på med att priset knappast har med deras verkliga kostnad att göra. Tillsut säger han " Oss emellan sagt så är FJV inte så intresserde av villamarknaden det ligger mer pengar i företagsmarknaden även om jag som tjänsteman inte håller med . " Suck! En inhyrd VD som ska vinstmaximera. Igen. Under täcket. Officiellt är det miljön som är ledstjärnan. Det här var för ett par år sedan. Nu i förra månaden hade grannen begärt en ny offert. Jag tala med killen som räkna på offerten när han var inne på min tomt. Jo, det kommer kosta 100000kr att bara gräva diket för rören sedan tillkommer......
100000kr .....för att gräva ett dike!!... det är inte möjligt, säger jag. Jo, säger han, grävfirmorna vi hyr in har så mycket jobb... Jag blir helt stum.
Funderar nu på att byta yrke och köpa mig en grävmaskin, Eller så var det bara en "dragning" för dom helt enkelt inte vill ha en ny villakund men dom måste åka ut och skriva offerter för att bevara den officiella miljöpolityren.
 
I sverige sker all prisjustering, vid olika pris, uppåt, oavsett branch.

Vad jag vet så räknar fjärrvärmen med ca 12.000 kr/meter för rörförläggning. En total summa om jag inte minns fel.
Vad grävmaskinen tar är ju ointressant! Tar de för bra betalt driver man det i egen regi.

Läste i en seriös tidning (minns tyvärr inte vilken) att FJV har avkastnings krav på 10-15 % på eget kapital. De flesta företag når inte de sifrorna i högkonjungtur.

Sedan ska det sägas att villor ger höga kostnader för anslutning och höga distrubutionsförluster och små leveranser.
Har man däremot byggt nätet så är ju hög anslutningsgrad possitivt. Kanske är det med FJV som med verkstadsföretagen; förmånga "ekonomer" och förfå ingenjörer.

(jag har läst en del av ekonomernas böcker, medel svensson kan mer matematik än vad en ekonom förväntas kunna. De kan inte "vända" på en formel, utan de får den i tre versioner) ;D
 
Det är inte så märkligt att FJVbolag vill inte ha villakunder anslutna - de som bor i villor är nämligen betydlig mer kostnadsmedvetna än de som bor i flerbostadshus. Helt enkelt, det går inte att tjäna så mycket på villakund som på familj i lägenhet - som har 25 grader hemma och fyller badkar flera gånger under kvällen.
 
Intressant med fjärrvärmeleverantörernas rejält olika prissättning..

Här i Skellefteå är grävningen (inkl rörläggning och indragning + installation) gratis.. Det man betalar för är fjärrvärmeanläggningen (35000kr)

När man sen är ansluten får man en fast årsavgift beroende på hur mycket man tänkt förbruka (eller nåt):

30000kWh / 2400 = 12.5kW
480kr * 12.5 = 6000kr/år

Energikostnaden är här 39.5 öre/kW så..
30000*0.395 = 11850kr

allt inkl moms...

/PeO


poiu skrev:
(16 195 - (12 * 250)) / (27.8 * 1 000) = 0.474640288

Det är ett ganska bra pris får jag nog säga. Beror naturligtvis på vad du investerade för att få FJV.



För en jämförelse bgb-energi priser


1 800 / 4 800 = 0.375 priset på pellets energi i gbg.
Fjärrvärmen kommer huvudsakligen från spillvärme. Etiken i prissättningen kan diskuteras.
 
Det var otroligt billigt. Antar att det är kommunen som är ägare. Enda problemet med fjärrvärme är egentligen bara otryggheten. Det fins inga garantier att inte kommunen plötsligt får för sig att sälja t.ex till Fortum eller till några andra giriga bolag.
 
Håller med Sija, vilket pris :)... själv få jag från och med Januari pris på 0,91 öre/kW :'( .... kan tacka för detta priset våra kära komunpolitiker :-/ och samtidig undra hur många öre går till giriga Fortum gubbar ???...

För resten, vet någon om FJV bolag få förhandla med villaägarna om priset???
 
Nepp.. Kommunen äger inte fjärrvärmen här... det gör lite lustigt nog elleverantören (Skellefteå Kraft)..

Det är väl nästan att konkurrera ut sig själva, eller så ligger tanken på att använda elen till vettigare saker än värme..

/PeO

sija skrev:
Det var otroligt billigt. Antar att det är kommunen som är ägare.
 
Eller är det värmepumpen som är påtvingad?
jo, men det finns i andra strängar

Vad jag vet så räknar fjärrvärmen med ca 12.000 kr/meter för rörförläggning. En total summa om jag inte minns fel.
Vad grävmaskinen tar är ju ointressant! Tar de för bra betalt driver man det i egen regi.

Läste i en seriös tidning (minns tyvärr inte vilken) att FJV har avkastnings krav på 10-15 % på eget kapital. De flesta företag når inte de sifrorna i högkonjungtur.

Sedan ska det sägas att villor ger höga kostnader för anslutning och höga distrubutionsförluster och små leveranser.
Har man däremot byggt nätet så är ju hög anslutningsgrad possitivt. Kanske är det med FJV som med verkstadsföretagen; förmånga "ekonomer" och förfå ingenjörer.
håller med i allt utom att det kostar inte 12000/m för en servisledning (men kanske rasket inkl fjverket utslaget på meter kulvert, som jag tror du menar)
orkar/hinner ej kolla/bena ut detta nu
och det är högsta ledningens policy och tidshorisont som avgör om man skall ta med en 32 meters-kund
och eg inte konstigt i sig ty som ett AB så skall de maximera dess vinst och tidhorisonten är kort
jag känner till fjverk där några tyngre herrar i bolagsstyrelsen bromsar utbyggnaden fastän de egna fjvgubbarna vill bygga ut o kan visa på tex 6-10 payback eller tex 8% avkastn eg kap
men det duger inte ty (kortsiktigt) så tjänar samma (? eller do elbolag) bolag mera på att sälja el och lobbar därför för el (vp) alternativ

Ex Skellefte tex har som policy att få med så många som möjligt utan att kanske ha tex 10-15% avkastningskrav på just alla enskilda abonnentrer - och resultatet talar för sig självt
Eons fjvärmeverk verkar ha en annan policy (och pris) och grymma (el)vinster (som vi skickar till Tyskland?)
men nu finns det andra skäl som gör att jämförelsen haltar mellan Skellefteå och Eons (fd Sydkrafts) fjvkunder i södra SVerige
(men med Skelleftekraftledning/policy tillämpad eljest så hade vi betydligt lägre fjvsnittpris i landet)

långt utanför denna sträng så kan man ju diskutera + & - för landet, alla, resp enskilda vid fjv och andra energikällor
och där borde politikerna agera, men de ligger lite efter om man säger så
just nu så agerar de, dvs from jan 1 kommer de att korrigera 80-talets misstag

men vi enskilda kan ju inte (enbart) ta hänsyn till om den energikälla vi väljer är bra eller ej för "landet", men vi får alltid vara med på ett hörn om/när många väljer "fel" (någonstans måste ju pengarna tas)

men, åter till fjv
många av de (behöver inte vara någon just här) som tycker att 91 öre/kWh är dyrt betalar själva lika mycket och många gånger tom mera om man räknar in allt och räknar rätt
 
Yondalar skrev:
men, åter till fjv
många av de (behöver inte vara någon just här) som tycker att 91 öre/kWh är dyrt betalar själva lika mycket och många gånger tom mera om man räknar in allt och räknar rätt
Fattar inte riktig vad du menar med sista meningen ???
Tycker du att 0,91 kr/kWh är lite ??? - det är mer än vad elen kostar :-/
 
jo, men det finns i andra strängar
Möjligt men det kanske inte strägskaparen krille68 eller jag som är ny på forumet vet det tar lite tid att läsa 30200 trådar och sökfuktionen funkar ju lite si och så.

Tråden börjar bli väldigt OT, Kraftbolag och energipolitik förtjänar en egen tråd om det inte redan finns.

För att återgå till ursprungstråden:

Krille68 måste du köpa frånluftsvärmepumpen eller avger det någon kostnad om du väljer bort den?
 
Problemmet är att FLV som medföljer sköter även ventilationen, att ta bort den medför ingen större kostnadsreduktion. Jag läste någonstans att man får räkna av ca 10kkr för en panna värd 35kkr. Sen blir det upp till okunniga mig att anpassa något annat ventiliationssystem. Visst jag kan välja någon annan husleverantör men nu har jag fastnat för Älvsbyhus och jag anser att det inte är deras fel att någon detaljplan ska styra vilken typ av uppvärmning jag vill har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.